MNB: jelentősen nőtt a bankkártyaforgalom


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bankkártyákkal az első negyedévben belföldön lebonyolított vásárlási forgalom a múlt év azonos időszakához képest darabszámban 13 százalékos, értékben pedig 23 százalékos emelkedést mutatott, és 1754 milliárd forintot ért el. Az online kártyás vásárlások darabszáma 38 százalékkal, értéke pedig 50 százalékkal nőtt – állapította meg hétfőn közzétett jelentésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Az egyedi forint átutalások értéke csaknem 12 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest, amihez már hozzájárult az azonnali fizetési szolgáltatás március 2-i indulása is.

A koronavírus-járvány kitörésével párhuzamosan a különböző házhozszállítási szolgáltatások és az érintésmentes fizetés gyors terjedésének hatására az internetes kártya-elfogadóhelyek száma is nőtt.

A fizetési kártyák száma 185 ezerrel (2 százalékkal) nőtt az első negyedévben és március végére megközelítette a 9,6 milliót. A fizetési kártyákon belül továbbra is a betéti kártyák a meghatározóak, arányuk megközelítette a 87 százalékot. Az érintőkártyák száma 247 ezerrel (3,1 százalékkal) emelkedett a negyedév során és megközelítette a 8,3 milliót, arányuk pedig az összes fizetési kártyán belül meghaladta a 86 százalékot.

Az elfogadóhelyek száma megközelítette a 115 ezret, a POS termináloké pedig a 148 ezer darabot. Az MNB felé adatszolgáltatási kötelezettséggel nem rendelkező külföldi szolgáltatók hazai terjeszkedése lefelé torzítja ezeket az értékeket, mivel egyre szélesebb körben nyújtanak határon átnyúlóan fizetésikártya-elfogadói szolgáltatást és üzemeltetnek Magyarországon POS terminálokat – jegyezte meg az MNB.

A kártya fizikai jelentétét nem igénylő internetes elfogadóhelyek száma 8 százalékos növekedést követően meghaladta a 14 ezret, amihez nagymértékben hozzájárulhatott a koronavírus-járvány hatására a különböző házhozszállítási szolgáltatások gyors térnyerése – tették hozzá.

Jelentősen, darabszámot tekintve 16 százalékkal, értékben pedig 26 százalékkal nőtt a hazai kibocsátású kártyák külföldi használata. Külföldi viszonylatban a határokon átnyúló utazások visszaesése nyomán külföldi fizikai kereskedőknél lebonyolított tranzakciók számában ugyan még 8 százalékos növekedés történt 2020 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest, ugyanakkor értékben 2 százalék feletti volt a visszaesés. A külföldi internetes fizetési forgalomban az értékek rendre 19 százalékos, illetve 38 százalékos bővülést mutatnak.

Jelentősen átrendeződött a hagyományos és érintéses vásárlási tranzakciók aránya, amit a kötelező PIN kód használat értékhatárának emelése tovább erősíthet a jövőben. Az érintéses vásárlási tranzakciók aránya a POS terminálon végrehajtott összes vásárláson belül darabszám tekintetében, 4,3 százalékpontos emelkedést követően megközelítette a 93 százalékot, értéke pedig, 6,8 százalékpontos bővüléssel meghaladta a 85 százalékot.

A belföldi készpénzfelvételek száma 4 százalékot meghaladó mértékben csökkent az előző év azonos időszakához képest, a készpénzfelvételek értéke azonban 8 százalékkal növekedett. Az egy tranzakcióra jutó érték több mint 13 százalékos emelkedéssel megközelítette a 87 ezer forintot az első negyedévben – közölte az MNB.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 14.

Itt nőttek legnagyobbat az ingatlanárak

A money.hu legfrissebb elemzésében összefoglalta az elmúlt 5 év legdinamikusabb drágulását mutató települések top 10-es listáját. Az ingatlan.com adatai felhasználásával összeállított toplistán ott van Baranya és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye több települése is. A szakértők kitértek arra is, hogy a hitelkamatok alakulása hogyan hatottak az ingatlanárakra.

2024. június 13.

A celebek ideje lejárt? Így változik a vásárlói magatartás 2024-ben

Egyre tudatosabb vevők, kevésbé hatnak már rájuk a hagyományos vásárlásösztönző reklámok. A celebek szintén kezdik elveszíteni a befolyásolási képességüket, már a véleményvezérekre is csak akkor hallgatnak igazán a követőik, ha szakmai érvekkel keresik a figyelmüket – derül ki az EY legfrissebb, 30 országban több mint 23 000 fogyasztó megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából.