Négybillió dollár fölött a csúcsmárkák

Szerző: Zsubori Ervin
Dátum: 2018. augusztus 17.
Címkék: , , ,
Rovat:
Százmilliárd dollárnál is nagyobb márkaértéket kellett felmutatni annak a cégnek, amelyik az idén be akart kerülni a világ 10 legértékesebb brandje közé. Az amerikaiak által dominált TOP 5-be berobbant egy kínai márka is. Az InfoTandem infografikája.

Erős évet tudhatnak maguk mögött a globális élmezőnybe tartozó márkák. A 2018-as TOP 10 értéke 33 százalékkal gyarapodott egy esztendő alatt, de a Kantar Millward Brown által publikált százas lista szereplőinek összértéke is feljebb ment 21 százalékkal. Ilyen hatalmas ugrást utoljára 2007-ben regisztráltak, akkor szintén ötödével nőtt az együttes summa, ám a következő esztendőben – a pénzügyi válság kiterjedésével – már csak 1 százalékos volt a bővülés. A százak mostani látványos értékbővülése egyúttal azt is jelenti, hogy történelmi csúcsra jutott az elit együttes márkaértéke, elérve a 4,4 ezer milliárd dollárt. Az évtized elején még 2 ezer milliárdnál, 2006-ban pedig „mindössze” 1,4 billió dollárnál tartottak, vagyis utóbbihoz képest megháromszorozódott az értékük.

Az első két helyen ezúttal nem volt változás, a Google továbbra is vezet, orrhosszal az Apple előtt; mindkét brand értéke valamivel 300 milliárd dollár fölött van. A keresőóriás előnye valamelyest csökkent, hiszen 23 százalékos bővülésével szemben üldözője 28 százalékot produkált. A harmadik és negyedik helyen – a vezető duótól jócskán lemaradva, a 200 milliárdos szint környékén – az Amazon és a Microsoft található, amelyek a tavalyi rangsorhoz képest helyet cseréltek: a 49 százalékos értékrobbanást felmutató kereskedő beelőzött. Nála is brutálisabban, 65 százalékkal (179 milliárd dollárra) tudta növelni értékét a kínai netes multi, a Tencent, amely ezzel három helyet javított. Ezzel nem kisebb szereplőt golyózott ki az ötös szuper-élmezőnyből, mint a 162 milliárddal szerénykedő, alig 25 százalékkal erősítő Facebookot.

A TOP 10-be a felsoroltakon kívül még a Visa, a McDonald’s, az Alibaba és az AT&T fért be. Közülük a kínaiak vezető internetes kereskedője, az Alibaba úgy lett kilencedik, hogy egyetlen év alatt öt hellyel röpült feljebb, köszönhetően 92 százalékos értéknövekedésének. Nála gyorsabban csak egy másik kínai kereskedő, a JD.com értékelődött fel: 94 százalékkal. Az így összehozott 20,9 milliárd dolláros márkaértékével szinte a semmiből egyenesen a lista 59. helyén debütált (az előző évihez képest mindössze 8 új szereplő található a rangsorban, köztük a 100. helyet elfoglaló, 12,5 milliárd dollár brand, az Adidas). Ezzel tovább erősítette a már amúgy is roppant figyelemreméltó kínai csapatot, amelybe immár 14 márka tartozik, 605 milliárdos összértékkel. Az 57 márkát és 3 billió dollárt felvonultató amerikai „válogatottól” persze még így is messze vannak.

A vagyoni értékű jogként megjelenő márkaérték rendkívül fontos tényező egy cég életében; szakértői becslések szerint az élen szereplő cégek részvényeinek megvásárlói harmadrészben a márkaértéket vásárolják meg. Kulcsfontosságú momentum lehet a vállalatfelvásárlási ügyleteknél, továbbá a cégek hitelképességének mérlegelésekor, s így finanszírozási forrásokhoz való hozzájutásának szempontjából is.


Kapcsolódó cikkek:


Sokévnyi házasság után is érdemes rendezni a közös vagyon helyzetét
2018. szeptember 25.

Sokévnyi házasság után is érdemes rendezni a közös vagyon helyzetét

A családi vállalkozás szétaprózódásának megakadályozása vagy éppen az üzleti kockázatok családi vagyontól történő elválasztása is jó indok lehet a házassági vagyonjogi szerződés megkötésére. Sokan nem is tudják, hogy a szerződés megkötésére az életközösség fennállása alatt bármikor lehetőség van.

Brexit: a légitársaságok is rosszul járhatnak
2018. szeptember 25.

A brit kormány hétfői tájékoztatása szerint a Nagy-Britanniában, illetve az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat, ha London és az EU között nem születik megállapodás a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) feltételrendszeréről.

Átláthatóbban tünteti fel árait az Airbnb
2018. szeptember 20.

Átláthatóbban tünteti fel árait az Airbnb

Az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok júliusi felhívását követően az Airbnb elkötelezte magát amellett, hogy módosítja szerződéses feltételeit és az árait átláthatóbban tünteti fel.

Tovább gyorsult a keresetek emelkedése
2018. szeptember 20.

Júliusban 12,8 százalékkal volt magasabb a bruttó átlagkereset az egy évvel korábbinál, az első hét hónapban 12,1 százalékkal nőttek a munkajövedelmek - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A keresetek emelkedése ezzel tovább gyorsult a májusi 10,9 és a júniusi 11,2 százalékos emelkedés után.