A foglalkoztatási és rendelkezésre állási kötelezettség teljesítésének kérdései atipikus munkajogviszonyokban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A XIX. Magyar Munkajogi Konferencia nyitóelőadását Prof. dr. Kiss György az MTA rendes tagja, egyetemi tanár tartotta meg az atipikus munkaviszonyokkal kapcsolatos kérdésekről. Cikkünkben röviden beszámolunk az előadáson elhangzottakról.

1. Bevezetés

A foglalkoztatással és rendelkezésre állással kapcsolatban az előadó szerint azt kell vizsgálni, hogy ezek a kötelezettségek. hogyan létezhettek a munkajogviszonyban. Prof. dr. Kiss György hangsúlyozta, hogy a munkaviszony egy magánjogi jogviszony, amelybe meghatározott kötelezettségek előírásával a jogalkotó beavatkozik. A foglalkoztatási kötelesség tekintetében az angolszász jogrendszerben erre egészen az 1980-as évekig kellett várni.

Kérdés, hogy milyen körülmények erodálják ezeket a kötelezettségeket.

A foglalkoztatási és rendelkezésre állási kötelezettséget a platformmunka és a munkaerő-kölcsönzés is áttöri.

A rendelkezésre állás keretében a munkát végző személy integrálódik valamilyen szinten a megrendelő, megbízó szervezetrendszerébe.

Érdemes azt is vizsgálni, hogy a munkavállaló rendelkezésre állási kötelezettsége meddig terjed. A munkaidőn belül vagy adott esetben azon túl is.

Míg a rendelkezésre állási kötelesség a munkajogviszony „természetes” eleme, addig a foglalkoztatási kötelezettség a munkajogban sokáig nem jelent meg.

A platformszolgáltatók foglalkoztatásával kapcsolatban kiemelendő az angol bíróság egyik döntése. A bíróság vizsgálta, hogy van-e a platformszolgáltatóknak foglalkoztatási kötelezettsége. A bíróság arra jutott, hogy ha van elvégzendő munka, és a munkavégző személy rendelkezésre áll, akkor a platformszolgáltató köteles a foglalkoztatást biztosítani.

2. Atipikus munkaviszony

A magyar munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) alapján ide soroljuk a behívásos munkavégzést, a megosztott munkakört, a több munkáltató által létesített munkaviszonyt. A külföldi munkajogban pedig ismert az úgynevezett nulla órás szerződés. Ez főleg az Egyesült Királyságban terjedt el, de már az EU-ban is egyre több helyen jelenik meg. Többek között az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2019/1152 irányelvében is szerepel.

  • A munkakör megosztása

A munkakör megosztása esetén egy munkakört lát el több munkavállaló. A munkavállaló köteles helyettest állítani. Külföldön tipikus, hogy 6-7 munkakört lát el 4-5 ember (job sharing, Arbeitsplatzteilung)

  • Több munkáltató által létesített munkaviszony

A több munkáltató által létesített munkaviszony esetében ugyanazon munkakört a munkavállaló egyidejűleg több munkáltató részére teljesíti. A szerződésben határozzák meg a felek, hogy a munkavállaló napi munkaidejét és a munkaköri feladatait melyik munkáltatónál mikor köteles teljesíteni.

3. A rendelkezésre állás korlátai

A bedolgozói jogviszonyt a bedolgozók foglalkoztatásáról szóló 24/1994 (II. 25.) Korm. rendelet szabályozta először.

A részmunkaidős munkaviszonyt maximum napi 6 óra munkaidőre lehet létesíteni. Ebben az időtartamban a munkáltatónak foglalkoztatási kötelezettsége van.

A rendelkezésre állás időtartama függ a munkaidőtől is. Részmunkaidő esetén az Mt. 193. § alapján a munkaidőkeret tartama a négy hónapot nem haladhatja meg és a munkáltatónak a munkavégzés időpontját legalább három nappal előre közölnie kell a munkavállalóval.

Az Egyesült Királyságban elterjedt non-contractual zero hours agreement (a továbbiakban: nulla órás szerződések) esetében nincs foglalkoztatási kötelezettsége a munkaadónak. Ezeknél a szerződéseknél érvényesen nem lehet kikötni, hogy a munkát végző személy máshol nem végezhet munkát. A munkáltató kérheti a munkavégzést, de a munkát végző személy nem köteles a felajánlott munkát elfogadni.

A német szabályozás annyiban szigorúbb a brit rendszernél, hogy Németországban meg kell határozni a munkavégzésre irányadó referencia-időszakot, ha a munkaidő nincs meghatározva, akkor jogszabályi vélelem alapján maximum heti 20 óra munkaidőt lehet érvényesíteni. Az ezen felüli munkavégzés túlmunkának minősül, amelyért 20-25% pótlékot köteles fizetni a munkáltató. A munkáltatónak négy nappal a tervezett munkavégzés előtt értesítenie kell a munkavállalót. A rendelkezésre állási kötelezettséget ebben az esetben az nehezíti, hogy nem tudja a munkavállaló, hogy a munkáltató mikor fogja bejelenteni, hogy négy nappal később munkát kell végeznie.

A fenti problémák ellenére a rugalmasság miatt egyre elterjedtebb a nulla órás munkaszerződés, de az nem tekinthető tipikus munkaviszonynak.

A munka törvénykönyvét érintő módosítások központi témája lesz a XX. Magyar Munkajogi Konferenciának, ahol már a gyakorlati alkalmazásáról szóló előadásokat is meghallgathat a szakma legkiválóbb előadóitól.

4. A foglalkoztatási kötelezettség anomáliái

A Bundesarbeitsgericht 1955-ös ítéletében jelent meg a foglalkoztatási kötelezettség (Beschäftigungsplicht), amelyben a bíróság elismerte, hogy a munkavégzésnek személyiségfejlesztő hatása van.

A hatályos német jogban a munkavállaló és a munkáltató kártérítési felelőssége körében értékelendő, ha a munkavállaló nem tudja a munkát elfogadni, illetve, ha a munkáltató nem biztosít munkát a munkavállalónak.

Az Egyesült Királyság munkajoga arra az álláspontra helyezkedett, hogy ha a munkáltató a kötelemből szabadulni akar, akkor el kell őt engedni, de köteles a munkavállalónak a munkabért megfizetni.

A magyar jogban – hasonlóan a volt szocialista országokhoz – azonnali hatályú felmondásra adhat okot, ha a munkáltató nem képes a foglalkoztatási kötelezettségét teljesíteni. Ebben az esetben úgy kell tekinteni, mintha a munkáltató mondott volna fel a munkavállalónak. A bírósági gyakorlatban az EBH1996. 127. számú bírósági döntésben és az EBH2000. 354. számú bírósági döntésben is kimondásra került, hogy a foglalkoztatási kötelezettség lényeges kötelezettség.

5. A foglalkoztatási és rendelkezésre állási kötelezettséggel kapcsolatos problémák

A foglalkoztatási és a rendelkezésre állási kötelezettséget a tipikus munkajogviszonnyal összefüggésben alakították ki, az atipikus foglalkoztatási jogviszonyokban ezek alkalmazhatósága a mai napig vitatott. Függ attól, hogy az atipikus jogviszony munkaviszonynak minősül-e.

A platformmunkával összefüggésbe hozható átalakulás, jogfejlődés kihat a nem platform alapú munkavégzésre is.

A platformok célja, hogy a munkát végző személyeket ne munkaviszonyban kelljen foglalkoztatnia. A platform az USA-ban a legelterjedtebb, de már szinte az egész világon megjelent.

A célja mindent eltörölni, ami az útjában áll. A platform tiszta innováció.

Az USA-ban a Fair Labor Standard Act határozza meg a munkavégzés alapvető feltételeit. Az USA szabályozásának célja, hogy a felek, ha tudnak, állapodjanak meg. A bírósági ügyek eddig leginkább személyszállítási szolgáltatókkal kapcsolatosan merültek fel.

Az EUB megállapította meg, hogy a zenészként alkalmazott szabadúszó személyekre nem terjed ki a munkavállaló zenészekre irányadó kollektív szerződés, mert nem rendelkeznek olyan lekötöttséggel, mint a munkavállalók.

A platformnál egy háromszereplős jogviszony jön létre. Több modell is kialakult. A platform és a munkát végző személy között, a felhasználó és platform között és akár a felhasználó és a munkát végző személy között is lehet valamilyen jogviszony.

A platformok általában minimális tartalmú szerződéseket kötnek a munkát végző személyekkel, amelyben hangsúlyozzák, hogy nem munkaviszony jön létre. Ennek ellenére több olyan korlátozást vezetnek be – pl. nem teljesítési feltételek, kizárás, ha hosszabb ideig nem vállal munkát a platformon – amelyek mégis korlátozzák a munkát végző személyeket.

A felhasználó és a munkát végző személy között is lehet akár jogviszony, akár de facto kapcsolat.

Ha a felhasználó és a munkát végző személy között is van valamilyen jogviszony, akkor akár kvázi munkaerő-kölcsönzés is megvalósulhat. A platform egyfajta közvetítő szerepet tölt be.

A platform és a felhasználó közötti jogviszony nem főjogviszony, a platform szervezi a tevékenységet, de a felhasználó adott esetben társmunkáltató is lehet.

6. Összegzés

Mind a foglalkoztatási, mind a rendelkezésre állási kötelezettség túllépett a hagyományos kereteken. Ma a megrendelő munkáltató és különösen a fogyasztó érdeke kerül előtérbe (mindent akarunk és azonnal).

A fogyasztó menekül a hagyományos csatornáktól és a platformok felé fordul.

A jövőben várható, hogy egyre többen esnek ki a munkajogi védelemből. Jogpolitikai cél, hogy bizonyos védelemben akkor is részesíteni kell a munkát végző személyt, ha nem jön létre munkaviszony. A kockázatot célszerű megosztani a platform és a munkát végző személy között, de kerülni kell az ad hoc szabályozást.

Tudja meg a legfontosabb részleteket a Munka Törvénykönyvének módosításával kapcsolatban Berke Gyulától december 01-i ingyenes webináriumunk keretében!

A cikk a Wolters Kluwer Hungary Kft. termékeire/szolgáltatásaira vonatkozó reklámot tartalmaz


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.