Négybillió dollár fölött a csúcsmárkák

Szerző: Zsubori Ervin
Dátum: 2018. augusztus 17.
Címkék: , , ,
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Százmilliárd dollárnál is nagyobb márkaértéket kellett felmutatni annak a cégnek, amelyik az idén be akart kerülni a világ 10 legértékesebb brandje közé. Az amerikaiak által dominált TOP 5-be berobbant egy kínai márka is. Az InfoTandem infografikája.

Erős évet tudhatnak maguk mögött a globális élmezőnybe tartozó márkák. A 2018-as TOP 10 értéke 33 százalékkal gyarapodott egy esztendő alatt, de a Kantar Millward Brown által publikált százas lista szereplőinek összértéke is feljebb ment 21 százalékkal. Ilyen hatalmas ugrást utoljára 2007-ben regisztráltak, akkor szintén ötödével nőtt az együttes summa, ám a következő esztendőben – a pénzügyi válság kiterjedésével – már csak 1 százalékos volt a bővülés. A százak mostani látványos értékbővülése egyúttal azt is jelenti, hogy történelmi csúcsra jutott az elit együttes márkaértéke, elérve a 4,4 ezer milliárd dollárt. Az évtized elején még 2 ezer milliárdnál, 2006-ban pedig „mindössze” 1,4 billió dollárnál tartottak, vagyis utóbbihoz képest megháromszorozódott az értékük.

Az első két helyen ezúttal nem volt változás, a Google továbbra is vezet, orrhosszal az Apple előtt; mindkét brand értéke valamivel 300 milliárd dollár fölött van. A keresőóriás előnye valamelyest csökkent, hiszen 23 százalékos bővülésével szemben üldözője 28 százalékot produkált. A harmadik és negyedik helyen – a vezető duótól jócskán lemaradva, a 200 milliárdos szint környékén – az Amazon és a Microsoft található, amelyek a tavalyi rangsorhoz képest helyet cseréltek: a 49 százalékos értékrobbanást felmutató kereskedő beelőzött. Nála is brutálisabban, 65 százalékkal (179 milliárd dollárra) tudta növelni értékét a kínai netes multi, a Tencent, amely ezzel három helyet javított. Ezzel nem kisebb szereplőt golyózott ki az ötös szuper-élmezőnyből, mint a 162 milliárddal szerénykedő, alig 25 százalékkal erősítő Facebookot.

A TOP 10-be a felsoroltakon kívül még a Visa, a McDonald’s, az Alibaba és az AT&T fért be. Közülük a kínaiak vezető internetes kereskedője, az Alibaba úgy lett kilencedik, hogy egyetlen év alatt öt hellyel röpült feljebb, köszönhetően 92 százalékos értéknövekedésének. Nála gyorsabban csak egy másik kínai kereskedő, a JD.com értékelődött fel: 94 százalékkal. Az így összehozott 20,9 milliárd dolláros márkaértékével szinte a semmiből egyenesen a lista 59. helyén debütált (az előző évihez képest mindössze 8 új szereplő található a rangsorban, köztük a 100. helyet elfoglaló, 12,5 milliárd dollár brand, az Adidas). Ezzel tovább erősítette a már amúgy is roppant figyelemreméltó kínai csapatot, amelybe immár 14 márka tartozik, 605 milliárdos összértékkel. Az 57 márkát és 3 billió dollárt felvonultató amerikai „válogatottól” persze még így is messze vannak.

A vagyoni értékű jogként megjelenő márkaérték rendkívül fontos tényező egy cég életében; szakértői becslések szerint az élen szereplő cégek részvényeinek megvásárlói harmadrészben a márkaértéket vásárolják meg. Kulcsfontosságú momentum lehet a vállalatfelvásárlási ügyleteknél, továbbá a cégek hitelképességének mérlegelésekor, s így finanszírozási forrásokhoz való hozzájutásának szempontjából is.


Kapcsolódó cikkek:


Inflációkövető lesz az útdíj
2020. július 3.

Inflációkövető lesz a jövőben az útdíj Magyarországon, az erről szóló törvénymódosítást 133 igen, 26 nem szavazattal és 36 tartózkodás mellett hagyta jóvá a parlament a kormány javaslatára.

A harmadik negyedévben már erőre kap az euróövezet gazdasága
2020. július 3.

A harmadik negyedévben megindul a gazdasági növekedés az euróövezetben, de a második negyedévi visszaesésnél kisebb meredekséggel a müncheni ifo és a zürichi KOF gazdaságkutató intézet szerint. A prognózis úgy ítéli meg, hogy a járványvédelmi korlátozások 8,1 százalékos GDP-csökkenést okoznak az idén az euróövezetben.

Nyolcezer banki bejelentés pénzmosási ügyben
2020. július 3.

Nyolcezer banki bejelentés pénzmosási ügyben

Tavaly is a pénzintézetektől jött a legtöbb jelzés a Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Irodához, amely több mint háromszáz hatósági ellenőrzést végzett. Az InfoTandem infografikája.

MNB: megújulnak az Nhp hajrá feltételei
2020. július 2.

Tovább javítja, bővíti a Növekedési hitelprogram (Nhp) hajrá feltételeit a Magyar Nemzeti Bank (MNB) - jelentette be Patai Mihály, az MNB alelnöke csütörtökön, az Nhp hajrá díjátadási ünnepségén, melyet online közvetítettek az MNB weboldalán.