Bukhatnak is az ügyfelek az ingyenes értékbecslésen


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ha a kormányzati terv megvalósul, akkor az adatbázis alapján megállapított ár miatt csökkenthet is az ingatlanra felvehető hitel – derül ki a GDN Ingatlanhálózat közleményéből.

A magyar kormány novemberben több olyan intézkedést is bejelentett, amelyek egyszerűbbé, olcsóbbá és gyorsabbá tehetik a lakáshitelek felvételét. Ennek értelmében a földhivatalhoz elektronikusan benyújthatók lesznek egyes dokumentumok, díjmentessé válhat az ingatlanok értékbecslése, egyszerűsödik a közjegyzői ügyintézés és bevezetik a digitális dokumentumkezelést is. Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa szerint sok még a kérdőjel az új szabályokkal kapcsolatban, de a cél egyértelműen az, hogy a koronavírus-járvány miatt ne csökkenjen az ingatlanvásárlási kedv.

A friss javaslat szerint a földhivatalhoz elektronikusan benyújthatóak lesznek például az ingatlanszerzéssel vagy hitelfelvétellel kapcsolatos dokumentumok, így jelenleg 130 ezer ügyben egyszerűsödhet az eljárás. A szakértő szerint ezzel gyakorlatilag a már elkezdett ügyleteket gyorsítják fel. Ingyenessé válhat az ingatlanok értékbecslése, amit az ügyek egyharmadában egy adatbázis alapján végeznének majd el a bankok. Gadanecz Zoltán úgy véli, erre nincs feltétlenül felkészülve a rendszer.

„A tipizálható ingatlanok (pl egy lakótelepen található több ezer „egyforma” panellakás) piaci értékét adatbázis alapján meg lehet határozni, de a konkrét ingatlan állapotát nem. Így elképzelhető, hogy egy prémium kialakítású ingatlan adatbázis szerinti értéke jóval kevesebb, mint a tényleges piaci ár. Ennek pedig az a következménye, hogy kevesebb hitelt kaphat rá az ügyfél. Bár a törvény nem jelent még meg, véleményem szerint a vásárlónak továbbra is lehetősége lesz arra, hogy helyszíni értékbecslést kérjen, ha több pénzt szeretne felvenni” – magyarázta.

A GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa példaként említette, hogy Floridában törzskönyve van a házaknak, amelyből kiolvasható, mikor penészesedett, mikor volt legutoljára rovarirtás. Az információk publikusak, pontosak és átláthatók, ezek alapján már egy jól használható adatbázist lehet készíteni, ami térképre is felvihető, de Magyarországon egyelőre nincs erre mutató kezdeményezés. Ennek kiépítése vélhetően egy hosszú távú folyamat lesz.

A digitális dokumentumkezelés bevezetésével kapcsolatban a szakértő arról beszélt, hogy ennek alapjai már megvannak, a rendszert most egy szinttel magasabbra emelik.

„A bankok már meglévő ügyfeleinél eddig is lehetőség volt a digitális azonosítására, a digitális ügyintézésére. Ennek kiterjesztése viszont emberi erőforrásban plusz terhet ró majd a pénzintézetekre, és nem kizárt, hogy ezt az ügyfelekkel fizettetik ki” – zárta szavait Gadanecz Zoltán.

(Adó Online)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 21.

Megszületett a bérmegállapodás, jövőre 9 százalékkal nő a minimálbér

Megszületett a hároméves bérmegállapodás: jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig tizennégy százalékkal nő a minimálbér – jelentette be a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára csütörtökön Miskolcon.

2024. november 21.

Deloitte: A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez. Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

2024. november 20.

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.