Vállalati compliance – Kényes kérdések 2.: speak-up és whistleblowing


Whistleblowing: a vállalati világ új kulcsszava. Hogyan kapcsolódik ez a compliance-hez és a speak-up kultúrához? Miképp építhetünk ki egy hatékony visszajelző rendszert, ami védi mind a dolgozók, mind a vállalat érdekeit?

Releváns jogszabályok:

  • Európai Parlament és a Tanács (EU) 2019/1937 irányelve
  • 2023. évi XXV. törvény a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról

Az ún. speak-up culture

A whistleblowing jelentése, illetve az erre vonatkozó szabályozási igény szorosan kapcsolódik az ún. speak-up culture megvalósításához, hiszen a jogszabályi környezet is egymástól függőnek tekinti azok megteremtését. Leegyszerűsítve a jogalkotói szándék valahogy így hangzik: ha kialakítjuk a hatékony whistleblowing-ot, akkor meg is teremtettük a várva várt speak-up culture-t. Ez a következtetés azonban nem teljesen igaz.

A speak-up culture a hazai szakirodalomban még nem terjedt el széleskörben, így megfelelő magyar fordítása sincs, azonban tartalmilag egy olyan munkahelyi atmoszféra megvalósulására utal, amelyben a munkavállalók el szeretnék és el is merik mondani, ha észrevételük, aggályuk, kételyük van bármivel kapcsolatban. Lehet ez a munkaeszközök használhatóságával kapcsolatos probléma, a munkabér összegével összefüggő esetleges frusztráció, a munkatársakkal való kommunikáció nehézkes jellege, a munkaköri feladatok egysíkúsága vagy éppen túlzott sokszínűsége, illetve akár a pihenő helyiségben elhelyezett ülőalkalmatosságok kényelmetlensége, azaz valóban bármilyen téma, egy erre formalizált eljárás szükségessége nélkül.[1]

Természetesen nem arról van szó, hogy a munkavállalók számára megengedett a magukból kikelve történő kiabálás, vagy a speak-up culture oltárán „őszintének” beállított, de valójában trágár és közönséges megnyilvánulás. Egy problémának, illetve észrevételnek a tiszteletteljes, kulturált kifejezése határozott elvárás a munkavállalók felé.

A speak-up culture legfontosabb jellemzője tehát, hogy a munkavállalók:

  • bármilyen témában
  • biztonságos körülmények között,
  • nyíltan, ugyanakkor tiszteletteljesen
  • elmondhatják a véleményüket a vezetőjüknek, illetve az erre kijelölt személynek
  • anélkül, hogy „cserébe” bármilyen munkajogi következménnyel számolniuk kellene.

A speak-up culture tehát nem egy állásportálra kitalált fogalom, mint a „nyitottság” vagy a „családias környezet”. A speak-up culture nem „csak úgy van”, bár nem tudjuk sem erőltetni, sem sürgetni a kialakulását, helyette – vállalati compliance oldalról – azzal tehetünk a legtöbbet érte, hogy folyamatosan bíztatjuk és bátorítjuk a munkavállalókat a véleményük megosztására. Bevett gyakorlat, hogy a munkavállalót az új munkahelyre való belépésekor majdhogynem megsorozzák a szokásos „orientációs”, illetve „kezdőcsomagos” tréningekkel az adott munkáltató történetétől kezdve az irodai ergonómián át egészen a belépési és kilépési szabályok részletes ismertetéséig. Nem szándékom még csak utalni sem arra, hogy a munkavállalókat ne oktassuk, hiszen – már csak az oktatást, mint a compliance egyik leghangsúlyosabb ágát tekintve is – rendkívül fontos, hogy az új munkavállaló megismerje a rá irányadó szabályokat annak érdekében, hogy a vállalat minimalizálni tudja az e szabályok ismeretének hiányából eredő kockázatokat.

Ehelyütt pusztán azt érdemes megjegyezni, hogy a belépő munkavállaló a számára leadott ismeretanyagból – akár tudattalanul, akár tudatosan – minden olyan információt ki fog szűrni, amire szerinte abban a helyzetben nincs szüksége. Emiatt lehetséges, hogy míg pl. a beszerzésen dolgozó munkatársak 90 %-a azonnal megjegyzi a számlakiállítási és számlabefogadási szabályokat, addig az IT részlegen ugyanez az arány még a 25 %-ot sem éri el.

A leírtakra tekintettel a speak-up culture témában készült oktatási anyagot nem javasolt azonnal a munkavállaló belépésekor megismertetni vele, hanem érdemes pl. egy vagy két hetet várni, és azt követően átadni, majd évente legalább egyszer ismétlő előadás keretein belül újra leoktatni.

Külön megjegyzést érdemel a speak-up culture compliance-en belüli fontossága, mivel a vállalati compliance egyik legalapvetőbb célkitűzése a vállalaton belüli, azaz a munkavállalók, kollégák közötti bizalom kialakítása, illetve megerősítése, hiszen akkor merünk kérdezni, jelezni vagy szólni, ha egy bizonyos bizalmi szint már kialakult. Tapasztalatok szerint e bizalom kialakításában a munkavállalók véleménynyilvánításra való bátorításának döntő szerepe van, ezért érdemes lehet átgondolni az eddigi kommunikációs gyakorlatunkat.

A whistleblowing

A speak-up culture-rel szemben a whistleblowing már egy formális eljárásra és jól behatárolható problémákra utal. A whistleblowing a speak-up culture-hoz hasonlóan szintén nem terjedt még el széleskörben, ezért ennek is inkább az eredeti angol megfelelőjét, mint szó szerinti magyar fordítását használjuk.[2] A whistleblowing egyszerűen megfogalmazva a munkavégzés során tapasztalt, valamilyen valós vagy vélt jogellenes, károkozó vagy erkölcsileg kifogásolható magatartás, illetve visszaélés bejelentésére szolgáló eljárást jelent.

A whistleblowing a compliance egyik legfontosabb ágának tekinthető, mivel a vállalati működést sértő tevékenységek, eljárások, visszaélések minimalizálását, illetve kiiktatását szolgáló intézményről van szó. E visszaélések a leggyakrabban valamilyen korrupciós jellegű cselekmények, amelyeknek általában büntetőjogi vonzatuk is van, hiszen a korrupciós pénzmozgások sértik az állami érdekeket, lévén az ilyen pénzmozgások „láthatatlanok” a nemzeti adóhivatal számára, így bevétel (azaz adó) sem realizálható belőlük. Ezzel kapcsolatban érdemes említést tenni arról, hogy az Amerikai Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (U.S. Securities and Exchange Commission) jogosult pénzjutalomban részesíteni azt a bejelentőt (az ún. whistleblower-t), aki olyan új és alapvető fontosságú információt tár a hatóságok elé, amelynek eredményeként a bizottság több mint 1.000.000 $ összegű bírságot szab ki a jogsértés miatt. A jutalom a beszedett bírság összegének legalább 10, de legfeljebb 30 %-ában kerül meghatározásra.

A hazai szabályozást tekintve a legújabb nóvum az EU e tárgyban megalkotott ún. whistleblowing irányelve, azaz az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2019/1937 irányelve az uniós jog megsértését bejelentő személyek védelméről. Irányelv lévén e jogi aktus közvetlenül nem alkalmazandó az EU tagállamaiban, helyette a tagállamoknak keletkeztetett jogalkotási, pontosabban átültetési kötelezettséget. A tagállamok számára előírt jogalkotási kötelezettség határideje 2021. december 17. napja volt, mely kötelezettségnek Magyarország e határidőig ugyan nem tett eleget, de végül 2023. május 25. napján kihirdetésre került az irányelv átültetését szolgáló, a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény, azaz a whistleblowing törvény. Fontos kiemelni, hogy a törvény rendelkezései a kihirdetését követő hatvanadik napon lépnek hatályba, ami a kötelezetti kör felkészülési idejét tekintve szűkösnek mondható, azonban a visszaélésbejelentési rendszerünk kialakítása során már a whistleblowing irányelvhez és a whistleblowing törvényhez is tudunk nyúlni. A teljesség kedvéért azt is hozzá kell tenni, hogy az új whistleblowing törvény sajnos nem tud teljes körű, gyakorlati segítséget nyújtani számunkra.

Mindazonáltal azt is érdemes észben tartani, hogy a hiányzó gyakorlati jellegű hazai szabályozás ellenére is rendelkezésünkre állnak azok az ismeretek, amelyek egy hatékonyan működő visszaélésbejelentési rendszer kialakításához, fenntartásához és fejlesztéséhez szükségesek. A whistleblowing irányelv – mind a preambulumában, mind a rendelkező részében – pontos és kellően konkrét iránymutatásokat biztosít a számunkra, illetve egyes esetekben még példákat is felhoz. Ezt, valamint az Egyesült Államokban már kialakult gyakorlatot alapul véve a következő megállapításokra juthatunk:

  • érdemes külön eljárásként kialakítani a belső és külső visszaélésbejelentési rendszert az arra vonatkozó szabályzattal és folyamattal együtt, melyben a hatáskörök és feladatok is egyértelműen rögzítésre, illetve delegálásra kerülnek a vállalati struktúrán belül;
  • a visszaélésbejelentési rendszer hatékony működése érdekében minél több elérhető módot, ún. csatornát kell biztosítanunk a vállalati munkavállalók, illetve más személyek által benyújtandó bejelentések fogadására, például:
    • külön erre a célra fenntartott telefonszám (ún. hotline), illetve email cím,
    • okostelefon applikáció: ezzel kapcsolatban érdemes arra is figyelni, hogy egy valamennyi operációs rendszerre elérhető applikációról legyen szó,
    • a munkahelyen kihelyezett postaládák, vélemény- vagy ötletdobozok: e megoldás esetében kiemelkedő jelentősége van annak, hogy a postaláda, illetve a doboz zárt legyen, vagyis kizárólag az arra jogosult személy férhessen hozzá a tartalmához. Ezen kívül esszenciális jelentőséggel bír a postaládák, illetve dobozok elhelyezkedése is: azokat jól látható, de mégis olyan helyre kell tenni, amit mások rendszerint nem látnak (pl. nincs térfigyelő kamera látóterében, a recepciós nem lát oda, nem az italautomata mellett van stb.) annak érdekében, hogy a munkavállaló biztonságban, félelem nélkül tudja megtenni a bejelentését,
    • külön online bejelentőfelület kialakítása: ebben az esetben egy online weboldalról van szó, amelyet kizárólag bejelentéstételi célra hozunk létre, így nincs szükség a bejelentővel történő közvetlen „érintkezésre” (emailre vagy telefonhívásra), mivel közvetítő közegként beékeljük az online felületet;
  • a visszaélésbejelentési rendszer kialakításánál létfontosságú elem a diszkréció, ezért ügyelnünk kell arra, hogy a lehető legkevesebb munkatársat vonjuk be a bejelentések elintézési folyamatába, sőt, az Egyesült Államok gyakorlata, a whistleblowing irányelv javaslata és a whistleblowing törvény rendelkezései nyomán érdemes megfontolni akár egy külső szolgáltató igénybevételét is;
  • a hatékony whistleblowing rendszer egyik legfontosabb ismérve a beépített anonimitás, melynek értelmében a bejelentő már a visszaélésbejelentés megtételekor képes megválasztani, hogy bejelentését anonim módon vagy névvel ellátva nyújtsa-e be valamely csatornán keresztül. Mivel nem minden bejelentési csatorna esetében van mód a teljes anonimitásra (pl. az email címre érkező bejelentéseket szükségszerűen egy másik email címről küldik, így a küldő személy adott esetben valamilyen mértékig azonosítható lesz), érdemes olyan bejelentéstételi módokat hangsúlyozni, amelyek ebből a szempontból biztonságosabbnak tűnhetnek: pl. panaszládák, telefon, megfelelő titkosítással rendelkező online felület stb.

A fentiekben leírtak mind hozzá tudnak járulni ahhoz, hogy egy hatékony és biztonságos whistleblowing rendszert, illetve eljárást alakítsunk ki a vállalati compliance részeként, azonban még ekkor sem szabad megfeledkeznünk a visszaélésbejelentés egyik leglényegesebb mozzanatáról: a figyelemfelhívásról, melyet a leghatékonyabban a compliance oktatás során, illetve annak részeként tudunk megtenni. Ennek formáját és módját tekintve azonban már bátran hagyatkozhatunk a fantáziánkra, mivel a lényeg a mondanivaló minél hatékonyabb közlése.


[1] Szerző megjegyzése: tapasztalatok szerint az őszinte és nyílt kommunikáció egyik legnagyobb ellensége a formalizált eljárás követelménye, azaz elvárni, hogy az adott észrevételt írásban (pl. emailben) küldje el valakinek. Ebben az esetben a munkavállaló kétszer is meggondolja, hogy „ér-e ennyit” a dolog, amivel „sikeresen” lebeszéltük őt észrevételének megosztásáról.

[2] A „whistleblowing” szó szerinti fordításban „sípfújást” jelent, azonban leginkább a magyar „megkongatni a vészharangot” kifejezésre hasonlít a legjobban.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 10.

Növekszik a kínai vállalkozások jelenléte Magyarországon.

Magyarországon nőtt a kínai vállalkozások száma 2023-ban: az OPTEN legfrissebb adatai szerint közel 600 kínai tulajdonnal rendelkező cég működik hazánkban. Az árbevétel több mint háromszorosára nőtt a legutolsó elérhető pénzügyi adatok alapján, míg a feldolgozóipar és az építőipar egyre meghatározóbb szerepet játszik a kínai cégek tevékenységében.

2024. május 10.

Az üzemanyagok és az élelmiszerek gyorsították az inflációt áprilisban

Az éves fogyasztóiár-index áprilisban 0,1 százalékponttal emelkedett az előző hónaphoz képest. Az üzemanyagok 0,3 százalékponttal, az élelmiszerek 0,2 százalékponttal járultak hozzá az infláció emelkedéséhez, amelyet részben ellensúlyozott az iparcikkek 0,3 százalékpont erejű inflációt csökkentő hatása – állapította meg a legfrissebb statisztikai adatokhoz fűzött pénteki elemzésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).