Cégmentés – cash-flow és számvitel válság idején Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A járványhelyzet gazdasági következményei miatt a vállalkozásoknak pénzügyi nehézségekkel is meg kell küzdeniük. A kulcsszó most a pénzügyi tervezés.

Egy vállalkozás folyamatos működésének alapfeltétele az, hogy megőrizze tőkéjét (és lehetőség szerint bővítse is azt).

Ez jelenti egyrészt a pénzügyi források visszatartását (megtakarítását) oly módon, hogy az osztalék és az adó (társasági adó, kiva) kifizetése után a társaságnak elegendő forrás álljon rendelkezésére a termelési, működési folyamatok legalább változatlan volumenű finanszírozásához.

A (jó) gazda szeme….

Mindenkor, de válság idején különösen fontos, hogy a vállalkozók szemmel tartsák, folyamatosan ellenőrizzék cégük cash flow-ját.

A cash flow – magyarul készpénzáramlás – nem „csak” egyfajta kimutatás, amely egy adott időszakra vonatkozólag összegzi a cégbe befelé és onnan kifelé irányuló készpénzmozgásokat, hanem lényegében egy, a társaság likvid vagyonának állapotát jelző eszköz is.

(A cash flow kapcsán, készpénzen kell érteni minden olyan likvid vagyont, amely pénzként viselkedik, így számolni kell – például – a számlapénzzel vagy a hitelkártyákkal történt tranzakciókkal is.)

Ha a cash flow pozitív, azt jelzi, hogy a cég likvid vagyona növekszik, rendelkezik az ahhoz szükséges pénzzel, hogy törleszteni tudja hiteleit, befektessen, osztalékot fizessen a tulajdonosainak, kifizesse a folyó kiadásait, sőt, tartalékot is képezhet a jövőben várható nehezebb időszakokra.

Ezzel szemben, értelemszerűen, a negatív cash flow a vállalat likvid vagyonának csökkenését jelzi.

Nagyon fontos, hogy a készpénz szemléletű cash flow nem azonos kategória a nyereséggel, azaz a számvitelben „eredmény”-nek nevezett összeggel!

Ez utóbbi ugyanis teljesítés szemléletben kezeli a társaság ügyleteit, azaz tartalmazza a követeléseket is, ráadásul a számvitelben a kiszámlázott értékesítést is bevételként kezeljük, holott az valójában még csak egyfajta áruhitel. (A cég már leszállította a terméket vagy teljesítette a szolgáltatást, és  most várja, hogy a vevője fizessen.)

Az így (az ugyancsak teljesítés szemléletű költségek levonásával) számított eredmény azonban nem azonos a cash flow-val, és nem fedezi a kiadásokat – legalábbis nem azonnal.

Igaz, az összegszerűségében „jó” likviditás nem biztos, hogy jót jelent, lehet – az akár gazdasági kényszer hatására
hozott – átgondolatlan döntés, gazdálkodás tünete is.

Tudom, hogy ez fentiek tükrében ellentmondásnak tűnik – részben okkal is -, ezért nézzünk erre egy példát!

A Hűbele és Balázs Kft. luxus kategóriájú személygépkocsik bérbeadásával foglalkozó társaság. Ügyfélkörük elsősorban jómódú külföldi turistákból áll, akik magyarországi tartózkodásuk idejére veszik bérbe a járműveket. A vállalkozás sikeres, gépkocsijai folyamatosan „dolgoznak”, és csak rövid ideig állnak garázsban, mindig akad bérlő.

A koronavírus-járvány miatt azonban a turizmusból élő vállalkozások kénytelenek tevékenységüket szüneteltetni, így a Hűbele és Balázs Kft is gyakorlatilag egy fillér bevétel nélkül maradt. Elvileg. Ugyanis a cég cash flow kimutatása továbbra is pozitív, méghozzá nem is kevés összeggel. Szükségük is van erre a pénzre, mert minden alkalmazottjukat szeretnék megtartani, és a kényszerszünet alatt is fizetik a munkabérüket.

Ha most nincsenek megrendelők, akkor vajon miből fedezi a társaság a bérköltségeket?
1. az előző évek felhalmozott eredményéből;
2. beindított egy új tevékenységet (pl. futárszolgálat);
3. hitelt vett fel;
4. befektetett eszközeinek egy részét értékesítette.

Ha végiggondoljuk a felsorolt lehetőségeket, önmagában mindegyik kitűnő megoldás lehet. A korábbi évek visszaforgatott, osztalékként ki nem adott összeg felhasználásának lehetősége szerencsés helyzetet teremt a cégnél. Ugyanakkor, ha ezt a pénzt eredetileg a vállalkozás további növekedése – vagy akárcsak a tevékenység jelenlegi szintjének fenntartása – érdekében fontos beruházásokra, a nullára leírt eszközök pótlására szánták, akkor a „melyik ujjamat harapjam meg” szituációba kerülnek a cég tulajdonosai.

Ha sikerül rálelni egy piaci résre – még ha az adott esetben csak átmeneti is -, az nagyon jó, mert akkor sem a vállalkozás vagyonának egy részét sem kell „beáldozni”, az új tevékenység költségei várhatóan megtérülnek a bevételben, és a munkavállalók foglalkoztatása is megoldott (akár átmeneti részmunkaidős formában).

Ha a vállalkozás hitelképesnek bizonyul a válság idején is, az egyébként pénzügyileg stabil, eredményesen működő céget mutat, de átgondolandó, milyen terheket jelent a hiteltörlesztés (ez akár padlóra is teheti a vállalkozást), és miről, milyen terveiről kell emiatt lemondania a későbbiekben a társaságnak.

A befektetett eszközök értékesítése az eredményes gazdálkodás alappillére is lehet, ha a cégnél feleslegessé vált, esetleg sérült tárgyi eszközeiből sikerül pénzt csinálnia a vállalkozásnak. Más kérdés, ha a működő vagyonát, a tevékenységéhez elengedhetetlenül fontos eszközeit kénytelen értékesíteni a cég: ez esetben is kérdés, hogy ezzel a további működését gáncsolja el a vállalkozás, vagy időt nyer és működőképes „B terve” van a válságból való kilábalásra.

Amint látjuk, a felsorolt megoldások megítélése (és ez akkor is érvényes, ha nincs válsághelyzet) csak az „ha akarom vektor, ha akarom piktor” módon lehetséges, ha nem rendelkezünk elegendő információval a társaság működéséről.

Ahhoz, hogy valós képet kaphassunk egy vállalkozás vagyoni helyzetéről, célszerű a cash flow- és az eredmény-kimutatást együtt vizsgálni, elemezni.

Lássuk, mi fán is terem egy cash flow kimutatás!

A cash flow három táblázatot összefogó kimutatás: az üzemi (operatív), a befektetési és a pénzügyi cash flow együttese.

Az üzemi cash flow a vállalkozás napi üzletmenetéhez kapcsolódó ki- és befizetéseket tartalmazza. Az elért eredményből kiindulva azt vizsgálja, hogy az egyes tételeknek milyen hatása van a készpénzáramlásra.

Például a be nem folyt követeléseket – természetesen – nem tekintjük készpénznek. Ezért ha egy adott időszakban növekedett az értékesítés, az árbevétel nőhet, de ha nem folyt be ezzel egy időben készpénz, a cash flow kimutatásban csökkentjük az eredményt ezekkel a tételekkel.

Ugyanezzel a logikával, a Szállítói követelések – mivel ezeket még nem fizette ki a cég – növelik a cash flow-t.
A befektetési cash flow-ban jelenik meg az állóeszközök vásárlásához igénybe vett készpénz, illetve az értékpapírok vásárlására fordított összegek. Úgyszintén ide kerülnek be azok az összegek, amelyeket a cég eszközeinek, vagyontárgyainak  eladásáért kapott, továbbá a hosszú lejáratra nyújtott kölcsönökhöz és elhelyezett bankbetétekhez, valamint ezek törlesztéséhez, megszüntetéséhez kapcsolódó tételek is.

Lényeges – különösen a fentiekben vizsgált pénzszerzési lehetőségek mérlegelése kapcsán -, hogy a befektetők jellemzően fenntartásokkal kezelik, ha ebben a kategóriában pozitív készpénzáramlást látnak, mivel ők az olyan vállalatokat értékelik magasra, amelyek a normál üzletmenetből érnek el készpénzt, nem pedig a befektetések (ideértve a befektetett eszközöket is) adásvételéből.

A pénzügyi cash flow a vállalat hitelezőinek és adósainak fizetett összegeket tartalmazza: ide tartozik például a tulajdonosoknak fizetett osztalék vagy a kötvénykibocsátásból (hitelfelvételből) származó bevétel.

Azt az összeget, amely az üzemi cash flow-ból a tárgyi eszközök vásárlására fordított készpénz levonásával megmarad, szabad cash flow-nak nevezzük. Ez az a pénz, amelyet – például – osztalék kifizetésére vagy a cég fejlesztésére fordíthatnak tulajdonosai.

A vállalkozóknak azért fontos folyamatosan figyelemmel kísérniük a cash flow alakulását, mert ha a készpénzáramlás mértéke jelentősen csökken, akkor a társaság nem tud tartalékolni váratlan helyzetekre, és könnyen fizetésképtelenné válhat.

Az eredmény-kimutatás adatainak elemzésével – összehasonlítva több évet – kideríthetjük, mi az oka a cash flow csökkenésének (például a bevételhez mérten magas költségek), illetve a hamisan kedvező cash flow (a vagyon felélése) is lelepleződik.

Azok a vállalkozások, amelyek a pénzügyeiket tudatosan megtervezik, könnyebben átvészelnek egy válságot is, ellentétben a csak az árral úszó cégekkel.

Cég- és cash flow-mentő akciók

• Kintlévőségek: a jelenlegi helyzetben a rövid távú likviditás fenntartása a legfontosabb, mert ezzel megőrizheti a cég a működőképességét.

A vállalkozóknak arra kell törekedniük, hogy sikerüljön beszedniük még a jelenlegi helyzetben is a lehető legtöbb kintlévőségüket. Ugyanakkor biztosan akad most – nem is egy – olyan vevőjük, amely komoly likviditási gondokkal küzd, és így nem tud, vagy csak tartozásának egy részét képes kifizetni. Ha a szóban forgó vevő régi és megbízható partnere a társaságnak, akkor érdemes kompromisszumot kötni, együtt megvizsgálni, hogyan is oldható meg ez a helyzet. Ha a vevő cége túléli a válságot, az a szállítóinak is jót jelent: a megbízható vevő, alvállalkozó valóságos kincs a cég számára. Ezért fontos, hogy képes legyen megtartani őket – és ezért tegyen meg minden tőle telhetőt (például ütemezze át a vevővel szembeni követeléseit, fizessen tartozása után üzleti kamatot az alvállalkozónak).

• Költségek: célszerű rangsort felállítani e tételek között. Azokra a termékekre, szolgáltatásokra, amelyek nem létfontosságúak a cég szempontjából, azokra most ne áldozzon pénzt a vállalkozó. A rendszeres kiadásokat is érdemes ellenőrizni, sokszor előfordul, hogy a vállalkozás olyan előfizetésekre ad ki „megszokásból” pénzt, amelyekről már el is feledkezett, nincs is szüksége rájuk. Ilyenek az elavult szoftverek, szolgáltatások, biztosítások. (Ha van a cégnél tagi hitel, annak szerződését is érdemes felülvizsgálni, és a visszafizetés feltételeit a jelen helyzethez igazítani.)

• Szállítók: ha a társaságnak nincs pénze arra, hogy kifizesse a szállítóit, illetve tartozásait csak részben képes rendezni, akkor e tényről és okairól (ideértve azt is, hogy várhatóan mikor oldódik meg a helyzet, a kötelezettség legalább részbeni teljesítését lehetővé téve) tájékoztatni kell az érintett partnert. Közösen találhatnak mindkettőjük számára elfogadható megoldást a felek.

• Fizetési kedvezmény kérése az adókra: a jelenleg hatályos szabályok szerint alapesetben általános forgalmi adóra, társasági adóra, iparűzési adóra, és szociális hozzájárulási adóra kérhető fizetési könnyítés (részletfizetés vagy fizetési halasztás).

• Hitel: ha okosan használja fel a cég, komoly segítséget jelent a működésében, illetve annak további megőrzésében. Egy folyószámla-hitelkeret lényegesen jobb megoldás, mint a társaság forgótőkéjének felélése- vagy a tevékenységéhez fontos eszközeinek elkótyavetyélése -, mert a cég vagyonának lenullázása azzal jár, hogy a járvány okozta válság elmúltával nem lesz képes folytatni a tevékenységét.

• Faktoring: gyorsabban hozzájut a cég a pénzéhez, ráadásul e téren működik olyan konstrukció is, ahol a vevői nemfizetés alapvetően a finanszírozó kockázata, és nem a vállalkozásé.

A már meglévő hitel – és kölcsöntartozásokat érintően fontos, hogy a 47/2020. (III. 18.) Korm. rendeletnek köszönhetően, a 2020. március 18-án már fennálló kötelezettségekre az idei év végéig mind vállalkozói, mind lakossági hitel- és lízingszerződésre törlesztési moratórium lépett életbe. Ez azt jelenti, hogy év végéig lehetősége van a vállalkozásoknak szüneteltetniük a meglévő hitelük tőke-, és kamattörlesztését.

Ne bosszantsuk fel az adóhivatalt!

Az adóoptimalizálásban is maradjon a cég legális terepen, azaz csak azokat az adófaragó lehetőségeket használja ki, amelyekre törvényes lehetőségei vannak.

Ha a cég trükközik az adófizetéssel, abból később komoly baja lehet, akár a vállalkozás megszűntetése is lehet a dolog vége. A mulasztási bírság is kellemetlen következmény, ahogyan az is, ha a társaság kiesik a megbízható adózói körből. Ráadásul, ha a vállalkozás késedelmesen fizeti be az adóit, akkor késedelmi pótlékot kell fizetnie, sőt, akár inkasszót is kaphat a bankszámlájára. Ez egyrészt meggátolja, hogy az adótartozás összegének kifizetéséig bármi más célra pénzt tudjon átutalni a cég, másrészt banki múltjának (mondjuk egy hitelkérelem elbírálásakor) nem tesznek jót a rendezetlen költségvetési kapcsolatokra utaló jelek. Ha pedig huzamosabb ideig tartozik a vállalkozás az adóhatóságnak (vagy a hitelnyújtó bankot, a szállítóit), akkor végrehajtási vagy felszámolási eljárást kezdeményezhetnek a társaság ellen.

Célszerű a társaságnak egy rászabott adónaptárt is összeállítania kötelezettségeiről, mert vannak olyan adók, amelyeket nem havi szinten, hanem adott időpontban kell megfizetni (például az iparűzési adóelőleg, építményadó, telekadó, társasági – és kiva adóelőleg). A céges autó után is adózni kell.

A folyamatos ellenőrzéssel és tervezéssel könnyebben egyensúlyban tarthatja a cég a cash flow-ját.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Kevesen ismerik, mégis sok banki ügyfél spórolhat vele, ha így utal

Az MNB legfrissebb adatai alapján 2024 első negyedévében több mint 136 ezer fizetési kérelemre indított azonnali tranzakció teljesült, közel 5,8 milliárd forint értékben. Ez 2023 azonos időszakához képest több mint 16-szoros, az előző negyedévhez képest pedig közel 3-szoros növekedés. A money.hu szakértője utánajárt, hogy ennek az egyszerű kiegészítő szolgáltatásnak a használatával mennyi pénzt spórolhatnak meg a banki ügyfelek.

2024. július 3.

Második lengyelországi kötvénykibocsátását hajtotta végre a Cordia

Második kötvénykibocsátását hajtotta végre a Varsói Értéktőzsde (WSE) Catalyst platformján a Cordia-csoporthoz tartozó Cordia Polska Finance, amely 120,4 millió zloty értékben adott el 3,5 éves futamidejű, változó kamatozású kötvényeket, amelyek mind az intézményi, mind a magánbefektetők körében népszerűek voltak – közölte a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia lakóingatlan-fejlesztő szerdán.