Túl későn teszik közzé beszámolóikat a cégek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A magyarországi cégek pénzügyi beszámolói megfelelnek ugyan a nemzetközi számviteli szabványnak (IFRS), de van néhány olyan tényező – mint például a közérthetőség és az átláthatóság -, amire nagyobb hangsúlyt kell fektetniük – állapítja meg a Deloitte, a cég első átfogó magyarországi, az IFRS standardok magyarországi alkalmazásáról készült felmérése alapján.


A nemzetközi számviteli szabvány (IFRS) alkalmazása hatékony eszköz lehet az általános üzleti bizalom növelésében – hangsúlyozta Molnár Gábor, a Deloitte Számviteli tanácsadás üzletágának igazgatója a cég közleménye szerint. Az igazgató hozzátette: a kedvezőtlen globális gazdasági folyamatok miatt elveszett üzleti bizalmat az IFRS beszámolók ellensúlyozhatják, mert a nemzetközileg is összehasonlítható, átlátható beszámolók révén időben felismerhetők és kezelhetők a befektetésben rejlő potenciális üzleti kockázatok.

Az üzleti év lezárásaként túl későn közzétett pénzügyi beszámolók kockázatot jelenthetnek a befektetők számára, ugyanakkor ezek pontosabbak és részletesebbek azoknál, amelyeket rövidebb időn belül tesznek közzé – állapítja meg a Deloitte Kft.

A magyar cégek az üzleti év zárását követően viszonylag későn teszik közzé a beszámolójukat. A felmérés azt mutatja, hogy a pénzügyi év vége és a pénzügyi kimutatás közzététele között átlagosan 92 nap telik el a magyar cégek esetében, míg a párizsi tőzsdemutató kosarában szereplő vállalkozások az üzleti év zárást követően 56 nap, a FTSE indexben szereplő cégek 59 nap múlva teszik közzé az éves beszámolójukat.

Az üzleti beszámolók tartalmaznak becslést is. Ilyen például a tárgyi eszközök hasznos élettartama, vagy a céltartalék. A felmérésből kiderül, hogy a magyar cégek 39 százaléka a főbb feltételezéseket és becslési bizonytalanságokat csak általánosságban, vagy egyáltalán nem mutatja be az üzleti évet lezáró beszámolójában.

A céltartalékkal kapcsolatban például mindössze 14 százalék azoknak a cégeknek az aránya, amelyek a jövőbeli eseményekre vonatkozó feltételeket ismertetik, pedig ez fontos lenne, mert ez vonzóbbá tehetné a vállalkozást a piac szereplői szemében.

Forrás: MTI


Kapcsolódó cikkek

2024. április 23.

Kevesebbet költenek a cégek reklámra

Elértéktelenedett a magyarországi média reklámárazása, kevesebbet költenek a cégek reklámra a Mindshare, Magyarország egyik vezető médiatervező- és vásárló ügynökségének legfrissebb elemzése szerint, amely közel száz, a legnagyobb hirdető reklámköltési- és pénzügyi adatait vizsgálta, kiegészítve  a Kantar Media Adex és a Nielsen közönségméréseinek adataival – közölte az ügynökség,

2024. április 23.

Félrevezethette a City Taxi a fogyasztókat

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezettel (City Taxi) szemben, a gyanúja szerint a vállalkozás megtéveszti a fogyasztókat kereskedelmi kommunikációjával – közölte a hatóság kedden.