Netes vásárlás: mit várunk a szállítótól? – Infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A megbízhatóság fontosabb az árnál, az országos lefedettség vonzóbb a gyorsaságnál – derült ki a netes vásárlásoknál igénybe vett kiszállítási módokat vizsgáló felmérésből. Az InfoTandem infografikája.


Az internetes vásárlások Magyarországon is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az értékesítésből. A GKI Digital számításai szerint az összesített online forgalom 2016-ban elérte a bűvös 1 milliárd eurós, azaz mintegy 310 milliárd forintos határt, ami csaknem 4 százalékos részesedésnek felel meg az együttes kiskereskedelmi forgalomból. Ezen a szinten már a piac azon szereplői is érdemi bevételhez jutnak, amelyeknek a neten vásárolt áruk célba juttatása a feladatuk.

Nem közömbös tehát, hogy az ügylet résztvevői – vevők és eladók – milyen szempontok alapján választanak közülük. Erre igyekezett választ találni az a 2017 februárjában lezajlott online kérdőíves felmérés, amelyben több mint 11 ezer Vaterafutár-ügyfél mondta el a véleményét. A szóban forgó szolgáltatás ugyan a Vatera online piactérhez kötődik, ám a segítségével küldött csomagok közel fele nem vaterás ügyletek, hanem egyéb felületek – például más apróhirdetési oldalak, webshopok és facebookos adásvételi csoportok – feladásai révén kel útra. Így a kutatás eredményei általában is irányadóak lehetnek a magyar e-kereskedelemre vonatkozóan.

A válaszadók 5 pontos skálán értékelhették azokat a szempontokat, amelyek alapján választanak az adásvétel során szóba jövő szállítási módok, illetve szállítók közül. A vélemények átlaga alapján a legkényesebb kérdés a megbízhatóság: jelesül az, hogy a kiszemelt szolgáltató pontosan betartsa azokat a szállítási határidőket, amiket vállal. Ez a szempont 4,61 pontot kapott, elhomályosítva még az árérzékenységet is, amely csak a második legerősebbnek bizonyult – igaz, nem sokkal lemaradva, 4,55 pontos értékkel. Az országos lefedettség igénye a harmadik helyen papírforma, az viszont már némiképp meglepő eredmény, hogy a szállítási gyorsaságot beelőzi az egyszerűség: vagyis az, hogy a megrendeléssel ne kelljen sokat bíbelődni.

Kiderült az is: az online vásárlók egyre inkább igénylik, hogy nyomon tudják követni, csomagjuk épp merre tart; ez jött be ötödiknek, gyakorlatilag azonos pontszámmal azzal, hogy változatos átvételi módok közül lehessen választani. Ami az utóbbiakat illeti, ma már a házhoz szállítás és az átvevőpontok igénybe vétele a két domináns forma; a személyes átvétel az utóbbi években határozottan visszább szorult, miközben a csomag automaták szépen jönnek felfelé. Ami az eladói oldalt illeti, a Vaterafutár ügyfeleinek fele úgy gondolja, az a legjobb, ha a futárszolgálat házhoz jön a feladandó csomagért, de egyötödük manapság már automatákat is igénybe vesz erre a célra.

A határidő-érzékenység egyik aleseteként 4-esnél magasabb „osztályzatot” kapott az is, hogy meghatározható, illetve szükség esetén utólag módosítható legyen a kiszállítás időpontja. Az, hogy a szolgáltató extra méretű csomagokat is vállal-e, ma még kevésbé lényeges, a legkevésbé (mintegy 3,5 pontos értékkel) pedig az befolyásolja a választást, hogy a megrendelt csomagra van-e mód biztosítást kötni.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 29.

Ritkán vásárolnak ingatlant a külföldiek

Az utóbbi fél évben a vevők kevesebb mint három százaléka volt külföldi állampolgár: az Otthon Centrum adatai szerint a legtöbbet a kínaiak költik, akik a magyar átlag majdnem másfélszereséért vásárolnak.

2024. május 29.

Nem mindenkinek jutnak EU-s források

(Újra)Indul idén nyáron a 2021-2027-es EU költségvetéshez kapcsolódó pályázati idény, hiszen 2023 év végén az ún. Igazságügyi reform Bizottsági elfogadásával jelentős, 10,4 mrd euró összegű forrást szabadítottak fel Magyarország számára. Ennek eredményeként több, a gazdasági szereplők által is már nagyon várt operatív program pályázatai nyílhatnak meg. A kohéziós források mellett energetikai fejlesztések támogatására szolgáló pályázatok kiírására számíthatunk még az idén – hangsúlyozták a Niveus Consulting Group pályázatírási és tanácsadási üzletágának szakértői.

2024. május 29.

Áprilisban a vendégéjszakák száma 4,7, a vendégeké 1,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest

Áprilisban a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,2 millió vendég 2,9 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 1,3, a vendégéjszakáké 4,7 százalékkal kisebb volt az egy évvel korábbinál, a csökkenés az ünnepekhez kötődő hosszú hétvégék idei áprilisi elmaradásával van kapcsolatban – közölte szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).