Humbug a munkahelyteremtési támogatás?
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Egy pórul járt vállalkozó szerint a munkahelyteremtés állami támogatása humbug, a minisztériumok nem tudják számszerűsíteni a költségvetési forrásokból kiírt pályázatok eredményét. Egy becsületes cég, amelyiknek múltja, jelene és reménybeli jövője van, semmilyen állami támogatásra nem számíthat munkahelyteremtés címén.
Az egymást érő nyilatkozatok ellenére egyetlen fillért sem ad erre az állam, a cég legfeljebb leírhat valamennyit a nyeresége után fizetendő adóból, amiért viszont – legalábbis a jelenlegi helyzetben – irreálisan hoszszú elkötelezettséget kell vállalnia, ha nem teljesít bármit is, büntetőkamattal tetézve. Nem csoda, ha egyre több cég húzza le a rolót, és ezrével bocsátják el az embereket – háborgott lapunknak egy vidéki nagyvárosban immáron húsz éve sikeresen tevékenykedő vállalkozó.
A neve elhallgatását kérő cégvezető januártól új üzletág beindítására készült 200-250 új alkalmazottal. A szolgáltató tevékenység nem járt volna nagy eszközberuházással, viszont nagyon is hiányzó munkahelyeket teremtett volna. Hallván a sok nyilatkozatot 1400 milliárd forintról, átcsoportosításról meg a foglalkoztatás növelésének a szükségességéről, felkeresett egy pályázatmenedzselésre szakosodott céget. Legnagyobb megdöbbenésére azonban kiderült, hogy egyetlen aktuális pályázat sincs, helyette egyedül a fejlesztési adókedvezményt ajánlották neki.
Az adó 80 százalékának fejében hét évre kell garantálnia meghatározott számú munkavállaló foglalkoztatását.
Ha időközben – legyen az akár az utolsó év – bárkit is elbocsát, az adókedvezmény teljes összege késedelmi kamatostul visszajár az államnak.
– Megértem a felháborodását, de a feltételrendszert nem mi állítottuk fel, csak alkalmazzuk – reagál a tanácsadó cég munkatársa. – A fejlesztési adókedvezmény révén a 16 százalékos társasági adó alig 3,2 százalékát kell befizetniük azoknak a cégeknek, amelyek vállalják 75-150 ember hétéves foglalkoztatását. A jelentős közteherfizetés alól való felmentésnek természetesen ára van és ez a folyamatosság. Az államnak ugyanis az az érdeke, hogy ne csupán felvegyék, hanem meg is tartsák a munkavállalókat a cégek. A dolgozók után adót és járulékokat fizetnek a vállalatok, ami költségvetési bevétel. Ha elküldik őket, akkor nem csupán ettől a bevételtől esik el az állam, de a munkanélkülieknek fizetendő szociális támogatások révén újabb kiadása is támad – magyarázza Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst & Young adószakértője, aki kifejezetten jónak tartja az igénybevétel szigorú feltételekkel való körülbástyázását. – Sokkal nyugodtabban telnének a napjaim, ha minden állami támoga-
tást ilyen felelősen ítélnének oda. A kormányoktól függetlenül nyolc éve létező fejlesztési adókedvezmény intézménye az adószakértő szerint elérte célját.
A kormányzati munkahelyteremtő programokat a Szociális és Munkaügyi Minisztérium fogja össze. Tájékoztatásuk szerint a kormány foglalkoztatáspolitikájában prioritást élvez a világgazdasági recesszió munkaerőpiacra gyakorolt káros hatásainak minimalizálása. Ennek érdekében számos intézkedést dolgoztak ki. A napokban indultak útjára a munkahelymegőrző programok összesen 16,7 milliárd forint értékben. Munkáltatók és álláskeresők többek között munkaerő-piaci szolgáltatásra, képzésre, bérköltség-támogatásra, munkába járással összefüggő költségekre, csökkentett munkaidőben való foglalkoztatásra, illetve más munkáltatónál való foglalkoztatásra kérhetnek támogatást. A csoportos létszámleépítés megelőzésére 700 milliót szán az SZMM. A minisztérium reményei szerint ebből 1700-2000 munkahely őrizhető meg. Új munkahelyteremtését célzó pályázatokra – például a távmunka alkalmazásának ösztönzése – 2,25 milliárd forintot költenek az idén.
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium tevékenységének számos eleme jár munkahelyteremtő hatással – például az exporttámogatási és kereskedelemfejlesztési programok – ám ezek eredményei nem számszerűsíthetők – tájékoztatta lapunkat az NFGM. Közvetlenül a Magyarországon megtelepedő vállalatok beruházásaiban és az uniós forrásokból megvalósuló fejlesztésekben érhető tetten a több száz fős foglalkoztatás-bővülés. Az Új Magyarország fejlesztési terv keretében szálláshely létesítésre kiírt pályázat keretében 800 munkahely létesülhet, míg a költségvetési forrásokból decemberben meghirdetett minisztériumi pályázatok közül a roma mikrovállalkozások támogatása révén várhatóan 130-140 új munkahely keletkezik.
Becslések szerint jelenleg 100-150 cég él a fejlesztési adókedvezmény lehetőségével. Alig öt százalékuk tartozik a kis- és középvállalkozások (KKV) körébe. Az adókedvezmény igénybevételének feltételrendszere a nagyvállalatoknak, közülük is elsősorban a multiknak kedvez. Bár számukra egyéni megállapodás keretében további kedvezmény is adható. A fejlesztési adókedvezmény igénybevételének minimális beruházási összege egy-hárommilliárd forint régiótól függően. (Környezetvédelmi beruházásoknál százmillió forint a belépési határ.) Infrastrukturális beruházást nem igénylő szolgáltatóknak elég a foglalkoztatásbővítést és hosszú távú fenntartását garantálniuk. Az újonnan létesülő munkahelyek minimuma – szintén elhelyezkedéstől és cégnagyságtól függően – 15-75-150 fő. Mindezért cserébe maximum 80 százalékkal csökkenthetik a társasági adójukat. Csakhogy a rendeletben több csökkentő tétel is szerepel.
– Vegyünk példaként egy olyan beruházást, amely komoly infrastrukturális beruházás nélkül 150 új munkahelyet teremt – magyarázza Essősy Zsombor, a Magyar Pályázatkészítő Iroda Zrt. vezérigazgatója. – Ebben az esetben maximum a foglalkoztatottak 24 havi bérköltségének 25-70 százalékát írhatja le az adóból. Ha a példában szereplő cég már az első évben nyereséges és 160 millió forintra rúgó adófizetési kötelezettsége keletkezik, akkor ebből 128 millió forint erejéig érvényesítheti a kedvezményt. A kedvezmény egészen addig vehető igénybe, amíg az évente érvényesített összeg el nem éri az igényelhető maximumot. Ez nyereséges cég esetén akár öt év alatt bekövetkezhet, míg a foglalkoztatási kötelezettség hét évre szól. Ha a foglalkoztatottság a szerződésben vállalt létszám alá sülylyed, a cég elesik a támogatástól, sőt az adókedvezmény címén be nem fizetett összeget kamatostól kell visszafizetnie. Akkor is elesik a támogatástól, ha időközben bizonyos jogcímeken munkaügyi bírságot szabnak ki rá.
A szigorú feltételek miatt jobbára a nagyobb cégek éltek az adókedvezmény lehetőségével. A válság nyomán támadt hitelínség azonban a kisebbeket is ide terelheti. Kölcsön helyett az adókedvezmény terhére fejleszt a társaság, ami akkor is jó üzlet lehet, ha később kamatostól kell visszafizetni a teljes összeget. A régió országaiban mindenütt kisebbek az adóterhek, így mi legfeljebb a kedvezmények és a pályázatok útján szétosztott költségvetési és uniós támogatások révén lehetünk versenyképesek.
A foglalkoztatásösztönzésnek azonban ez csak egy vékonyka szelete – teszi hozzá Essősy Zsombor. – Ennél jóval fontosabbak a beruházásösztönző vagy a munkahelyek megőrzését támogató állami pályázatok, amelyeket a napokban hirdettek meg. Hatásukat azonban jelentősen rontja, hogy a rendszer három eleme közül egyik sem működik tökéletesen. A vállalkozók innovatív beruházási tervek helyett gyenge lábakon álló ötletekkel bombázzák a pályázatkiírókat, az irányító hatóságok – így például a minisztériumok – lassan és gyakorta rosszul célozva írják ki a pályázatokat, míg a pályázatkezelő szervezetek egy része még mindig hivatalként működik, bírál ahelyett, hogy szolgáltatna. Mindezek együttes eredőjeként a cégek ma inkább elbocsátanak, mintsem új munkahelyeket teremtenének.
Forrás: Népszabadság