Gyermekgondozást segítő ellátás II.


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Előző cikkünkben a gyermekgondozást segítő ellátásra jogosultakról és annak összegéről, valamint az ellátás melletti munkavégzés szabályairól írtunk, jelen írásunkban pedig a további fontosabb kérdéseket járjuk körbe.


A gyermekvállalás támogatásaként ismert csecsemőgondozási díj és gyermekgondozási díj mellett lehetőség van további ellátások igénybevételére is. Ennélfogva a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvényben részletezett gyermekgondozási támogatások csoportján belül a gyermeket nevelő szülő, illetve a gyám a gyermek gondozására tekintettel gyermekgondozást segítő ellátásra (GYESE) és gyermeknevelési támogatásra jogosult.

Hány gyermek után vehető igénybe a gyermekgondozást segítő ellátás?

Miután a gyermek után járó ellátásokat legalább a gyermek harmadik életévének betöltéséig kapják a szülők, ennél fogva felmerülhet kérdésként, hogy ha ez idő alatt további gyermekek születnek, abban az esetben milyen lehetőség van a GYESE összegének igénylésére.

Amennyiben a szülőknek úgy születik második vagy további gyermekük, hogy a meglévő gyermek(ek)nél az ellátásokat (pl. csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj) még folyósítják számukra, akkor ebben az esetben mindegyik gyermek után egyszerre jogosulttá válnak a különböző ellátásokra. Tehát például az újszülött után járó csecsemőgondozási díj, az egy éves gyermek után járó gyermekgondozási díj és a kettő év feletti gyermek esetén járó gyermekgondozást segítő ellátás is egyszerre folyósításra kerül, egyikről sem kell lemondani a másik javára. Azonban más a helyzet akkor, ha a gyermekgondozást segítő ellátásból szeretnének a szülők egyszerre több ellátást igényelni, mivel ebben az esetben maximum kettő folyósítható. Vagyis a mindenkori nyugdíj minimum kétszerese, ami jelenleg 57 000 forint. Ez a szabály alól kivételnek kell tekinteni az egyazon várandósságból született ikreket, akiket ebből a szempontból egy gyermekként kell figyelembe venni. Emellett azonban a folyósítható összeg az ikrek esetében többszöröződik, ennél fogva a GYESE azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 2 gyermek esetén 200%-ával, 3 gyermek esetén 300%-ával, 4 gyermek esetén 400%-ával, 5 gyermek esetén 500%-ával, 6 gyermek esetén 600%-ával.

 

Amennyiben a gyermeket napközbeni ellátást biztosító intézményben helyezik el, folyósítható- e a GYESE?

A gyermekgondozást segítő ellátásra való jogosultságot alap esetben nem érinti, ha a gyermeket napközbeni ellátást biztosító intézményben helyezik el, azonban ennek vannak további feltételei.

Ennél fogva kizárólag akkor folyósítható a GYESE ilyen esetben,

– ha a gyermekgondozást segítő ellátásra jogosult szülő közoktatási intézményben a nappali oktatás munkarendje szerint tanul, illetőleg felsőoktatási intézmény nappali tagozatos hallgatója, vagy

– ha a napközbeni ellátást biztosító intézményben elhelyezett gyermek fél évesnél idősebb, amennyiben szülő az igénylő, vagy három évesnél idősebb, amennyiben a nagyszülőnek folyósítják az ellátást.

Tehát a gyermeket kizárólag a fenti korlátozásokra figyelemmel lehet elhelyezni a napközbeni ellátást biztosító intézményben, egyéb esetben az ellátás folyósítása szünetel.

Lehet- e méltányosságból engedélyezni a gyermekgondozást segítő ellátást?

Amennyiben az igénylő nem felel meg a jogszabályi feltételeknek és ezáltal nem jogosult a gyermekgondozást segítő ellátásra sem, abban az esetben van egy további lehetőség a GYESE folyósítására irányuló kérelemre. A válasz tehát az, hogy van lehetőség méltányosságból engedélyezni a gyermekgondozást segítő ellátást, azonban szintén csak feltételekkel.

A családtámogatási ellátásokkal kapcsolatos fellebbezések elbírálására jogosult hatóság vezetője méltányossági jogkörben eljárva a gyermekgondozást segítő ellátásra való jogosultságot megállapíthatja abban az esetben a gyermeket nevelő személynek, ha a gyermek szülei a gyermek nevelésében három hónapot meghaladóan akadályoztatva vannak. Ezen túl pedig megállapíthatja, illetőleg meghosszabbíthatja a gyermek általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, legfeljebb azonban a gyermek 8. életévének betöltéséig, ha a gyermek betegsége miatt gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben, illetve nyári napközis otthonban, óvodában vagy iskolai napköziben nem gondozható. A fentiekhez azonban további fontos feltétel, hogy kizárólag akkor lehet méltányosságot gyakorolni, amennyiben alap esetben nincs kizárva a gyermekgondozást segítő ellátás folyósítása, az alábbiak.

Eszerint méltányosságból sem jár gyermekgondozási támogatás annak a személynek, aki

a) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4.§ (1) i) pontjában megjelölt rendszeres pénzellátás valamelyikében részesül, ide nem értve a törvényben meghatározott eseteket, mint például gyermekgondozási támogatás.

b) olyan gyermek után igényli a támogatást, akit ideiglenes hatállyal elhelyeztek, nevelésbe vettek, továbbá 30 napot meghaladóan szociális intézményben helyeztek el;

d) előzetes letartóztatásban van, illetve szabadságvesztés büntetését tölti.

Ezen kívül fontos, hogy a méltányossági kérelemhez csatolni kell az alábbiakat is:

– a szülők nyilatkozatát a gyermeknevelésben való akadályoztatásukról;

– a fekvőbeteg-gyógyintézet gyermekgyógyász, vagy gyermekpszichiáter szakorvosának igazolását arról, hogy a gyermek a gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben nem gondozható, nevelhető.

 

Hol igényelhető a gyermekgondozást segítő ellátás?

A GYESE igénylésére vonatkozó kérelmet írásban kell előterjeszteni, amelynek benyújtására több lehetőség is van. Egyrészt a fővárosi és megyei kormányhivatal ügyfélszolgálatánál, másrészt a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalánál vagy az integrált ügyfélszolgálatnál, vagyis a kormányablakban lehet az igénylést leadni. Ezen túl azonban az igénylő munkahelyén is be lehet nyújtani a kérelmet, azonban csak abban az esetben, amennyiben társadalombiztosítási kifizetőhely működik a munkáltatónál. Egyidejűleg a kérelemhez csatolni kell az elbíráláshoz szükséges tények, adatok igazolását is.

Az ellátás iránti kérelmet elbíráló szerv a fentiektől függően a fővárosi és megyei kormányhivatal, illetve a külön jogszabályban meghatározott családtámogatási kifizetőhely lehet. Ehhez kapcsolódóan a folyósításról is az igényelbíráló szerv gondoskodik.

Fontos tudni, hogy az ellátás nem a döntéstől, hanem már a kérelem benyújtásának időpontjától jár, azonban csak abban az esetben, amennyiben a benyújtás időpontjában a jogosultsági feltételek fennállnak. Az ellátást a kérelem késedelmes benyújtása esetén, visszamenőleg legfeljebb két hónapra, a kérelem benyújtásának napját megelőző második hónap első napjától lehet megállapítani, szintén abban az esetben, amennyiben a jogosultsági feltételek ettől az időponttól kezdve fennállnak.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.