Figyel a GVH digitális platformok piaci gyakorlatára


A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a digitális piac új uniós szabályozásában is kiemelt figyelmet fordít a fogyasztók védelmére, az online térben működő cégek tevékenységére – közölte a GVH.

Az Európai Bizottság döntése alapján az Amazonnak, az Apple-nek, a Microsoftnak, a Facebook üzemeltetőjének, a Google anyavállalatának és az online tér többi megkerülhetetlen szereplőjének 6 hónapja van arra, hogy összhangba hozza platformja működését az uniós piacszabályozás követelményeivel. Az EU más tagállamainak versenyhivatalaival együtt a GVH is jogosult ellenőrizni, hogy az uniós előírásokat betartják-e a jelentős piaci szereplők – írták.

A közlemény szerint a bizottsági döntés jelentős előrelépés az EU digitális piacokról szóló jogszabályának (DMA, Digital Markets Act) érvényesítésében. Az érintett társaságok többek között nem telepíttethetnek a felhasználók eszközeire kötelező és eltávolíthatatlan alkalmazásokat, nem írhatják elő, azokat applikációkat milyen forrásból kell beszerezni, nem hozhatják a saját platformjaikat és termékeiket helyzetbe a versenytársak kárára, biztosítaniuk kell az üzenetküldő platformjaik átjárhatóságát.

Hangsúlyozták, hogy a követelmények érvényesítésében jelentős szerepük lesz az EU-tagállamok versenyhatóságainak, ugyanis vizsgálhatják a szabályok érvényesülését. A GVH a vizsgálati eredményeiről jelentést készít a kötelezettségek érvényesítéséért felelős Európai Bizottságnak, és részt vesz a brüsszeli testület munkáját segítő munkacsoportban is. Ismételt jogsértés esetén akár az éves forgalom 20 százalékának megfelelő bírság is kiszabható az óriásvállalatokra – tették hozzá.

A GVH emlékeztet arra, hogy a most kijelölt cégek túlnyomó részével szemben fellépett már, az Apple például jelentős versenyfelügyeleti bírságot fizetett Magyarországon, a Google pedig versenykorrekciós kötelezettségeket vállalt, és jelenleg is eljárás zajlik velük szemben. A versenyhatóság azt ígéri, hogy a globális óriáscégek mellett az országos vagy regionális szintű digitális platformok piaci gyakorlatát is figyelni fogja.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2019. május 16.

Az árösszehasonlító oldalak használatának buktatói

Közel húsz éve jelentek meg az első, termékeket és szolgáltatásokat összehasonlító honlapok és ezek népszerűsége egyre növekszik. Ezek az összehasonlító eszközök számos előnyt kínálnak, ugyanakkor több fogyasztóvédelmi jellegű problémát is felvet a működésük. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) erre reagálva jelentette be nemrégiben, hogy elemzést végez a digitális összehasonlító eszközök piacán, hogy ezen eszközök fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgálják – hívja fel a figyelmet közleményében a Deloitte.