Megtévesztő volt a reklám, bírságolt a GVH


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Milumil termékek jogsértő reklámozása miatt a Numil Hungary Tápszerkereskedelmi Kft.-re 54 millió forint, a Házi Gyermekorvosok Országos Érdekvédelmi Egyesületére pedig 500 ezer forint bírságot szabott ki – közölte a GVH.


A versenyhivatal szerint a Numil 2014. november 1-től 2016. március 31-ig tartó kereskedelmi gyakorlata megtévesztő volt, mert reklámjában a házi gyermekorvosok egyesületének ajánlását használta, azt a látszatot keltve, hogy az egy független, szakmailag megalapozott álláspontot képvisel megfelelő előzetes vizsgálatok után. Ezzel szemben az ajánlás szakmai háttere nem igazolódott, a két fél együttműködése marketing célú volt, az ajánlás felhasználásáért az egyesület anyagi juttatásban részesült – állapította meg a GVH.

A GVH rámutatott arra, hogy egy egészségügyi jellegű szakmai ajánlás többféle fogyasztói értelmezéssel rendelkezhet, függően a megfogalmazásától, a megjelenítése formájától és az érintett piac jellemzőitől is. Néhány termékkategória (gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, élelmiszer) esetében a szabályozás tiltja vagy korlátozza a reklámokban felhasználható hivatkozást orvosok vagy más egészségügyi szakemberek ajánlására az emberi egészség védelme, illetve a versenysemlegesség és esetleg az indokolatlan fogyasztás elkerülése érdekében. 

A versenyhivatal a bírság meghatározásakor az egyesület esetében az együttműködésből származó, releváns árbevételből, a Numilnál pedig a vizsgált, jogsértő információt tartalmazó kereskedelmi kommunikáció költségeiből indult ki.

[htmlbox Fogyasztói_adásvétel]

A GVH a cég esetében enyhítő körülményként értékelte, hogy az eljárás indulásakor módosította kereskedelmi gyakorlatát, a kereskedelmi gyakorlat összköltségéhez képest is számottevő költséget vállalt, az egyik kommunikációs hibát elismerte, illetve maga is észlelte, és korrigálta a televíziós reklám egyik hiányosságát.

Az egyesület esetében enyhítő körülmény volt, hogy a hivatal megkeresésekor önkéntesen csatolt olyan iratot, amely meghaladta adatszolgáltatási kötelezettségét, túlmutatott a vonatkozó kérdésen és számára kedvezőtlen tartalmú volt – olvasható a közleményben.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 9.

GVH-elnök: A fogyasztók mindig az elsők!

Kiállt a magyar fogyasztók érdekei mellett Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke Párizsban az OECD fogyasztóvédelmi bizottsága által rendezett, két napos szakmai konferencián, ahol a résztvevők a digitális és zöld átállást vitatták meg a fogyasztóvédelem oldaláról – közölte a GVH.

2024. október 9.

AM: a sikeres mezőgazdaság alapja a fenntartható élelmiszeripar

Magyarországon a mezőgazdaságnak mindig is erős kultúrája volt, mára pedig azok tudnak sikeres mezőgazdasági országok lenni, ahol sikeres az élelmiszeripar is – mondta Nobilis Márton a Clever Food kiállítás megnyitóján szerdán, a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint.

2024. október 7.

Elutasítják a rövid távú lakáskiadás teljes betiltását Budapesten szakmai szervezetek

A rövid távú lakáskiadás esetében a teljes tiltás és a jelenlegi szabályozás közötti kompromisszumot javasolják a hazai turisztikai szakmai szövetségek a kormány számára. Huszonhat szakmai szervezet közös szakmai álláspontot alakított ki az ügyben, amelyet az új Fővárosi Közgyűlés megalakulásának apropóján tettek közzé a Turizmus.com-on.