Bizonytalanok a vállalkozások a kamara felmérése szerint


A vállalkozások bizonytalanságára utal, hogy a 2024. januári adatfelvétel alapján készült első negyedéves konjunktúramutató plusz 13 pontra csökkent a 2023. októberi plusz 21 pontról – közölte a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (MKIK GVI) kedden.

Az MKIK GVI a vállalatikonjunktúra-felmérésben 350, legalább 20 embert foglalkoztató cég vezetőjének véleményét kérdezi meg vállalatának üzleti helyzetéről, kilátásairól.

A közleményben kiemelték, hogy 2023-ban javuló és romló időszakok követték egymást, ennek eredményeként a negyedéves konjunktúramutató mostani értéke mindössze 3 ponttal magasabb a 2022. októberi mélypontnál.

Ezt megelőzően a negyedéves konjunktúramutató a koronavírus-járvány második hullámának időszakában, 2020 októberében (plusz 10 pont) vett fel hasonló értéket, a pandémiát megelőzően pedig legutóbb 2014 októberében (plusz 12 pont) állt hasonló szinten.

A negyedéves konjunktúramutató értéke a szolgáltató vállalkozásoknál a legmagasabb, plusz 26 pont, míg a legalacsonyabb a kereskedelemben tevékenykedő cégek körében plusz 6 ponttal.

A közleményben rámutattak arra is, hogy a vállalkozások vezetői pesszimistábban ítélik meg az összes vizsgált szempontot a 2023. októberi szinthez viszonyítva. Az előző negyedévhez képest a legnagyobb mértékű, 15 pontos romlás a jelenlegi üzleti helyzet megítélésében tapasztalható, jelentős mértékű csökkenés történt a jelenlegi jövedelmezőség, a várható beruházási aktivitás és a jelenlegi rendelésállomány értékelése szempontjából is.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 21.

Deloitte: A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez. Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

2024. november 20.

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.