Így élhet a munkaidő-kedvezménnyel


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényben (Mt.) elszórtan találhatóak meg a munkavállalókat megillető munkaidő-kedvezményekre vonatkozó rendelkezések. Cikkünkben ezeket tekintjük át.


A munkaidő-kedvezmények kvázi rendkívüli szabadidőként értékelhetőek[1], amelyek valamilyen méltányolható közérdeken vagy magánérdeken alapulnak.[2] A munkaidő-kedvezmény tartamára a munkavállaló mentesül az őt terhelő munkavégzési kötelezettség alól, az Mt. szerint gyermekvállalással vagy a munkavállaló tevékenységével összefüggő okból.

A gyermekvállalással kapcsolatosan a szülési szabadságot – amelynek tartama a kifejezetten munkavégzéshez kapcsolódó jogosultságot kivéve munkában töltött időnek kell tekinteni- valamint a szoptatási munkaidő-kedvezményt kell megemlíteni.

Az Mt. 127.§. (1)-(3) bekezdéseiben foglaltak szerint  az anya egybefüggő 24 hét szülési szabadságra jogosult azzal, hogy ebből két hetet köteles igénybe venni. A kiadására vonatkozóan a törvény azt írja elő, hogy a 6 hétből legfeljebb 4 hetet a szülés várható időpontja előtt kell kiadni. A szülési szabadság annak a nőnek is jár, aki a gyermeket örökbefogadási szándékkal nevelésbe vette.

Az Mt. 127.§. (4) bekezdése alapján a szülési szabadság igénybe nem vett részét, ha a gyermeket a koraszülöttek ápolására fenntartott intézetben gondozzák, a szülést követő egy év elteltéig a gyermeknek az intézetből történt elbocsátása után is igénybe lehet venni.

Az Mt. 55. § (1) bekezdésének e./ pontja szerint a szoptatós anya munkavállaló mentesül rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettségének teljesítése alól a szoptatás első hat hónapjában naponta kétszer egy, ikergyermekek esetén kétszer két órára, a kilencedik hónap végéig naponta egy, ikergyermekek esetén naponta két órára.

A munkavállaló tevékenységével összefüggő okok, amelyek munkaidő-kedvezményre jogosítanak, az üzemi tanácsbeli és szakszervezeti érdekképviseleti tevékenység.

Az Mt. 260. § (1) bekezdése biztosítja az üzemi tanács elnöke részére, hogy feladatainak ellátása érdekében – kizárólag tisztségével összefüggő feladatai ellátására – beosztás szerinti havi munkaideje tizenöt százalékának megfelelő munkaidő-kedvezményre jogosult. Ugyanezen bekezdés az üzemi tanács tagjának-figyelemmel arra is, hogy az üzemi tanács tagjai az üzemi tanács ülésén csak személyesen vehetnek részt- beosztás szerinti havi munkaideje tíz százalékának megfelelő munkaidő-kedvezményt biztosít. A munkaidő-kedvezmény igénybevételét a munkáltató részére – előre nem látható, halasztást nem tűrő és rendkívül indokolt esetet kivéve – legalább öt nappal korábban be kell jelenteni. Az üzemi tanács tagjai és elnöke által igénybevett  munkaidő-kedvezmény tartamára részükre távolléti díj jár. Lényeges megjegyezni, hogy ezen szabályoktól az üzemi megállapodás eltérhet.

Konferencia ajánló

2016.03.10. A munkaviszony megszűnése és megszüntetése; a jogellenes megszüntetés jogkövetkezményei

Dr. Lőrincz György előadása a Danubius Zrt. Hotel Hungaria City Centerben

Részletek és jelentkezés >>>

Szakszervezeti érdekképviseleti tevékenység végzése és lehetővé tétele érdekében az Mt. 274. §-a a következők szerint biztosít munkaidő-kedvezményt a munkavállaló számára. A naptári évenként igénybe vehető összes munkaidő-kedvezmény a munkáltatóval munkaviszonyban álló minden két szakszervezeti tag után havi egy óra, melynek tartamára távolléti díj jár, azonban ez kizárólag a tárgyév végig vehető igénybe. Az igénybe vehető munkaidő-kedvezményt a szakszervezetnek – a munkáltatónál foglalkoztatott- január elsejei taglétszáma alapján kell meghatározni. A munkaidő-kedvezményt az a munkavállaló veheti igénybe, akit a szakszervezet arra jogosultként megjelöl. A munkaidő-kedvezmény csak az érdekképviseleti tevékenység ellátása érdekében vehető igénybe, például szakszervezeti gyűlésen, a szakszervezet által szervezett képzésen, továbbképzésen való részvétel érdekében, de ide tartozhat  a szakszervezeti érdekképviselettel kapcsolatos tanulmányút is.

A szakszervezet köteles bejelenteni a munkáltató részére a munkaidő-kedvezmény igénybevételét – előre nem látható, halasztást nem tűrő és rendkívül indokolt esetet kivéve – legalább öt nappal korábban, amely az együttműködési kötelezettségéből és a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményéből is következik.

Az Mt. alapján a  kollektív szerződés e szabályozástól eltérhet.

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 202. § (1) bekezdése alapján az államigazgatási szerv kormánytisztviselői közül legalább 10%-ának – de legalább harminc fő kormánytisztviselőnek – a tagságával rendelkező szakszervezetnél választott tisztséget betöltő és a szakszervezet által megjelölt kormánytisztviselőt a beosztás szerinti havi munkaideje tíz százalékának megfelelő munkaidő-kedvezmény illeti meg feladatainak ellátása érdekében. Ezen túlmenően a munkáltatóval történő konzultáció időtartamára is mentesül a munkavégzési kötelezettség alól. A munkaidő-kedvezmény igénybevételét a kormánytisztviselő is köteles legalább tíz nappal korábban a munkáltató részére bejelenteni, mely alól kivételt képez az az eset, haa kedvezmény igénybevételét megalapozó indok a kormánytisztviselő önhibáján kívüli okból ennél később jut a tudomására. Ebben az esetben a tudomásszerzést követően köteles haladéktalanul bejelenteni a munkaidő-kedvezmény igénybevételére vonatkozó szándékát. Az államigazgatási szerv csak különösen indokolt esetben tagadhatja meg a munkaidő-kedvezmény igénybevételét.

Fentieket meghaladóan a különböző foglalkoztatási területekre vonatkozó jogszabályok is tartalmaznak munkaidő-kedvezményre vonatkozó rendelkezéseket. Így például az egészségügyben működő szakmai kamarákról szóló 2006. évi CXVII. törvény a szakmai kamara tisztségviselőjének a kamarai tevékenységével összefüggésben fizetett munkaidő-kedvezményt biztosít, legfeljebb a havi munkaideje tíz százalékának megfelelő mértékben. A munkaidő-kedvezmény igénybevételét a munkavállaló köteles munkáltatójának az esedékességet 15 nappal megelőzően előzetesen írásban bejelenteni, melyet a munkáltató köteles tudomásul venni.

 

[1] Lehoczkyné  Kollonay Csilla: A magyar munkajog I., Budapest, 1998.204.o.

[2] Petrovics Zoltán: Munkajog, Budapest, 2006, 130.o.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.