Marad vagy múlik az online kereskedelem térhódítása?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elmúlt években elképesztő mértékű átalakuláson ment keresztül az e-kereskedelem, nem csak Magyarországon, de szerte a világban. A Covid okozta korlátozások, lezárások kényszerűen megváltoztatták a fogyasztási szokásokat, a személyes vásárlási alkalmak jelentősen visszaestek, egyik napról a másikra megnőtt az igény az online jelenlétre. 32 ezer webáruház van ma Magyarországon.

„Szerencsések voltak azok a vállalkozások, amelyek már korábban is nagy hangsúlyt fektettek e-kereskedelmi vonaluk fejlesztésére, számukra az átállás lényegesen egyszerűbb volt. Akik viszont mindeddig halogatták az ez irányú bővítéseket, előrelépéseket, döntéshelyzetbe kerültek: vagy lehúzzák a rolót, vagy villámsebesen pótolják az elmaradást. Sajnálatosan sokan kerültek az első csoportba, főként olyanok, akik sem az anyagi, sem a humán erőforrás terén nem rendelkeztek annyi potenciállal, amennyi a kihívás megugrásához szükséges lett volna. De szép számmal voltak olyanok is, akik képesek voltak akár 4-5 éves lemaradást is behozni, rekordidő alatt” – mutatott rá Dr. Ormós Zoltán, az Ecommerce Hungary alelnöke, a Kisvállalati Tagozat vezetője. Egyesületük 2005 óta képviseli a webshop-üzemeltetők érdekeit és szervez szakmai konferenciákat, amelyek teljes nyereségét a magyar e-kereskedők érdekvédelmére fordítja.Offline-ból online-baA járványidőszak sok vezetőt ébresztett rá arra, hogy a biztonság csak látszólagos, bármi történhet az életünkben, ami egy csapásra megváltoztathat mindent. Éppen ezért óriási luxus a piaci tendenciák sodrására nem felülni, azokkal nem együtt haladni, ugyanis a kényelmes állóvíz könnyen egy cég temetőjévé is válhat.„Elképesztő mennyiségű webshop pattant ki szinte a semmiből 2020 első és második felétől, és megfigyelhettük, hogy még a legkisebb sarki fűszeres is berendezkedett a házhoz szállításra. Akkor még nem lehetett tudni, hogy ennek a hirtelen átalakulásnak mi lesz a további sorsa, ahogyan azt sem, hogy egyáltalán meddig tart majd az az állapot, amibe belekerültünk. Ma már látszik, hogy bár valamelyest mérséklődött az online kiskereskedelem erősödése – ami a 2020–2021-es elképesztő mértékű kiugrást követően természetes folyamat –, de maga a trend, az online vásárlás és a házhoz szállítás, normalizált szinten, már hosszú távon velünk marad” – ismertette a szakember.Gomba módjára szaporodtak a csomagautomatákA GKID adatai szerint 2022–23-ban 32 ezer db aktív webáruház működik Magyarországon, ami az előző évhez képest 4%-os növekedést jelent. Míg 2015-ben az emberek átlagosan évi 10 alkalommal vásároltak az online térben, 2022-ben már 21-szer választották ezt a beszerzési formát. Az online kiskereskedelmi forgalom is jelentős emelkedésen ment keresztül, 2015-ben mindösszesen 331 milliárd Ft forgalmat ért el, ami 2022-re 1320 milliárd Ft-ra ugrott. A tavalyi évben online értékesítés területén a műszaki cikkek, a ruházati és a sport, valamint az FMCG áruk foglalták el a dobogó első három helyét.„Ha a kézbesítési megoldásokat vizsgáljuk, egyértelműen látszik, hogy a magyar vásárlók a házhoz szállítást preferálják leginkább. 2022-ben a kézbesítések megvalósítása 61%-ban ilyen módon történt, a második legkedveltebb átvételi lehetőség pedig a csomagautomata, amely 20%-ot tesz ki” – vázolta Dr. Ormós Zoltán.A magyar piacon elérhető csomagautomaták száma 2023 februárjában 3810 db volt, ami 2640-nel több, mint amennyi egy évvel korábban rendelkezésre állt. Nemcsak darabszámban, de szolgáltatók terén is igencsak bővült a paletta, a Foxpost korábbi egyeduralmát megtörték az újonnan belépők, illetve a megerősödők, úgymint a GLS, a Packeta, az Easybox, az MPL és az AlzaBox. Ez fokozta a versenyt a szereplők között, akik gyorsasággal, akciókkal és egyéb aktivitásokkal igyekeznek népszerűségüket növelni.„Szintén érdemes megfigyelni, hogy megnőtt a szerepük az ár-összehasonlító oldalaknak is. Ha több termék közül szeretnénk kiválasztani a számunkra leginkább megfelelőt, könnyedén behívhatjuk képeiket és adataikat egyetlen rendszerbe, ahol a számunkra releváns szempontokat összevetve hozhatjuk meg a döntésünket.”

Forrás: Ecommerce Hungary sajtóközleménye


Kapcsolódó cikkek

2024. június 14.

Még mindig sokan mondanak le a nyaralásról

Nagyon vegyes a kép az utazási tervek terén. Összességében javult a középkorúak utazási helyzete, és akik terveznek nyaralást, azok többet szánnak erre a K&H biztos jövő index szerint, de a koronavírus járvány utáni időszakhoz képest még mindig visszafogottnak mondható az utazási kedv. Ráadásul még mindig sokan vannak, akik a pénzhiány miatt nem tudnak hosszabb vakációt beiktatni: a válaszadók 71 százalékánál ez az indok. Ez az arány nem sokkal alacsonyabb a tavalyi 77 százaléknál, viszont még mindig jóval meghaladja a tavalyelőtti 58 százalékos arányt.

2024. június 14.

Májusban minden termékcsoportban nőtt az építőanyag-értékesítés volumene

Az építőanyag-piacon minden termékcsoportban nőtt az értékesítés volumene májusban, az árak azonban csökkentek, ami kedvező jel az otthonfelújítási program júniusi indulása előtt és a lakásépítési szegmens lassú, de biztos felpörgésére utal – erről Juhász Attila, az Újház Zrt. és az ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi elnöke tájékoztatott pénteken.