Brexit: aggódnak az európai autógyártók is


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Megkongatta a vészharangot az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerdán, arra figyelmeztetve, hogy veszélybe kerül az európai autógyártási rendszer, ha Nagy-Britannia rendezetlenül, megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból.

Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete a honlapján szerdán megjelent közleményben emlékeztetett arra, hogy minden európai vállalat az „éppen időben” (just-in-time) és „éppen a megfelelő sorrendben” (just-in-sequence) elvek alapján szervezi meg az autógyártást, aminek a lényege az, hogy a megfelelő alkatrészek a megfelelő mennyiségben és minőségben, a megfelelő helyről a megfelelő helyre jussanak el, és az adott technológiai hely által igényelt sorrendben jelenjenek meg.

Az autógyárakba mindennap alkatrészek milliói érkeznek, és ezekből állítják össze a járműveket. Ennek egyik fontos eleme, hogy teherautók folyamatosan és a megfelelő időpontban érnek oda az üzemekhez az alkatrészekkel. Egyedül Nagy-Britanniába naponta 1100 kamion hozza az európai szárazföldről az autógyártáshoz szükséges alkatrészekkel. Nagy-Britannia EU-tagságának megszűnése (Brexit) után még az is hatalmas logisztikai problémát okoz, ha csak rövid időre is, de meg kell állni vámkezelés miatt, mert a legkisebb késés is megzavarja a gyártási folyamatot, így jelentős költségekkel jár – hangoztatta az ACEA.

Erik Jonnaert, a 15 nagy európai járműgyártó vállalatot tömörítő szervezet főtitkára jelezte, hogy a gyártók már vészterveket készítenek és raktárhelyiségeket keresnek az alkatrészek felhalmozására. Ha hosszabb időre kell gondoskodni a megfelelő készlet rendelkezésre állásáról, akkor nagy területű raktárakra lesz szükség jelentős költségek árán.

Ha az Egyesült Államok és az Európai Unió nem tud megállapodni a kiválás feltételeiről, akkor a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai lesznek a mérvadók Nagy-Britannia és a 27 tagúra fogyatkozó unió közötti kereskedelemben. A WTO szabályai alapján 10 százalékos vámtarifa sújtaná az autók kereskedelmét.

„Nem szabad elfelejteni, hogy az autógyártásban a haszonkulcs jóval kisebb 10 százaléknál. Végeredményben ezeket a költségeket vagy a fogyasztóknak kell viselniük, vagy az autógyártóknak” – mutatott rá Jonnaert, hozzátéve, hogy még nem késő, és ezért sürgetik mindkét tárgyaló felet, hogy megkettőzött erőfeszítéssel dolgozzanak a megállapodás eléréséért.

Az EU és a London közötti tárgyalások holtpontra jutottak, noha már kevesebb mint hat hónap van hátra a szétválásra kitűzött 2019. március 29-i időpontig. Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke hétfőn úgy vélte, hogy minden eddiginél valószínűbbnek látszik, hogy nem sikerül megállapodásra jutni.

Az Európai Tanács szerdán Brüsszelben ült össze háromnapos tanácskozásra. A nyitónap teljes egészében a Brexitről fog szólni: a bennmaradó tagországok vezetőinek munkavacsorájára meghívták Theresa May brit kormányfőt, akivel megvitatják a fennmaradó problémás kérdéseket, ezután huszonhetes körben folytatódik az ülés Michel Barnier uniós főtárgyaló részvételével.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 17.

Mi lesz a nyaralásokkal 2024-ben?

Nagyjából két évvel a koronavírus-járvány okozta sokk után úgy tűnik, mostanra újra megjött a magyarok utazási kedve, sőt új dimenzióba lépett. Az Everguest megbízásából készített friss Tárki – kutatás szerint az idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők aránya. Az idén a magyarok több mint háromnegyede tervezi, hogy időt tölt a Balatonnál, a fővárost is évről évre egyre többen választanák. A válaszadók többsége azonban aggodalommal tekint a folyamatosan emelkedő árakra, ami továbbra is komoly kihívást jelent a belföldi turizmus számára.

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.