Helyettesítés-átirányítás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nyári szabadságolások idején általában kevesebb dolgozóval működik a cég, azaz egyre több feladattal bízzák meg a munkavállalókat, hiszen a nyaraló kollégákat is helyettesíteni kell. A pluszmunkáért azonban többletdíjazás jár.

A helyettesítést ilyen címszó alatt nem ismeri a Munka Törvénykönyve, a törvényhez fűzött magyarázat szerint ugyanis a korábbi helyettesítés fogalma alatt az átirányításnak azt az esetét kell érteni, amikor az eredeti munkaköre mellett a dolgozónak ideiglenesen más munkakörbe tartozó feladatokat is el kell látnia.
A Munka Törvénykönyve (Mt.) szerint ugyanis nem minősül munkaszerződés-módosításnak, ha az alkalmazott – a munkáltató működésével összefüggő okból, ideiglenesen – a munkáltató utasítása alapján, eredeti munkaköre helyett, vagy eredeti munkaköre mellett más munkakörbe tartozó feladatokat lát el. A jelenlegi terminológia átirányításnak tekinti mind a két esetet.

A korábban helyettesítésnek nevezett átirányítás tehát egyoldalúan, munkáltatói döntéssel is elrendelhető, azaz nincs szükség a dolgozó beleegyezésére és a munkaszerződés módosítására sem. Ezzel a lehetőséggel azonban csak akkor élhet a foglalkoztató, ha a működésével összefüggő okból van szükség az átirányításra (pl. a nyári szabadságolások idején, vagy, ha átszervezés folyik a cégnél, illetve az elbocsátott dolgozó helyett még nem sikerült a megfelelő embert felvenni). A pluszmunka elrendelése azonban csak ideiglenes jellegű lehet, és nem járhat a munkavállalóra nézve (különösen beosztására, képzettségére, korára, egészségi állapotára vagy egyéb körülményeire tekintettel) aránytalan sérelemmel. Az aránytalan sérelem tekintetében a törvény csupán egy példálózó felsorolást tartalmaz. A beosztására, képzettségére nézve sérelmes lehet egy például egy vezető beosztású dolgozónak, ha a recepciós feladatainak az ellátását bízzák rá. Előírás továbbá, hogy az átirányítás várható időtartamáról a dolgozót tájékoztatni kell.

Az átirányítás (helyettesítés) tehát mindig csak ideiglenes jellegű lehet, így a többletfeladatok elvégzésének az időtartama – a kollektív szerződés eltérő rendelkezése hiányában – nem haladhatja meg naptári évenként a negyvennégy munkanapot. Ha az átirányítás időtartama egy munkanapon belül a négy órát meghaladja, azt egy munkanapként kell számításba venni. Az egy éven belül a több alkalommal elrendelt átirányítások (helyettesítések) időtartamát természetesen össze kell számítani. További korlátozás is létezik ezzel összefüggésben. Mivel az átirányítás mellett, a kiküldetés, a kirendelés is a munkaszerződéstől átmenetileg eltérő foglalkoztatást jelent, ezeknek az átmeneti foglalkoztatásoknak az időtartama az adott naptári éven belül összességében – kollektív szerződés eltérő rendelkezése hiányában – a 110 munkanapot nem haladhatja meg.

Ha a munkaköri feladatok ellátása mellett a dolgozó a munkaidő meghatározható részében (pl. napi két-három órában) más munkakörbe tartozó feladatokat is ellát, akkor a ténylegesen végzett munka és a ténylegesen ellátott feladatok arányában illeti meg díjazás, amely az átlagkereseténél semmiképpen sem lehet kevesebb. Más a helyzet akkor, ha valaki az eredeti munkaköri feladatai mellett úgy végez más munkakörbe tartozó feladatokat, hogy a két munkakörbe tartozó munkavégzés időtartama nem különíthető el. Ilyenkor a munkabérén felül külön díjazásra, azaz helyettesítési díjra jogosult. A helyettesítési díj mértékét az átirányítás alapján végzett munkára, azaz a másik munkakörre irányadó díjazás alapulvételével kell megállapítani.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 25.

Megjelent a NIS2-törvény IT-követelményeket tartalmazó rendelete

Június 24-én hatályossá vált a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről szóló „Kibertan törvény” IT követelményrendszerét tartalmazó kormányrendelete. A NIS2 törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendelet megjelenése egyformán jelentős lépés a jogszabállyal érintett cégek, a leendő auditorok és a tanácsadók számára is. A 120 oldalas dokumentum pontosan tartalmazza ugyanis azokat a követelményeket, amelyek alapján az érintett cégek felkészülése/felkészítése már elindítható, valamint a 2025-ben induló hatósági kiberbiztonsági audituk pedig megtervezhetővé válik. A Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég szakértői a következőkben segítséget nyújtanak a rendelet értelmezésében.

2024. június 25.

Július 1-től hatályos a kötelező visszaváltási rendszer

2024. július 1-től már nem hozhatók forgalomba kötelezően visszaváltási díjas, azaz a DRS (Deposit Refund System) hatálya alá tartozó termékek az előírt MOHU regisztráció nélkül. A 2024. június 30-ig forgalomba hozott termékek –kifutó jelleggel – továbbra is forgalomban maradhatnak, de nem gyűjthetők vissza a DRS rendszerben, hanem csak szelektív hulladékként. A csekély mennyiséget forgalomba hozó gyártók azonban továbbra is mentesülnek a DRS kötelezettségek alól – tájékoztat a Niveus Consulting Group.