A szakszervezeti tisztségviselőt megillető munkaidő-kedvezmény dilemmái


A szakszervezetek elsődleges célja a dolgozók munkaviszonnyal kapcsolatos érdekeinek előmozdítása és védelme. Éppen ezért a munkajogi szabályok számos jogosultságot fogalmaznak meg a szakszervezetek és a szakszervezet munkájában részt vevő munkavállalók számára, valamint a jogok érvényesülését elősegítő kötelezettségeket állapítanak meg a munkáltatók felé. Ilyen például a munkaidő-kedvezmény is, amely a szakszervezeti érdek-képviseleti tevékenységének ellátása érdekében illeti meg a munkavállalót.

Releváns jogszabály:

2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016. április 27-i (EU) 2016/679 RENDELETE a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet)

A munkaidő-kedvezmény lényegében a szakszervezeti munkában részt vevő munkavállalók számára biztosított lehetőség, amelynek során az érintett dolgozók mentesülnek a munkavégzési kötelezettségük alól annak érdekében, hogy szakszervezeti érdek-képviseleti tevékenységüket elláthassák [a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 274. § (1) bekezdés].

A naptári évenként igénybe vehető összes munkaidő-kedvezményt a munkáltatóval munkaviszonyban álló szakszervezeti tagok számára tekintettel kell meghatározni, az érintett szakszervezetnek az adott év január 1-jén irányadó taglétszáma alapján, függetlenül attól, hogy év közben változik-e ez a szám vagy sem.

A hatályos szabályozás szerint minden két szakszervezeti tag után havi egy óra munkaidő-kedvezmény jár [Mt. 274. § (2) bekezdés]. A taglétszám igazolásának módját a törvény nem határozza meg, sőt kifejezetten kimondja, hogy a munkáltató nem követelheti, hogy a munkavállaló szakszervezethez való tartozásáról nyilatkozzék [Mt. 271. § (1) bekezdés]. A problémát tovább fokozza az a tény is, hogy a szakszervezeti tagságra vonatkozó információ az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 9. cikk (1) bekezdése alapján különleges személyes adatnak minősül, amely főszabályként csak akkor kezelhető, ha az érintett személy (jelen esetben a szakszervezeti tag) ahhoz a hozzájárulását adta. Éppen ezért a munkáltató nem kötelezheti a szakszervezetet arra, hogy tagok nyilvántartását vagy a tagságra vonatkozó információkat a tagok kifejezett, írásbeli hozzájárulása hiányában átadja.

Az Mt. azonban az általános magatartási követelmények között kimondja, hogy a hatálya alá tartozók (így a szakszervezet is) kötelesek egymást minden olyan tényről, adatról, körülményről vagy ezek változásáról tájékoztatni, amely a munkaviszony létesítése, valamint az Mt.-ben meghatározott jogok gyakorlása és kötelezettségek teljesítése szempontjából lényeges [Mt. 6. § (4) bekezdés]. Erre tekintettel a taglétszám közlése a szakszervezet kötelezettsége, amelynek során – szintén – az általános magatartási követelmények figyelembevételével köteles eljárni a szakszervezet. A taglétszámra vonatkozó adat közlésének módja tipikusan a szakszervezet képviselőjének erre vonatkozó nyilatkozata útján tud megvalósulni, természetesen ennek valóssága és aktualitása vitatható és szinte teljes mértékben a felek közötti bizalmi viszonyon alapul.

A munkaidő-kedvezményt a szakszervezet által megjelölt munkavállaló veheti igénybe. A szakszervezet a munkáltatónak a munkaidő-kedvezmény igénybevételét – előre nem látható, halasztást nem tűrő és rendkívül indokolt esetet kivéve – legalább öt nappal korábban köteles bejelenteni [Mt. 274. § (3) bekezdés]. A szabályozás azt nem konkretizálja, hogy a szakszervezetnek a tagját vagy tisztségviselőjét kell megjelölnie, azonban a munkaidő-kedvezményre való jogosultság meghatározásából logikusan következik, hogy az érdek-képviseleti tevékenységet elsősorban a szakszervezet tagja és/vagy tisztségviselője tudja ellátni, így értelemszerűen az ő kijelölésükről lehet szó a kedvezmény tekintetében.

A munkaidő-kedvezmény a tárgyév végéig vehető igénybe [Mt. 274. § (4) bekezdés]. Az Mt. kizárólag a naptári évenként igénybe vehető összes munkaidő-kedvezmény mértékét határozza meg – ami minden két szakszervezeti tag után havi egy óra –, azt viszont nem szabályozza, hogy a szakszervezet mikor és hogyan „használja ezt fel”, így akár az is elképzelhető, hogy az egészet egy hónap alatt kimeríti, de azt el is oszthatja az adott évre vonatkozóan. A törvény azt is kimondja, hogy a munkáltató a munkaidő-kedvezményt pénzben nem válhatja meg [Mt. 274. § (4) bekezdés]. Igaz ez akkor is, ha az adott évben járó munkaidő-kedvezmény felhasználására teljes mértékben nem került sor. Ez a rendelkezés feltehetően azt hivatott elősegíteni, hogy a munkavállalók és a szakszervezet az érdek-képviseleti tevékenység ellátásában legyen elsősorban érdekelt, hiszen a munkaidő-kedvezmény intézménye is ezt a célt szolgálja.

függetlenített szakszervezeti tisztségviselő

A munkaidő-kedvezmény biztosításának indoka azonban legfőképpen az, hogy az érdek-képviseleti tevékenységet ellátó munkavállaló ugyanúgy részesüljön díjazásban, mintha munkát végezne (BH 2002.11.456). Éppen ezért az Mt. úgy rendelkezik, hogy a munkaidő-kedvezmény időtartamára a munkavállalónak a távolléti díja jár [Mt. 274. § (5) bekezdés].

Ezzel pedig eljutottunk a munkaidő-kedvezményt érintő legkényesebb dilemmához, ún. „függetlenített szakszervezeti tisztségviselő” kérdésköréhez. A hatályos munkajogi szabályozás ezt a fogalmat nem ismeri, az leginkább a köznyelvben terjedt el és azokat a szakszervezeti tisztségviselőket kell érteni alatta, akik a munkaidejük jelentős vagy teljes részét érdek-képviseleti tevékenység ellátásával töltik és mentesülnek a munkavégzési kötelezettségük alól. Ez a helyzet akkor állhat elő, ha a szakszervezet taglétszáma alapján a szakszervezetet annyi munkaidő-kedvezmény illeti meg, amely alapján az általa kijelölt dolgozó munkaidejét lényegében teljes egészében az érdek-képviseleti tevékenység teszi ki. Ebben az esetben a munkáltató gyakorlatilag „elveszít” egy munkavállalót, de változatlanul meg kell számára fizetnie a távolléti díját. Tovább bonyolítja ezt a felállást az is, hogy a szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállaló munkaviszonyának munkáltató által felmondással történő megszüntetéséhez a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv egyetértése szükséges [Mt. 273. § (1) bekezdés]. (Megjegyzendő, hogy ez a szabály csak bizonyos létszámú, választott szakszervezeti tisztségviselők vonatkozásában áll fenn.) Ez az jelenti, hogy a munkáltató akár évekig fizeti a távolléti díjat a szakszervezeti tisztségviselőként működő dolgozója után és őt elbocsátani sem tudja egészen addig, amíg a szakszervezet ahhoz az egyetértését nem adta. A munkáltatók számára ez igen kedvezőtlen helyzetet tud eredményezni, már csak azért is, mert a munkavállalóval létesített munkaviszony gyakorlatilag kiürül és a díjazást egy másik szervezetben való tevékenykedésért kell a munkáltatónak hónapról hónapra megfizetnie.

Az érdek-képviseleti tevékenység ellátása természetesen rendkívül fontos és vitathatatlan, hogy vannak olyan esetek, amikor szükséges és indokolt hosszabb időre mentesülni a munkavégzés alól a szakszervezeti feladatok ellátása érdekében, azonban visszaélésekre is lehetőséget teremt ez a konstrukció. Különösen igaz ez akkor, ha a szakszervezeti tisztségviselő nem a kellő lelkesedéssel végzi az érdek-képviseleti tevékenységét sem, ezt ugyanis a munkáltató nem kifogásolhatja és rálátása is csak korlátozott. A szakszervezeti működés értékelését a szakszervezet (illetve a tagság) jogosult elvégezni és ha azzal nem elégedett, akkor szankciókat alkalmazni, vagy akár a tagságból kizárni a tisztségviselőt. Ha azonban erre nem kerül sor, akkor a munkáltató keze kötve van és kénytelen elfogadni a kialakult helyzetet.

A szakszervezetek működésének célja, hogy a munkavállalók érdekeit képviselje, kommunikációs és érdekérvényesítő csatorna legyen a dolgozók és a munkáltatók között. A munkáltatók feladata pedig az, hogy biztosítsák a munkavállalók számára, hogy zavartalanul részt vehessenek ilyen jellegű szerveződésekben. Ez a jogosultság és egyben kötelezettség azonban egyik fél részéről sem irányulhat arra, hogy a jogintézmény alapvető funkcióját és jelentőségét kiüresítse, vagy a létjogosultságát megkérdőjelezze. Éppen ezért a szakszervezeteknek és a munkáltatóknak is a kölcsönös bizalom jegyében kell működniük, ennek első lépése pedig az, hogy a munkajogi szabályokat betartva, azt nem kiüresítve élnek a lehetőségekkel és teljesítik a kötelezettségeiket az érintett felek.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.