Marad vagy múlik az online kereskedelem térhódítása?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elmúlt években elképesztő mértékű átalakuláson ment keresztül az e-kereskedelem, nem csak Magyarországon, de szerte a világban. A Covid okozta korlátozások, lezárások kényszerűen megváltoztatták a fogyasztási szokásokat, a személyes vásárlási alkalmak jelentősen visszaestek, egyik napról a másikra megnőtt az igény az online jelenlétre. 32 ezer webáruház van ma Magyarországon.

„Szerencsések voltak azok a vállalkozások, amelyek már korábban is nagy hangsúlyt fektettek e-kereskedelmi vonaluk fejlesztésére, számukra az átállás lényegesen egyszerűbb volt. Akik viszont mindeddig halogatták az ez irányú bővítéseket, előrelépéseket, döntéshelyzetbe kerültek: vagy lehúzzák a rolót, vagy villámsebesen pótolják az elmaradást. Sajnálatosan sokan kerültek az első csoportba, főként olyanok, akik sem az anyagi, sem a humán erőforrás terén nem rendelkeztek annyi potenciállal, amennyi a kihívás megugrásához szükséges lett volna. De szép számmal voltak olyanok is, akik képesek voltak akár 4-5 éves lemaradást is behozni, rekordidő alatt” – mutatott rá Dr. Ormós Zoltán, az Ecommerce Hungary alelnöke, a Kisvállalati Tagozat vezetője. Egyesületük 2005 óta képviseli a webshop-üzemeltetők érdekeit és szervez szakmai konferenciákat, amelyek teljes nyereségét a magyar e-kereskedők érdekvédelmére fordítja.Offline-ból online-baA járványidőszak sok vezetőt ébresztett rá arra, hogy a biztonság csak látszólagos, bármi történhet az életünkben, ami egy csapásra megváltoztathat mindent. Éppen ezért óriási luxus a piaci tendenciák sodrására nem felülni, azokkal nem együtt haladni, ugyanis a kényelmes állóvíz könnyen egy cég temetőjévé is válhat.„Elképesztő mennyiségű webshop pattant ki szinte a semmiből 2020 első és második felétől, és megfigyelhettük, hogy még a legkisebb sarki fűszeres is berendezkedett a házhoz szállításra. Akkor még nem lehetett tudni, hogy ennek a hirtelen átalakulásnak mi lesz a további sorsa, ahogyan azt sem, hogy egyáltalán meddig tart majd az az állapot, amibe belekerültünk. Ma már látszik, hogy bár valamelyest mérséklődött az online kiskereskedelem erősödése – ami a 2020–2021-es elképesztő mértékű kiugrást követően természetes folyamat –, de maga a trend, az online vásárlás és a házhoz szállítás, normalizált szinten, már hosszú távon velünk marad” – ismertette a szakember.Gomba módjára szaporodtak a csomagautomatákA GKID adatai szerint 2022–23-ban 32 ezer db aktív webáruház működik Magyarországon, ami az előző évhez képest 4%-os növekedést jelent. Míg 2015-ben az emberek átlagosan évi 10 alkalommal vásároltak az online térben, 2022-ben már 21-szer választották ezt a beszerzési formát. Az online kiskereskedelmi forgalom is jelentős emelkedésen ment keresztül, 2015-ben mindösszesen 331 milliárd Ft forgalmat ért el, ami 2022-re 1320 milliárd Ft-ra ugrott. A tavalyi évben online értékesítés területén a műszaki cikkek, a ruházati és a sport, valamint az FMCG áruk foglalták el a dobogó első három helyét.„Ha a kézbesítési megoldásokat vizsgáljuk, egyértelműen látszik, hogy a magyar vásárlók a házhoz szállítást preferálják leginkább. 2022-ben a kézbesítések megvalósítása 61%-ban ilyen módon történt, a második legkedveltebb átvételi lehetőség pedig a csomagautomata, amely 20%-ot tesz ki” – vázolta Dr. Ormós Zoltán.A magyar piacon elérhető csomagautomaták száma 2023 februárjában 3810 db volt, ami 2640-nel több, mint amennyi egy évvel korábban rendelkezésre állt. Nemcsak darabszámban, de szolgáltatók terén is igencsak bővült a paletta, a Foxpost korábbi egyeduralmát megtörték az újonnan belépők, illetve a megerősödők, úgymint a GLS, a Packeta, az Easybox, az MPL és az AlzaBox. Ez fokozta a versenyt a szereplők között, akik gyorsasággal, akciókkal és egyéb aktivitásokkal igyekeznek népszerűségüket növelni.„Szintén érdemes megfigyelni, hogy megnőtt a szerepük az ár-összehasonlító oldalaknak is. Ha több termék közül szeretnénk kiválasztani a számunkra leginkább megfelelőt, könnyedén behívhatjuk képeiket és adataikat egyetlen rendszerbe, ahol a számunkra releváns szempontokat összevetve hozhatjuk meg a döntésünket.”

Forrás: Ecommerce Hungary sajtóközleménye


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Ez pörgeti fel a használtautó-piacot a következő hónapokban

A Datahouse adatai alapján az idei első negyedévben jelentősen növekedett a hazai használtautó-piac. A Használtautó.hu és money.hu szakértői szerint a következő hónapokban további ugrás várható, aminek egyrészt a magánvásárlók rég látott aktivitása, másrészt a kedvezőbb hitelkörnyezet és a tavalyinál alacsonyabb kamatszint is megágyazhat.

2024. május 9.

Mostantól a kisvállalkozók is pár perc alatt megmérhetik a karbonlábnyomukat

Új fejezet kezdődik a kis- és egyéni vállalkozások számára: egyre többen követelhetik meg a beszállítóiktól, hogy elkötelezettséget mutassanak a fenntarthatóság terén. A társadalom részéről is egyre nagyobb az igény, hogy a vállalkozások környezetvédelmi törekvései átláthatóak legyenek. Kevés cég tudja azonban, hogy mekkora a karbonlábnyoma és hogyan tudná csökkenteni azt. Íme pár hasznos tipp a kibocsátás minimalizálására.

2024. május 9.

Az adományozásban rejlő lehetőség

„Nem kell szentnek lenni ahhoz, hogy segíteni tudjunk. Ha keresünk, ha nyitott szemmel járunk, akkor rájövünk, hogy rengeteg lehetőség van, és rengeteg jó ügy, ami mellé be lehet állni” – fogalmaz Forgács-Fábián Sára, az Amigos a gyerekekért mozgalom alapítója a FoxPost videóriportjában. Szavai tökéletesen kifejezik a vállalat társadalmi felelősségvállalásának lényegét.