Az e-kereskedelem jobban teljesít – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hazai cégek árbevételének 16 százaléka folyik be elektronikus értékesítési csatornákon, ami magasabb az uniós átlagnál. A weboldalon keresztüli eladások bővülését fizetéssel kapcsolatos problémák és információbiztonsági félelmek is gátolják. Az InfoTandem heti infografikája.


Immár a magyarországi vállalkozások 91 százaléka használ számítógépet, s 88 százalékuk interneteléréssel is rendelkezik. A technikai lehetősége tehát adott annak, hogy a cégek elektronikus is értékesítsék termékeiket, szolgáltatásaikat, illetve beszerzéseik egy részét is ilyen módon intézzék.

A legfrissebb összehasonlítható adatok szerint 2012-ben a hazai vállalkozások 15 százaléka adta le összes rendelésének legalább 1 százalékát a neten keresztül, ami 3 százalékponttal marad az uniós átlag alatt; e téren a csehek járnak az élen, igen magas, 46 százalékos aránnyal. Ami a másik irányt illeti, a magyarországi cégek egytizede mondhatja el magáról, hogy éves nettó árbevételének minimum 1 százaléka elektronikus értékesítés révén folyt be; itt 14 százalékon áll az EU-átlag, s a dánok a favoritok, 27 százalékkal.

A bevételek e szeletét úgy is megközelíthetjük, hogy mekkora hányadát teszik ki a teljes vállalati forgalomnak. Ebből a szempontból a hazai cégek nem szerepeltek rosszul; 2013-ban összbevételük 16 százalékát gyűjtötték be számítógépes hálózaton keresztül, ami 2 százalékponttal fölötte van az uniós átlagnak, s a tagországok zömének mutatóját veri. Az Eurostat összesítései szerint a szlovákok, a britek, a csehek és az írek előznek meg minket.

A magyar adat abszolút értékben kifejezve is meggyőző: már két éve is meghaladta a 10 ezer milliárd forintot. Mindez alapvetően kétféle csatornán folyt be. Összegét tekintve e summa közel négyötöde úgynevezett automatikus adatcserén keresztül hizlalta a cégek bevételeit. Ez a forgalom – némi leegyszerűsítéssel – a világháló közvetítésével számítógépek között zajlik, amelyek az előre meghatározott paraméterek alapján emberi beavatkozás nélkül leadják a rendeléseket, vezénylik a szállítást, a számlázást, a könyvelést. E módszert főként a nagyobbak alkalmazzák, ezért magas a bevételi részesedése, pedig csak a cégek 3 százaléka él vele.

A másik markáns út a weboldalon keresztüli értékesítés, amelyet a vállalkozások 11 százaléka használ, s az elektronikus eladások bevételéből egyötödöt hasít ki. A KSH kimutatásai alapján ágazati szempontból ezt leginkább az információ, kommunikáció (21 százalék), a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás, illetve a kereskedelem (egyaránt 19 százalék) képviselői veszik igénybe.

A weboldalon keresztüli eladások további terjedésének részben természetes korlátai vannak: az erről nyilatkozó cégek több mint felének terméke vagy szolgáltatása egyszerűen nem alkalmas erre. A cégek bő egynegyede szerint nem érné meg ezt a csatornát kiépíteni és működtetni, mert túl drága lenne, s így nem képződne rajta nyereség. Hasonló arányban hivatkoznak a vállalkozások logisztikai nehézségségekre. Egyötödüket ugyanakkor az tartja vissza, hogy korábban fizetéssel kapcsolatos problémákba ütköztek, vagy éppenséggel attól félnek, hogy adataik biztonsága ilyen módon veszélybe kerülhet. A legkevésbé súlyos visszatartó erőt a jogi akadályok jelentik.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 10.

Növekszik a kínai vállalkozások jelenléte Magyarországon.

Magyarországon nőtt a kínai vállalkozások száma 2023-ban: az OPTEN legfrissebb adatai szerint közel 600 kínai tulajdonnal rendelkező cég működik hazánkban. Az árbevétel több mint háromszorosára nőtt a legutolsó elérhető pénzügyi adatok alapján, míg a feldolgozóipar és az építőipar egyre meghatározóbb szerepet játszik a kínai cégek tevékenységében.

2024. május 10.

Az üzemanyagok és az élelmiszerek gyorsították az inflációt áprilisban

Az éves fogyasztóiár-index áprilisban 0,1 százalékponttal emelkedett az előző hónaphoz képest. Az üzemanyagok 0,3 százalékponttal, az élelmiszerek 0,2 százalékponttal járultak hozzá az infláció emelkedéséhez, amelyet részben ellensúlyozott az iparcikkek 0,3 százalékpont erejű inflációt csökkentő hatása – állapította meg a legfrissebb statisztikai adatokhoz fűzött pénteki elemzésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).