Négybillió dollár fölött a csúcsmárkák

Szerző: Zsubori Ervin
Dátum: 2018. augusztus 17.
Címkék: , , ,
Rovat:
Százmilliárd dollárnál is nagyobb márkaértéket kellett felmutatni annak a cégnek, amelyik az idén be akart kerülni a világ 10 legértékesebb brandje közé. Az amerikaiak által dominált TOP 5-be berobbant egy kínai márka is. Az InfoTandem infografikája.

Erős évet tudhatnak maguk mögött a globális élmezőnybe tartozó márkák. A 2018-as TOP 10 értéke 33 százalékkal gyarapodott egy esztendő alatt, de a Kantar Millward Brown által publikált százas lista szereplőinek összértéke is feljebb ment 21 százalékkal. Ilyen hatalmas ugrást utoljára 2007-ben regisztráltak, akkor szintén ötödével nőtt az együttes summa, ám a következő esztendőben – a pénzügyi válság kiterjedésével – már csak 1 százalékos volt a bővülés. A százak mostani látványos értékbővülése egyúttal azt is jelenti, hogy történelmi csúcsra jutott az elit együttes márkaértéke, elérve a 4,4 ezer milliárd dollárt. Az évtized elején még 2 ezer milliárdnál, 2006-ban pedig „mindössze” 1,4 billió dollárnál tartottak, vagyis utóbbihoz képest megháromszorozódott az értékük.

Az első két helyen ezúttal nem volt változás, a Google továbbra is vezet, orrhosszal az Apple előtt; mindkét brand értéke valamivel 300 milliárd dollár fölött van. A keresőóriás előnye valamelyest csökkent, hiszen 23 százalékos bővülésével szemben üldözője 28 százalékot produkált. A harmadik és negyedik helyen – a vezető duótól jócskán lemaradva, a 200 milliárdos szint környékén – az Amazon és a Microsoft található, amelyek a tavalyi rangsorhoz képest helyet cseréltek: a 49 százalékos értékrobbanást felmutató kereskedő beelőzött. Nála is brutálisabban, 65 százalékkal (179 milliárd dollárra) tudta növelni értékét a kínai netes multi, a Tencent, amely ezzel három helyet javított. Ezzel nem kisebb szereplőt golyózott ki az ötös szuper-élmezőnyből, mint a 162 milliárddal szerénykedő, alig 25 százalékkal erősítő Facebookot.

A TOP 10-be a felsoroltakon kívül még a Visa, a McDonald’s, az Alibaba és az AT&T fért be. Közülük a kínaiak vezető internetes kereskedője, az Alibaba úgy lett kilencedik, hogy egyetlen év alatt öt hellyel röpült feljebb, köszönhetően 92 százalékos értéknövekedésének. Nála gyorsabban csak egy másik kínai kereskedő, a JD.com értékelődött fel: 94 százalékkal. Az így összehozott 20,9 milliárd dolláros márkaértékével szinte a semmiből egyenesen a lista 59. helyén debütált (az előző évihez képest mindössze 8 új szereplő található a rangsorban, köztük a 100. helyet elfoglaló, 12,5 milliárd dollár brand, az Adidas). Ezzel tovább erősítette a már amúgy is roppant figyelemreméltó kínai csapatot, amelybe immár 14 márka tartozik, 605 milliárdos összértékkel. Az 57 márkát és 3 billió dollárt felvonultató amerikai „válogatottól” persze még így is messze vannak.

A vagyoni értékű jogként megjelenő márkaérték rendkívül fontos tényező egy cég életében; szakértői becslések szerint az élen szereplő cégek részvényeinek megvásárlói harmadrészben a márkaértéket vásárolják meg. Kulcsfontosságú momentum lehet a vállalatfelvásárlási ügyleteknél, továbbá a cégek hitelképességének mérlegelésekor, s így finanszírozási forrásokhoz való hozzájutásának szempontjából is.


Kapcsolódó cikkek:


Brexit: May hivatalosan kérte a halasztást
2019. március 20.

Theresa May brit miniszterelnök szerdán hivatalosan kezdeményezte az Európai Uniónál a brit EU-tagság jövő pénteken esedékes megszűnésének (Brexit) elhalasztását június 30-áig.

Újabb óriási bírság a Google-nak
2019. március 20.

Újabb óriási bírság a Google-nak

Újabb 1,49 milliárd euró (mintegy 466 milliárd forint) büntetést szabott ki a Google-re szerdán az Európai Bizottság, kimondva, hogy az AdSense nevű hirdetési platformjával az amerikai internetes óriásvállalat megsértette a versenyszabályokat.

Olcsóbb lett a gázolaj
2019. március 20.

A Mol bruttó 3 forinttal csökkentette szerdán a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát, a benzin ára nem változott.

Csökken a gázolaj ára
2019. március 18.

A Mol bruttó 3 forinttal csökkenti szerdán a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát, a benzin ára nem változik.

KPMG: már nem vonzó az ingatlanbefektetés
2019. március 18.

A jelenlegi árazási szinteken már nem igazán vonzóak az üzleti célú ingatlanok a befektetők többsége szerint, míg az IT szektorba és az egészségügybe történő befektetések jól jövedelmezhetnek a közeljövőben - derül ki a KPMG befektetői körben végzett felméréséből.