McKinsey: kitörési pont lehet Magyarország számára a startup-ökoszisztéma fejlesztése 


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A tehetségek megtartása és a digitalizáció terén is kitörési pont lehet Magyarország számára a startup-ökoszisztéma fejlesztése, amihez jó alapokkal rendelkezik, mégis le van maradva európai és régiós versenytársaitól ezen a téren – állapította meg a McKinsey tanácsadó cég friss tanulmánya.

A McKinsey szerint amennyiben a hazai startupok a többi európai országokhoz hasonló arányban és mértékben tudnának növekedni, 2,5-5 milliárd eurónyi pluszforrást tudnának bevonni a szektorba. Ennek jelentős hányada, 0,6-1,3 milliárd euró a helyi gazdaságban hasznosulna. A fejlettebb startup ökoszisztéma növelné az adóbevételeket, segítené a digitális megoldások elterjedését, és lendületet adna a teljes gazdaság digitális átalakulásának is.

A McKinsey tanulmánya szerint Magyarország kimondottan jó alapokkal rendelkezik ahhoz, hogy a fenti prognózisban vázolt célokat elérje: kellő számú startup működik az országban, az elérhető kockázati tőke mennyisége nem marad el a visegrádi országok átlagától, és a szakképzett munkaerő is rendelkezésre áll. Ráadásul az IT-szektorban a szakemberek száma meg is haladja a régiós átlagot. Mindezek ellenére a legalább 1 milliárd dolláros vállalatértéket elérő startupok (közismert néven az unikornisok) számában Magyarország elmarad szomszédaitól: Csehországban 4, Lengyelországban 11 unikornis tudott felnőni, míg Magyarországon – a nyilvános adatok szerint – csak a LogMeIn jutott el erre a szintre.

A McKinsey szerint hét tényező van jelentős befolyással a megalakuló startupok számára, és arra, hogy közülük hánynak sikerül érett szakaszba kerülni. Ezek között az első az egyszerű vállalkozásalapítás és tőkebevonás. A vállalkozásalapítást és a tőkebevonást megkönnyítő, átlátható, egyszerű, ugyanakkor a visszaéléseket megakadályozó szabályozás alapvető feltétele a sikeres startup-ökoszisztéma kialakulásának. Ebben a hazai gyakorlat nincs összhangban a nemzetközi példákkal.

A második tényező a tanulmány szerint a képzett munkaerő, szakember-utánpótlás, a harmadik pedig a kedvező adókörnyezet mind a cégalapítók, mind a befektetők számára. Fontos tényező még a vállalkozói kultúra erősödésének közvetlen ösztönzése, a közfinanszírozás stratégiailag átgondolt kihelyezése, az átláthatóság és tudásmegosztás, és végül a képzések alapítók és szakemberek számára.

Matécsa Márta, a McKinsey partnere a közleményben kiemelte: ha az azonosított területeken sikerül előrelépést elérni a szektor érintettjeinek szoros együttműködésével, esély van arra, hogy Magyarországon egy virágzó startup-kultúra jöjjön létre, amely az egész gazdaságot dinamizálni fogja.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2020. június 29.

A GVH iránymutató döntéssel segíti a startupokba történő befektetést

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta az informatikai képzési szolgáltatásokat nyújtó CodeCool Kft. felvásárlásához kapcsolódó versenykorlátozásokat értékelő eljárását; a versenyhivatali döntés lehetővé teszi, hogy startupok értékesítésekor olyan feltételeket kössenek ki, amelyek biztosítják, hogy az innováció feltalálói és kidolgozói később ne támasszanak versenyt ugyanazon ötletükre alapozva – közölte a hivatal.
2021. július 14.

Női startupoknak indított programot az EU

November 10-éig lehet jelentkezni az Európai Bizottság Women TechEU nevű uniós programjára, amely mélytechnológiával, vagyis az új tudományos, illetve kézzelfogható innovációs eredményeken alapuló technológiával foglalkozó, nők által vezetett induló és innovatív vállalkozásokat támogatja.