A tartós élelmiszerek piacán keresi az infláció okait a GVH


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A tartós élelmiszerek piacán folytatja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) célzott hatósági akcióit, amelyek célja, hogy feltárja a magyarországi élelmiszer-termékláncok versenytorzulásait – közölte a GVH csütörtökön.

A február 8-án indított újabb vizsgálat oka, hogy számos tartós élelmiszer (például konzerv- és gyorsfagyasztott termék) fogyasztói ára nagymértékben emelkedett, emellett tavaly időszakos hiány is kialakult. Az élelmiszerek értékláncai egymástól eltérhetnek, ugyanakkor minden esetben többszintűek, amelyekben mind a magyarországi, mind külföldi vállalkozások megtalálhatók – írták.

A GVH vizsgálata – a tejtermékekhez hasonlóan – a tartós élelmiszereknél is kiterjed az érintett piacok teljes forgalmazási láncolataira és versenyviszonyaira, hogy feltérképezhesse: torzulhatott-e vagy korlátozódhatott-e a verseny akár az érintett termékkörök kiskereskedelmi piacain, akár az értéklánc bármely más szintjén.

Mivel a kiugró élelmiszer-infláció a társadalom egészét érinti, a GVH már tavaly konzultáció-sorozatba kezdett, hogy tájékozódhasson az érintett piacok folyamatairól, illetve felhívja a gazdasági szereplők figyelmét a versenyjog betartásának fontosságára. A GVH informálódása az év elejére már hatósági eljárásokba fordult annak ellenőrzésére, hogy közrejátszhat-e versenyjogsértés vagy versenytorzulás egyes élelmiszercsoportok árainak kiugró emelkedésében.

Rámutattak, hogy a gyorsított ágazati vizsgálatok során a hivatal a versenytörvény felhatalmazása alapján – bírói engedéllyel – helyszíni kutatást (rajtaütést) is tarthat. Az elmúlt két napban a GVH számos helyszínre is kiszállt előzetes értesítés nélkül, hogy adatokat gyűjtsön a forgalmazási láncolat legkülönbözőbb szintjein (gyártóktól, forgalmazóktól, kis- és nagykereskedelmi szereplőktől).

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

K&H: reálértéken nőhet a cégek árbevétele a következő egy évben

A következő egy évben reálértéken nőhet a cégek árbevétele, átlagosan 7,7 százalékos árbevétel-növekedést és 3,9 százalékos profitbővülést várnak a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások a K&H kkv bizalmi index 2024 első negyedéves felmérése alapján – közölte a bank.