MRSZ: reálértéken csökkent a kommunikációs iparág forgalma tavaly


A magyar média- és kommunikációs piac forgalma nominálisan nőtt, reálértéken csökkent tavaly: a kommunikációs torta 12,6 százalékkal 648,9 milliárd forintra, a médiatorta 11 százalékkal 351,1 milliárd forintra nőtt nominálisan a globális szereplőkkel együtt, reálértéken előbbi 5, utóbbi 6,6 százalékkal csökkent – ismertette Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke konferencián szerdán Budapesten.

Hozzátette: atipikus évet zárt a piac, mert a GDP-vel ellentétesen mozgott a marketingkommunikációs költés. A növekedés motorja a versenyszféra volt, az állami cégek kommunikációs és média költései csökkentek. A járvány által leginkább sújtott szektorok – mozi, rendezvények – teljesítménye pedig javult összegzése szerint.

Közlése szerint a legmeghatározóbb csatorna a digitális terület lett tavaly, 182,6 milliárd forint volt a teljes magyarországi digitális médiaköltés, ami a teljes médiaköltés 52 százalékát tette ki. Gulyás János kitért arra, hogy 2023-ban első alkalommal feltérképezték az influenszer marketing piacot, amely 6,2 milliárd forintot tett ki.

Rámutatott: az összes médiaszegmens közül a mozi növekedett a legerőteljesebben az elmúlt két évben, tavaly 23,6 százalékot, míg 2022-ben 25 százalékot. A szegmens a 2023-as 3,4 milliárd forintos méretével nemcsak beérte, hanem túlszárnyalta a covid-válság előtti 3,2 milliárd forintos 2019-es reklámköltési szintet, legalábbis nominálisan.

A rendezvényszektor árbevétele már 2022-ben meghaladta a pandémia előtti, 2019-es számokat, a tavalyi, közel 23 százalékos növekedéssel a legnagyobb pozitív változást tudta felmutatni a kommunikációs torta szeletei között.

Hivatal Péter, az MRSZ média- és kommunikációs torta munkacsoport vezetője közölte: újdonság, hogy első alkalommal felmérték a szektorban foglalkoztatottak létszámát az Optennel együttműködve. Eszerint 2023 év végén közel 115 ezer volt a kommunikációs iparágban foglalkoztatottak száma, ami a teljes média és hozzá kapcsolódó tevékenységet végzők, a reklám-, média, PR-, digitális ügynökségek, kutatócégek, rendezvényszervezők foglalkoztatottsági adatait, és az ezeknek dolgozó szabadúszó szakemberek számát is tartalmazza, ám a hirdető vállalatok marketingkommunikációs osztályain foglalkoztatottak számát nem. Számottevő az iparágban az egyéni vállalkozók, azaz a szabadúszók száma, ami a teljes foglalkoztatotti létszám közel 20 százalékát teszi ki.

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) adatai szerint a televíziós reklámpiac 2023-ban 81,1 milliárd forint árbevételt realizált, ami túlszárnyalta a 2022-es 74,5 milliárd forintot. A reklámpiaci szegmens hajtóerejét 2023-ban is a kereskedelmi reklámbevételek adták. Érdekes fejlemény, hogy tavaly az állami forrásokból származó megrendelésállomány összértéke 11,6 százalékkal csökkent a megelőző évhez képest, azonban ezeknek a megrendeléseknek az összesített értéke meghaladta a 7,5 milliárd forintot.

A piaci becslés szerint a teljes magyar televíziós iparági műsorterjesztési bevétel 2022-ben hozzávetőleg 66 milliárd, míg 2023-ban 72,1 milliárd forint volt, ami éves szinten 9,2 százalékos növekedés. A hazai műsorterjesztési bevételek összértéke tehát lassan megközelíti a reklámbevételek szintjét. Ugyanakkor a televíziós reklám és a műsorterjesztés bevételeinek növekedése nem tartott lépést az inflációval 2023-ban – közölték.

A Magyar Lapkiadók Egyesületének adatai szerint a sajtó megtartotta helyét a médiatortában, 2023-ban a teljes sajtópiaci bevétel 113,838 milliárd forint volt, ezen belül a nyomtatott reklámpiac bevétele 37,828 milliárd forint, a lapterjesztésből származó 55,074 milliárd forint, az online hirdetési bevétel pedig 20,936 milliárd forint volt. A rádiós szegmens bevételei és piaci részesedése egyaránt növekedni tudott az elmúlt három évben, így a bevételek 2023-ra elérték a 14,5 milliárd forintot, nominálisan 17,3 százalékkal bővültek.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 17.

Mi lesz a nyaralásokkal 2024-ben?

Nagyjából két évvel a koronavírus-járvány okozta sokk után úgy tűnik, mostanra újra megjött a magyarok utazási kedve, sőt új dimenzióba lépett. Az Everguest megbízásából készített friss Tárki – kutatás szerint az idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők aránya. Az idén a magyarok több mint háromnegyede tervezi, hogy időt tölt a Balatonnál, a fővárost is évről évre egyre többen választanák. A válaszadók többsége azonban aggodalommal tekint a folyamatosan emelkedő árakra, ami továbbra is komoly kihívást jelent a belföldi turizmus számára.

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.