Elkezdődött az új italcsomagolás-visszaváltó automaták telepítése az üzletekben


Folyik az új italcsomagolás-visszaváltó automaták telepítése a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekben, és a kisebbek közül is már több mint száz jelentkezett, hogy csatlakozna a rendszerhez – mondta a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. vezérigazgatója a társaság keddi online háttárbeszélgetésén.

Pethő Zsolt emlékeztetett, hogy jövő január 1-től új italcsomagolás-visszaváltási rendszert vezetnek be Magyarországon, minden visszaváltási jelöléssel ellátott, egyszer használatos üveg, fém és műanyag palackos ital csomagolása visszaváltható lesz. Vásárláskor palackonként egységesen 50 forint visszaváltási díjat fizet a vásárló, amit visszakap, miután visszavitte a palackot.

A vezérigazgató elmondta, hogy az új rendszerbe évente körülbelül 3,3 milliárd italospalack kerülhet be Magyarországon. A nyugat-európai példák alapján egyértelmű, hogy a visszaváltási rendszer bevezetése után több mint 90 százalékos visszagyűjtési és újrahasznosítási arányt lehet elérni – tette hozzá.

A legnagyobb kihívásnak a visszagyűjtést nevezte, a felhasználók számára ugyanakkor anyagi motiváció, hogy utalvány formájábanvisszakapják az 50 forintot, amit a vásárlásnál kifizettek.

Január 1-től a MOHU több mint 2000 kihelyezett automatával biztosítja a szolgáltatást. A jogszabály szerint minden 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletben kötelező automatákat üzemeltetni, de a MOHU sok önkéntes jelentkezőre számít a kisebb üzletek közül. Pethő Zsolt jelezte: 4000-6000 közötti automatával terveznek, 6000 automata már elég lenne az országos lefedettséghez.

A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy az új visszaváltási rendszer az egyszer használatos italpalackokról szól. A többször használatos palackok visszaváltását jelenleg is működtetik a gyártók; a többször használatos csomagolás kevesebb mint 10 százalékát teszi ki az összes italospalacknak.

Pethő Zsolt felhívta a figyelmet: más-más szimbólum lesz az egyszer és a többször használatos palackokon, ennek alapján tudják majd a fogyasztók, hogy melyiket hová lehet visszavinni, de a vásárlók 90 százalékban az egyszer használatos csomagolással fognak találkozni.

Fontos változás az eddigiekhez képest, hogy az új automaták a sértetlen palackokat tudják azonosítani, tehát januártól nem szabad összenyomni a visszaváltási logóval ellátott PET palackokat vagy a sörösdobozokat – emelte ki.

Az átmeneti időszak a palackozók számárajövő június 30-ig tart, addig még a korábbi, jelölés nélküli csomagolásban is hozhatnak forgalomba italospalackokat. A polcokon tehát huzamosabb ideig lesznek olyan italospalackok, amelyeken nem lesz jelölés, ezeket továbbra is a szelektív hulladékgyűjtőben kell elhelyezni – ismertette.

A vezérigazgató jelezte: a tejtermékek és a rostos üdítők dobozai, illetve a befőttes üvegek újrahasznosítása több szempontból is összetettebb, ezért ezek a csomagolóanyagok most nem kerültek bele az új rendszerbe.

Szabó Szilvia, a MOHU Gyártói felelősségi rendszerek vezetője elmondta: a 400 négyzetméternél kisebb üzletek is érdekeltek lehetnek automata üzemeltetésében vagy kézi visszaváltó pont működtetésében, mert a fogyasztók a visszaváltási díjat várhatóan náluk fogják levásárolni.

A visszaváltott palackok ellenértékét az automata utalványként nyomtatja ki, ami levásárolható vagy készpénzre váltható; emellett lehetőség lesz arra, hogy a vásárló a bankszámlájára kérje, vagy jótékonysági szervezetnek is felajánlható – ismertette.

A MOHU a kistelepüléseken célzottan próbál partnereket találni, akik csatlakoznának a rendszerhez, hogy ott is biztosítva legyen a visszaváltás a fogyasztóknak – fejtette ki kérdésre válaszolva Szabó Szilvia.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Csökkent az AutoWallis árbevétele és nyeresége

Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. Adózás utáni eredménye 1,48 milliárd forint lett, 70 százalékkal csökkent a tavalyi első negyedévhez képest – közölte a vállalat pénteken.

2024. május 17.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.