Főleg a gyerekekre spórolunk


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A magyarok közül a legtöbben a gyermekük jövőjére gondolva takarékoskodnak, míg egy átlagos európai polgár leginkább azért spórol, hogy váratlan kiadások felmerülésekor ne jöjjön majd zavarba. Az InfoTandem heti infografikája.


A magyarok közel egyötöde az utódok boldogulását tartja szem előtt, amikor félretesz, vagy különféle befektetési megoldásokkal igyekszik kamatoztatni megtakarításait. A legtöbben életbiztosítás megkötésében látják erre a megfelelő eszközt, de sokan fizetnek rendszeresen például képzési alapba vagy képzéssel kapcsolatos biztosításba is. A pénzügyi célok között a második helyen holtversenyben a váratlan fizetnivalókra, illetve az egészséggel kapcsolatos kiadásokra való spórolás található – ezeket az emberek 14-14 százaléka jelölte meg.

 

Mindez a fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató cég, a Nielsen friss nemzetközi felméréséből olvasható ki, amelyben 60 ország – köztük 31 európai állam, benne Magyarország – összesen több mint 30 ezer netező polgárát kérdezték. Az olyan célok, mint a gyermekszületés miatti kiadások fedezése, vagy egyes luxusnak minősített kiadások (például autó vagy drága óra beszerzése), 10 százalék alatti voksot kaptak.

Az európai kép némileg eltérő a magyartól: egyrészt rendre magasabb az aktívan takarékoskodók aránya, másrészt a kontinens átlagában a váratlan kiadások vezetnek, méghozzá viszonylag magas, csaknem egyharmados aránnyal. Csak ezután következik a nyugdíj-előtakarékosság, illetve a gyermekek jövőjéről való gondoskodás, egyaránt egynegyedes súllyal, de például az említett luxuskiadásokra is többen gyűjtenek, mint első lakásra.

A magyar és az európai átlagot képviselő nyilatkozókra egyaránt igaz, hogy sokkal nagyobb mértékben szeretnének takarékoskodni, mint amennyit ma megengedhetnek maguknak, s ez gyakorlatilag valamennyi célt illetően elmondható. A takarékoskodó magyarok 55 százaléka egyébként többé-kevésbé bízik is benne, hogy kitűzött céljait el tudja érni. Ezen belül 30 százaléka nyugodtan dől hátra, 25 százalék viszont szükségesnek gondolja, hogy folyamatosan figyelje a pénzpiacot, s időnként korrigáljon befektetésein vagy banki ügyletein. További 23 százaléknyian ugyan nincsenek meggyőződve arról, hogy jó lóra tettek, de azért kitartanak a választott spórolási formák mellet.

Azok egyharmada, aki képesek megtakarítani, a havi jövedelmük 5–10 százalékát szánják erre, míg további szűk egyharmadnál – legalábbis a megkérdezett netezők körében – ennél kevesebb jut ilyen célra.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 21.

Deloitte: A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez. Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

2024. november 20.

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.