A megoldás: lízing


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A válság hatására átrendeződhet az informatikai piac finanszírozási szerkezete, a beruházók érdeklődése ugyanis egyre inkább a külső pénzügyi források felé fordul. Itt kerülhetnek képbe az alternatív megoldásokat kínáló pénzintézetek.

Az átalakulás jelentős üzleti potenciált jelent az alternatív pénzügyi megoldásokat kínáló cégek számára, de egyben újfajta kihívások elé is állítja őket – többek között ez derül ki a Magyar Lízingszövetség által készített kereskedői felmérésből. „A vállalkozások túlnyomó többsége készpénzre vásárol IT-eszközöket és szoftvereket, e mögött azonban jellemzően rövid lejáratú folyószámlahitelek és tulajdonosi kölcsönök állnak. Csak a cégek egytizede vesz igénybe lízingszolgáltatást” – emeli ki Lévai Gábor, a szövetség főtitkára.
A megkérdezett társaságok többsége ugyanis ma még alapvetően bizalmatlan a lízingcégek által kínált finanszírozási lehetőségekkel szemben: 58 százalékuk kereken elutasítja, mindössze harmaduk nyitott ezekre. Létszám alapján leginkább a középvállalkozások, illetve földrajzi megoszlás szerint a nyugat-dunántúli cégek a legelfogadóbbak a lízingfinanszírozási megoldások iránt, profiljuk szerint pedig a szállítással, közlekedéssel és az informatikával foglalkozók.

Az IT-piacon is érezhetők a gazdasági válság hatásai a lelassult beruházásokon, a tőkehiányon és az általános vásárlói viszszafogottságon keresztül. Emiatt manapság az ügyfelek számára az IT-beruházás finanszírozási konstrukciójának kiválasztásánál a legfontosabb szempont az alacsony önerő, az alacsony kamat és a gyors döntés. Noha a megkérdezettek egyharmada többé-kevésbé tisztában van az alternatív finanszírozási konstrukciókkal, mindössze egyötödük veti fel magától a lízing lehetőségét. Az ügyfelek többsége a finanszírozótól értesül a pénzügyi megoldásokról, vagyis a kereskedők számára az elsődleges információforrást a finanszírozó céggel fenntartott személyes kapcsolat jelenti.

Ha a kereskedő azt tapasztalja, hogy a beruházást tervező vállalkozás elutasítja a finanszírozási ajánlatot, akkor – mivel nem szeretné elveszíteni az üzletet – a készpénzes megoldást vagy a kamatmentes részletfizetést javasolja törzsvásárlóinak. Az is előfordul, hogy a kereskedő maga ajánl fel finanszírozási konstrukciót, habár erre csak elvétve akad példa, hiszen a kereskedők likviditási helyzete is megváltozott, és gondot okoz az ügyfelek esetleges tartozásainak kezelése, behajtása is.

Forrás: Világgazdaság Online


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

K&H: reálértéken nőhet a cégek árbevétele a következő egy évben

A következő egy évben reálértéken nőhet a cégek árbevétele, átlagosan 7,7 százalékos árbevétel-növekedést és 3,9 százalékos profitbővülést várnak a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások a K&H kkv bizalmi index 2024 első negyedéves felmérése alapján – közölte a bank.