A pénzügyi döntések előtti tájékozódás fontosságára figyelmeztet a Gazdasági Versenyhivatal


A pénzügyi döntések előtti tájékozódás fontosságára, illetve a pénzügyi eszközöket, szolgáltatásokat népszerűsítő influenszerek tevékenységére hívja fel a figyelmet a legújabb tájékoztatójában a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A versenyhatóság a „Gondolja Végig Higgadtan” információs sorozatában a finfluenszerekre, vagyis azokra az influenszerekre hívja fel a fogyasztók figyelmét, akik a közösségi média felületeiken különböző pénzügyi eszközöket, szolgáltatásokat népszerűsítenek.

A GVH pénteki közleménye szerint egyre gyakrabban találkozhatnak a fogyasztók a digitális térben olyan tartalmakkal, amelyekben összetett pénzügyi termékekre, szolgáltatásokra, kriptovalutákra vonatkozó reklám, promóció hangzik el, esetlegesen pénzügyi, befektetési tanácsokkal összekapcsolva.

A pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat reklámozó influenszerek hirdetéseire is érvényes az a szabály, hogy egyértelműen jelezniük kell, ha az általuk készített tartalmakért ellenszolgáltatásban részesülnek. Ebben az esetben ugyanis ajánlásaik nem tekinthetőek teljesen objektívnek és függetlennek, mivel azok mögött egyértelmű üzleti érdek áll – hangsúlyozta a versenyhivatal.

Főszabály szerint a tartalmak közzétevőinek jól észlelhetően, szembetűnően, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek. Ezt megtehetik a platform által felajánlott címkézési lehetőséggel vagy a szöveges leírásban, a szöveg elején feltüntetett magyar nyelvű utalással.

Ezeket a szabályokat kell alkalmazni abban az esetben is, ha a véleményvezér az egyes megjelenésekben saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti – ismertette a GVH.

A versenyhivatal közölte: az elmúlt években nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy naprakész gyakorlati tanácsokkal segítsék a piaci szereplőket jogkövető magatartásuk kialakításában. A nemzeti versenyhatóság a véleményvezérek figyelmébe ajánlja influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlati példák szemléltetésével mutatja be, hogyan lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.

A GVH podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások és véleményvezérek, hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségi média felületeken.

A versenyhatóság a fogyasztók figyelmét arra hívta fel, hogy a pénzügyi kérdésekben mindig alaposan, körültekintően járjanak el, több forrásból tájékozódjanak. Szükség esetén kérjék ki pénzügyi szakember véleményét, legyenek figyelemmel a pénzügyi termékek komplex jellegére, és csak megfontolt tájékozódást követően döntsenek.

Emellett a GVH a fogyasztók figyelmébe ajánlja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) „Pénzügyi navigátor” tájékoztató anyagait és további, az MNB honlapján elérhető hasznos információkat a pénzügyi termékekkel kapcsolatban – áll a közleményben.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 21.

A női vezetők, mint gazdaságunk fontos sikertényezői

Egy szervezetben a női vezetők arányának 10%-os növekedése akár 7%-os innovációs teljesítménynövekedést eredményezhet – derül ki a WILL Foundation által készített kutatásból. A legfelsőbb vezetői szinteken lévő nők pedig akár 27%-kal javíthatják a vállalatok pénzügyi teljesítményét, hozzájárulva ezzel a vállalatok sikeréhez. A női vezetők és nők munkahelyi arányos képviseletét vizsgálták a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által támogatott kutatásban.