GKI: Megugrott a fogyasztók bizalma


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A fogyasztói bizalmi index áprilisban egyéves csúcsára, mínusz 24,5 pontra ugrott, de még jelentősen elmarad a járvány okozta zuhanást megelőző, 2020. márciusi mínusz 12,1 pontos szintjétől.

A növekedéssel a fogyasztói bizalmi index a tavaly áprilisi zuhanásának eddig kétharmadát tudta ledolgozni. Tavaly áprilisban a mutató mínusz 49,8 ponton állt. Az előző hónapban, idén márciusban mínusz 32,6 pont volt a mutató értéke – közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt..

A munkanélküliség okozza a legnagyobb félelmet

Áprilisban a lakosság saját pénzügyi helyzetét az előző hónaphoz képest erősen javulónak értékelte, így ezen a területen az index a tavaly áprilisi zuhanásnak már 83 százalékát tudta behozni.

A GKI szerint hasonló mértékű a javulás a magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélésével kapcsolatban. Ennek megfelelően az erről alkotott vélemény január óta folyamatosan javul, különösen az áprilisi emelkedés volt jelentős.

gki

A járvány miatt tavaly a legnagyobb mértékben a munkanélküliségtől való félelem erősödött, az ezt követő javulás, majd a december-januári újabb romlás óta a félelem különösen most áprilisban csökkent jelentősen. De ezzel is csak a tavaly áprilisi zuhanás 71 százalékát sikerült ledolgozni.

Erősödött az inflációs várakozás

A lakosság saját jövőbeli megtakarítási képességének megítélése a januári emelkedést követően, februárban az őszre jellemző szint alá esett, majd március-áprilisban alig változott.

Kissé tovább erősödött a fogyasztók inflációs várakozása. A lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét a márciusinál kissé rosszabbnak, a következő egy évre vonatkozót jelentősen javulónak érzékelte.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 17.

Vegyes képet mutat a középkorúak keresetének alakulása

Vegyes képet mutat a bevételek alakulása a 30-59 éves korosztályban: a válaszadók 52 százaléka növekedésről számolt be, közel 35 százalékuknál nem történt változás, 13 százalékuknak pedig kevesebb jutott az elmúlt egy év során – áll a K&H biztos jövő felmérésében.

2024. június 14.

Még mindig sokan mondanak le a nyaralásról

Nagyon vegyes a kép az utazási tervek terén. Összességében javult a középkorúak utazási helyzete, és akik terveznek nyaralást, azok többet szánnak erre a K&H biztos jövő index szerint, de a koronavírus járvány utáni időszakhoz képest még mindig visszafogottnak mondható az utazási kedv. Ráadásul még mindig sokan vannak, akik a pénzhiány miatt nem tudnak hosszabb vakációt beiktatni: a válaszadók 71 százalékánál ez az indok. Ez az arány nem sokkal alacsonyabb a tavalyi 77 százaléknál, viszont még mindig jóval meghaladja a tavalyelőtti 58 százalékos arányt.