EKAER: finomhangolás jön


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A mentességeknél  jogalkotói finomhangolására lehet számítani – derült ki a Joint Venture Szövetség rendezvényén.


Dr. Varga Árpád, a NAV elnökhelyettese és Miskolcziné dr. Lengyel Katalin osztályvezető a Joint Venture Szövetség (JVSZ) szakmai rendezvényén beszéltek arról, mire kell hangsúlyosan odafigyelni a rendszer alkalmazása során, elmondták ugyanakkor, hogy a jövőben finomhangolás várható a szabályozásban – írja lapunkhhoz eljuttatott közleményéban a JVSZ.

A közúti fuvarozás EKAER bejelentési szám kötelezettséggel jár, érdemes tudni azonban, hogy a nem közúti járművel való szállítás, fuvarozás nem jár ilyen fajta kötelezettséggel. Az elnökhelyettes felhívta a figyelmet arra is, hogy csak magyar adózóra lehet kötelezettséget kijelölni, vagyis mindig a magyar félnek kell megtenni a bejelentést. A fuvarozási folyamatban a végfelhasználó csak természetes személy lehet, és belföldi viszonylatban csakis az első-értékesítésre vonatkozik a bejelentési kötelezettség – figyelmeztetett Varga Árpád.

A szakértő beszélt az útdíjköteles, és a nem útdíjköteles járművek közti különbségekről, nem mindegy ugyanis, hogy a közúti forgalomban résztvevő szereplő milyen minősítés alá esik. A bejelentésre kötelezettek köre szintén fontos, ide tartozik a címzett, vagyis a terméknek az Európai Unió más tagállamából Magyarország területére irányuló beszerzését vagy belföldi beszerzését megvalósító általános forgalmi adó alanya. Az átvevő, vagyis a terméknek az Európai Unió más tagállamából Magyarország területére irányuló beszerzése vagy belföldi értékesítése esetén, ha nem a címzett veszi át a terméket, vagy a terméknek az Európai Unió más tagállamából Magyarország területére irányuló beszerzéstől eltérő egyéb célból történő behozatala esetén a terméket a kirakodási (átvételi) helyen átvevő személy.

A feladó, vagyis a terméknek Magyarország területéről az Európai Unió más tagállamába irányuló, vagy első belföldi adóköteles – nem közvetlenül végfelhasználó részére történő – értékesítését megvalósító általános forgalmi adó alanya, valamint az általános forgalmi adó mentesség érvényesítése érdekében a belföldön nyilvántartásba nem vett adózó helyett eljáró közvetett vámjogi képviselő, adóraktár üzemeltetője; illetve a felrakodó: a közúti fuvarozásához használt gépjárműre a termék felrakodását végző személy.

Vannak persze mentességek is, amelyekről a NAV szakértői elmondták: ezt is részletesen megfogalmazza a szabályozás, függhet a termék súlyától, értékétől stb., de mentességet élvez például a katasztrófavédelem járműve, vagy a katonai járművek köre. A mentességek kapcsán azonban Varga Árpád kifejtette, hogy a szabályozás ezen része folyamatos felülvizsgálat alatt áll, és jogalkotói finomhangolására lehet számítani ebben a tekintetben. 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 3.

Használtautó.hu: áprilisban kilőtt az újautó-piac

A Datahouse által közétett, legfrissebb adatok szerint idén áprilisban 10 402 új személyautót helyeztek forgalomba. Ez a tavaly áprilisi számokhoz képest jelentős, 21,4 százalékos növekedés – számolta ki pénteken közzétett elemzésében a Használtautó.hu. Az első 4 hónapban pedig 10,4 százalékos növekedéssel 42 075-tel több új személyautó közlekedik az utakon tették hozzá.