A bíróság első fokon jogszerűnek ítélte a Volánbusznál szervezett sztrájkot, a vasútasok is béremelésért küzdenek


A Fővárosi Törvényszék első fokon jogszerűnek ítélte a Volánbusznál tervezett munkabeszüntetést; az egyelőre nem jogerős végzés alapján a Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ) úgy véli, hogy megkezdhető a december 10-11-re bejelentett munkabeszüntetés – közölte a szakszervezeti szövetség szerdán. Mindeközben levelet írtak a vasutasok a vezérigazgatónak: azonnali bértárgyalást követelnek.

A bíróság első fokon jogszerűnek ítélte a Volánbusznál szervezett sztrájkot

A közlemény szerint a bíróság a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezetnek – a MOSZ tagszervezetének – adott igazat a sztrájk jogszerűségének megállapítása iránt indult nem peres eljárásban, amelyben a Volánbusz Zrt. kérelmét elutasították.

A bíróság megítélése szerint a jogszabályi előírásokat maradéktalanul betartó sztrájkfelhívás és tervezett sztrájk bejelentése, amelyről megfelelően tájékoztatták a munkáltatót, önmagában nem minősül az együttműködési kötelezettség megsértésének. Továbbá nem minősül a szakszervezet eljárása sztrájkjoggal való visszaélésnek sem.

Rögzítette a törvényszék azt is, hogy a sztrájkfelhívás nem tekinthető idő előttinek. A sztrájk jogszerűségét ugyanis nem érinti az, hogy a felek általában az év mely időszakában kötnek bérmegállapodást – ismerteti a Munkástanácsok.

A közleményben kiemelték: bár a végzés nem jogerős, a MOSZ álláspontja szerint biztonságosan megkezdhető a 2023. december 10-11-re bejelentett munkabeszüntetés, így azt a „még elégséges szolgáltatás” biztosítása mellett megtarthatják. A munkáltató legkésőbb két nappal a sztrájk megkezdése előtt tájékoztatja az utazóközönséget a várható menetrendről – tették hozzá.

A Munkástanácsok támogatja tagszervezete törekvéseit, és szolidáris a tervezett munkabeszüntetéssel, amelynek érdemi és jelentős bérfejlesztés elérése a célja. Ezért a MOSZ közleményében felszólította a Volánbusz Zrt. tulajdonosát – az illetékes minisztériumot -, hogy mielőbb kezdeményezzen érdemi bértárgyalásokat a munkavállalói érdekképviseletekkel.

A Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) november 24-én jelentett be a honlapján sztrájkot december 10-11-re a 2024-re szóló bértárgyalások felgyorsítása érdekében, a Volánbusz Zrt. azonban indokolatlannak tartotta a tervezett kétnapos munkabeszüntetést. A SZAKSZ a sztrájkot azért helyezte kilátásba, mert a Volánbusz a szakszervezet 25 százalékos bérfejlesztési igényére a tulajdonos felhatalmazásának hiányában november 24-én nem tudott a munkavállalói oldalnak ajánlatot tenni. A Volánbusz Zrt. pedig azt hangsúlyozta november 24-én küldött közleményében, hogy a társaságnak felelős munkáltatóként szándékában és érdekében áll megállapodást kötni a jövő évi bérfejlesztésről. Elkötelezettek abban, hogy legkésőbb 2024. január 20-ával lezárják a jövő évi bértárgyalásokat, és megkössék a bérmegállapodást az arra jogosult érdekvédelmi szervezetekkel – szögezték le.

A szakszervezet 15 százalékos, de legalább 70 ezer forintos emelést kér

A bértárgyalások mielőbbi megkezdését, s erre rendkívüli ülés összehívását sürgetik a vasutas szakszervezetek a MÁV Zrt. vezérigazgatójának, Pafféri Zoltánnak írt közös levélben. Felszólítják, az egyeztetések halogatásával ne hátráltassa a folyamatot, mert a munkavállalók mielőbb tudni szeretnék, mennyiért dolgoznak jövőre. A szakszervezetek 15 százalékos, de legalább 70 ezer forintos béremelést és a lojalitási jutalom 50 ezerrel való növelését kérik.

Miután a MÁV Zrt. vezérigazgatója érdemben nem reagált a szakszervezetek korábban közölt bérkövetelésére, a VDSZSZ Szolidaritás, a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Vasutasok Szakszervezete közös levélben hívta fel a figyelmét arra, hogy a kormány már jó ideje kihirdette a 2024-es, 2023. december 1-től érvényes minimálbéreket, s ennek ismeretében a vasutas munkavállalók képviselői is bejelentették egybehangzó bérfejlesztési követelésüket – ismertette az előzményeket Meleg János. A VSZ elnöke elmondta, közösen követelnek 15 százalékos, de legalább 70 ezer forintos béremelést a vasutasok számára. Ezen felül – egyebek között – 350 ezerről 400 ezer forintra emelnék az úgynevezett lojalitási jutalmat, valamint 150 ezerre módosítanák az alanyi jogon járó SZÉP-kártya keretet.

Az elnök leszögezte: a szakszervezetek elvárják, hogy folytatódjon a Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács novemberi ülésén megkezdett tárgyalás a jövő évi bérekről. Ezt a vezérigazgatónak is megírták – mondta Meleg János. Az érdekvédők ugyanis attól tartanak, hogy a munkáltató szándékosan húzza az időt, s ezért a tárgyalások üteme enyhén szólva sem „az elvárásoknak, különösen nem a munkavállalók felfokozott elvárásának megfelelően alakul”. A késlekedés miatt, illetve a lehetséges konfliktus elkerülése érdekében a szakszervezetek december 7-ére rendkívüli CSÉT ülés összehívását kezdeményezték – összegezte az elnök.  Hozzátette, természetesen továbbra is napirenden tartják a csoportra és az egyes vállalatokra vonatkozó hatályos éves, valamint több éves megállapodásokat és azok újrakötését is.

Forrás: MTI, Vasutasok Szakszervezete (VSZ)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.