Elkészítette a német kormány az energia drágulásának ellensúlyozását szolgáló javaslatait


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Elkészítette és a törvényhozás elé terjesztette pénteken a német szövetségi kormány az energiaárak emelkedéséből adódó lakossági és vállalati terhek növekedésének megfékézését szolgáló támogatási programokról szóló javaslatait.

A gazdasági minisztérium a kormány döntéséről szóló közleményében kiemelte, hogy „az energiaár-fékek bevezetésére azért van szükség, mert Oroszország Ukrajna elleni, nemzetközi jogot sértő támadása miatt egy éven belül megsokszorozódott a földgáz európai nagykereskedelmi ára”.

Mint írták, az áremelkedés nem csak az energiaintenzív ágazatokat veszélyezteti, minden vállalatnak növekvő termelési költségekkel kell számolnia. Sok vállalat ezért már el is kezdte emelni termékei árát. „Ez az egyik fő oka a magas inflációnak” – mutattak rá.

A kormány döntésével az ügy a szövetségi parlament (Bundestag) és a tartományokat képviselő törvényhozási kamara (Bundesrat) elé kerül. Jogszabály december közepére lehet a javaslatokból.

Az úgynevezett áramárfékről, földgázárfékről és távhőárfékről szóló törvényjavaslatok előkészítése a tervezettnél jóval hosszabb ideig tartott, és az utolsó napokban is lényegi változtatásokat hajtottak végre. Kellő idő hiányában végül külön kormányülés nélkül, úgynevezett írásbeli döntéshozatallal fogadták el pénteken.

A gazdasági minisztérium közleménye alapján az eredeti tervekhez képest az a legnagyobb változás, hogy a programok finanszírozási forrásának megteremtésére nem visszamenőleges hatállyal fölözik le a földgáz nagykereskedelmi árának emelkedéséből váratlanul nagy profithoz jutó villamosenergia-termelők nyereségét.

A végleges javaslat szerint a december 1-je és 2023. június 30. között keletkező nyereséget kellene külön megadóztatni azoknál a termelőknél, amelyek nem földgázzal állítanak elő áramot, hanem olcsóbb módszerekkel, de terméküket a piaci viszonyok alakulása révén mégis a földgázalapú termeléshez szabott áron értékesíthetik. Ezt a határidőt szükség esetén meg lehet hosszabbítani 2024. április 30-ig.

A támogatási programokat jórészt a kormány 200 milliárd eurós, pénzügyi védőernyő elnevezésű csomagjából finanszírozzák. Ehhez a csomaghoz hitelt vesz fel a kabinet.

A programok célja, hogy a háztartások, a kis- és a nagyvállalatok, szociális és kulturális intézmények, vagyis minden egyes fogyasztó megbírkózzon a drágulással, de az energiaellátás biztonságának fenntartása érdekében csökkentse is energiafelhasználását, lehetőleg 20 százalékkal.

Ezért a programok révén garantált kedvezményes ár csak a szeptemberi fogyasztás alapján becsült éves fogyasztás 80 százalékának megfelelő energiamennyiségig jár, az ezen felüli részt az adott szolgáltatóval kötött szerződésben foglalt ár szerint kell megfizetni.

A fogyasztókat két csoportra osztják. Az egyikbe az évi 1,5 millió kilowattóránál (kWh) kevesebb földgázt, illetve távhőt és 30 ezer kWh-nál kevesebb áramot felhasználó fogyasztók tartoznak. Ez több mint húszmillió fogyasztási helyet jelent, köztük az összes háztartást és csaknem valamennyi vállalatot és más intézményi fogyasztót. A másik csoportba a nagyjából 25 ezer ipari nagyfogyasztó tartozik.

Az első csoportban a kedvezményes ár a távhőnél 9,5 cent, a földgáznál 12 cent, az áramnál 40 cent kilowattóránként. Az ipari nagyfogyasztóknál ugyanez 7,5 cent, 7 cent, illetve 13 cent. Az első csoportban a támogatási programok 2023 márciusában indulnak, de a januári és februári fogyasztásra is vonatkoznak majd. Az ipari nagyfogyasztók támogatási programjait januárban indítják. Valamennyi program 2024 áprilisáig tart a kormány javaslata szerint.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Adók valorizációja: tiltakozik a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete

A mindenszentek alkalmából bejelentett adóemelések mértékének megállapítása nem függhet a Központi Statisztikai Hivataltól – olvasható a közleményben. Korai még lustaságból automatizmusokat alkalmazni, mert az adóemelés az adóemelés, ahol hatástanulmánynak és társadalmi egyeztetésnek lenne helye. Az adóemelést nem generálhatja a KSH! Ezért az MKOE tiltakozik a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján megállapított adómértékek ellen! Mindeközben hiányzik […]

2024. október 31.

Adócsomag 2025: néhány újabb meglepetés

Az EY szakértői összeállították a legfontosabb újításokat az adócsomagból, olyan várható változásokat szemezgettünk belőle, amelyek eddig nem kaptak figyelmet.

2024. október 31.

Adómentesen nyújtható juttatás lesz az állatkerti belépőjegy

Az állatkertek látogatószámának növelése és a potenciális látogatók ösztönzése érdekében indokolt az állatkerti belépőjegy beemelése az adómentesen nyújtható juttatások körébe – olvasható a kormány által benyújtott adócsomag-javaslatban.