Több jogot kap a fogyasztó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Már csak az Országgyűlés jóváhagyására vár a fogyasztói törvény módosítása, amelynek tervezetét a kormány szerdai ülésén elfogadta, és amelynek révén a jövőben gyorsabbá válik a panaszkezelés és bővül a békéltető testületek hatásköre – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).


Az NGM közleménye rögzíti: az Országgyűlés elé kerülő javaslat bővíti a fogyasztó fogalmát, elfogadása esetén a törvényben biztosított védelem a jövőben kiterjed például a tisztán fogyasztói minőségben eljáró kisvállalkozásokra is.

A gyakorlati tapasztalatok alapján a tervezetben számos a legutóbbi átfogó módosítás során bevezetett szabály kerül kiigazításra, például a panaszkezelés és ügyfélszolgálati szabályok, a békéltető testületi eljárás, a közérdekű keresetindítás, valamint a fogyasztóvédelmi hatóság eljárása terén.

A törvényjavaslat értelmében változnak a panaszkezelésre vonatkozó szabályok, így például a módosítás rögzíti, hogy a vállalkozás a megadott határidőig érdemben köteles válaszolni a fogyasztói panaszra. A vállalkozások ezért a jövőben nem élhetnének azzal a gyakran alkalmazott megoldással, hogy a panaszost érdemi válasz helyett csupán a további intézkedés megtételének szükségességéről tájékoztatják.

A tervezet tartalmazza a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületek tanácsadó tevékenységét. A békéltető testület – jelenlegi tevékenysége, a fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése mellett – a javasolt módosítás alapján a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére tanácsot adna a fogyasztót megillető jogokról és kötelezettségekről.

A fogyasztók elvárják a jogsértő vállalkozásokkal szembeni határozott hatósági fellépést, ugyanakkor az egyedi sérelmeik orvoslását is. Emellett igényük van arra, hogy minél egyszerűbben hozzáférjenek azokhoz az alapvető információkhoz, amelyek fogyasztói döntéseik meghozatalához, esetleges problémáik, jogvitáik rendezéséhez szükségesek. A törvényjavaslat elfogadása esetén a jövőben gyorsabbá válik a fogyasztók panaszainak kezelése, és – például a közérdekű keresetek újraszabályozása révén – hatékonyabb fellépésre nyílik lehetősége a fogyasztók érdekében eljáró civil szervezeteknek is.

Forrás: Kormány.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 27.

Hogyan teljesít Magyarország a kötelező palackvisszaváltásban?

Kis túlzással állítható, hogy hónapok óta mindenki az italcsomagolások visszaváltásának új rendszeréről beszél. Magyarországon már több mint 3200 automata működik országszerte, a kezdeti negatív reakciók és kezdeti nehézségek ellenére a hazai rendszer gyorsan elérte a napi 7 milliós visszaváltási mennyiséget, de további növekedés várható. Az Európai Unió célja, hogy 2025-re az összes csomagolási hulladék 70 százalékát újrahasznosítsák. De hol tartanak most a többiek?

2024. szeptember 27.

Együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá az MBH Bank és a Bank of China Limited Magyarországi Fióktelepe

Együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá az MBH Bank és a Bank of China Limited Magyarországi Fióktelepe annak érdekében, hogy hosszú távú, stabil és kölcsönösen előnyös üzleti kapcsolatot hozzanak létre. A jövőbeni együttműködés kiemelt célja, hogy a felek feltárják a közös fejlesztési lehetőségeket mind a pénzügyi szolgáltatások, mind pedig a finanszírozási megoldások terén.