Kérdés: adómentes munkáltatói támogatás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kaphat-e a család minden tagja lakáscélú munkáltatói támogatást ugyanarra a lakásra?


Kérdés:

Adhat-e adómentes lakáscélú munkáltatói támogatást ugyanarra a lakásvásárlásra a kft a férjnek (A), a feleségnek (B) , a fiuknak (X) és a lányuknak (Z) egyidejűleg 5 M-5 M Ft összegben, azaz 4*5= összesen 20 M Ft összegben az alábbi feltételek esetén?

1) A kft. 2 tagja, a férj és a feleség, illetve a fiuk, 8 órás munkaviszonyban áll a kft-vel, lányuk egy másik cégnél 40 órás munkaviszonyban áll és a kft. a „főállású munkaviszony mellett” havi 4 órás munkaviszonyban alkalmazza. 

2) Egyikük sem kapott több munkáltatótól egymást követően 5 év alatt 5 M Ft-nál több támogatást. 

3) A felhasználás lakáscélú: új lakás vásárlás, vételár: 32 M Ft, ennek 30%-a 9,6 M Ft. Mind a négy személy kap 5 M Ft támogatást, összesen 20 M Ft-ot.

4) A lakás 85,4 nm, a lakóhelyiségek alapterülete négyzetméterben: nappali: 27, szoba 1.: 10, szoba 2.:13, szoba 3.:7, ez összesen 50nm, egyéb: előtér, konyha, wc, fürdő összesen 35,4 nm. A méltányolható lakásigény szerint: 3 lakószoba. 

5) Az együtt költöző családtagok: az adómentességhez feltétel, hogy az igénylő beköltözzön a lakásba? Megfelel-e az adómentesség feltételeinek, ha a szülők nem költöznek az új lakásba, csak a két gyermekük: így az együtt költöző családtagok a fiuk és a lányuk.

6) A méltányolható lakásigény mértéke az együtt költöző családtagok száma alapján: 1-2 fő maximum 3 lakószoba. Az új lakás 3 lakószobás, így mind a négy személy esetén megfelelnek a  szobaszámnak.

7) A szülők tulajdonában van már egy másik lakás, a gyerekek tulajdonában nincs. Az új lakás tulajdonosai között mind a négyen szerepelnének, így az új lakás minden esetben saját lakásnak minősül.

8) A támogatást a kft. bankon keresztül adja, a bank 5-5 M Ft-ot utal a négy személy számlájára.

Válasz: 

Az adómentes munkáltatói lakáscélú támogatás szabályait a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) 1. számú melléklete és az adómentes munkáltatói lakáscélú támogatás folyósításának szabályairól szóló 15/2014. (IV. 3.) NGM rendelet (NGM rendelet) tartalmazza.

Az Szja tv. 1. számú mellékletének 2.7 pontja értelmében adómentes a munkáltató által lakáscélú felhasználásra a munkavállalónak hitelintézet vagy a kincstár útján, annak igazolása alapján, a 9.3. pontban és az adópolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott feltételek és eljárás szerint nyújtott, vissza nem térítendő támogatás (ideértve a munkáltató által lakáscélú felhasználásra nyújtott kölcsön elengedett összegét, továbbá a lakáscélú felhasználásra hitelintézettől vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez, a hitelhez kapcsolódó más kötelezettségek megfizetéséhez nyújtott támogatást is) a vételár, a teljes építési költség vagy a korszerűsítés, akadálymentesítés költségének 30 százalékáig, de több munkáltató esetén is a folyósítás évét megelőző négy évben ilyenként folyósított összegekkel együtt legfeljebb 5 millió forintig terjedő összegben, feltéve, hogy a lakás szobaszáma nem haladja meg a méltányolható lakásigényt (lakáscélú munkáltatói támogatás), azzal, hogy a lakáscélú munkáltatói támogatásra vonatkozó rendelkezések alkalmazásában a pénzügyi vállalkozástól lakáscélú felhasználásra felvett hitel a lakáscélú felhasználásra hitelintézettől felvett hitellel esik egy tekintet alá.

 

1.-3. Az adómentesség egyik feltétele, hogy a támogatást a munkáltató a munkavállalójának adja. Tehát a juttatásban részesülhet a munkavállaló függetlenül attól, hogy teljes vagy részmunkaidőben dolgozik. Azaz mind „A” és „B” szülők, és „X” és „Z” gyermekeik a közös munkáltatójuktól kaphatnak támogatást, ha a folyósítást évét megelőző négy évben ilyen támogatást 5 millió forint összegben nem kaptak. Ha egyáltalán nem kaptak ilyen támogatást a megelőző négy évben, akkor most kaphatnak mindannyian 5 millió forint támogatást (lakás vételára: 32 millió forint, ennek 30 százaléka 9,6 millió forint, fejenként kaphatnak 5 millió forintot, az négyüknek 20 millió forint), Az NGM rendelet 7. § Az adómentesség feltételeinek vizsgálata során nem kell vizsgálni azt a körülményt, hogy ugyanazon lakáshoz kapcsolódóan a magánszemélyen kívül más személy – különösen a magánszemély hozzátartozója – részesül-e vagy részesült-e a támogatásban.

4.-6. Az Szja tv. 1. számú mellékletének 9.3.4. pontja a lakáscélú munkáltatói támogatás adómentességével kapcsolatos rendelkezések alkalmazásában az egyes fogalmak jelentése a következő: 

  • a méltányolható lakásigény mértéke: az együttköltöző, együttlakó családtagok számától függően,
  • egy-két személy esetében: legfeljebb három lakószoba.

E rendelkezés alkalmazásában lakószoba az a helyiség, amelynek hasznos alapterülete meghaladja a 8 négyzetmétert, de – a meglévő, kialakult állapotot kivéve – legfeljebb 30 négyzetméter, legalább egy 2 méter széles – ajtó és ablak nélküli – falfelülettel rendelkezik. A 30 négyzetméternél nagyobb helyiséget két szobaként kell számításba venni. Ha a nappali szoba, az étkező és a konyha osztatlan közös térben van, és hasznos alapterületük együttesen meghaladja a 60 négyzetmétert, úgy két szobaként kell figyelembe venni. 

– együttköltöző, együttlakó családtag: jövedelmüktől és életkoruktól függetlenül a támogatást igénylő munkavállaló Polgári Törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozói a testvér kivételével, továbbá élettársa és annak közeli hozzátartozói a testvér kivételével, feltéve, hogy a lakáscélú munkáltatói támogatással, munkáltatói lakáscélú hitellel érintett lakásba együtt költöznek be vagy ott életvitelszerűen együtt laknak.

Ha a szülők is tulajdonosak a lakásban, akkor nekik nem kell a lakásba beköltözniük, mert a gyerekek beköltöznek, mint közeli hozzátartozók. A gyerekek külön-külön tulajdonosok, és egy személy esetében a méltányolható lakásigény három szoba, azaz külön-külön egyedül is megfelelnek a méltányolható lakásigény feltételének. Ebből adódóan mind a négyen megfelelnek a méltányolható lakásigény kritériumának.

7. Sem az Szja tv. sem pedig az NGM rendelet nem tartalmaz arra vonatkozóan előírást, miszerint a támogatásban részesülő munkavállaló nem rendelkezhet másik ingatlannal. Ezért a juttatás során nem kell vizsgálni azt a feltétet, hogy a kedvezményben részesülő magánszemélynek van-e bármilyen tulajdoni arányban ingatlana. Tehát, ha mind a négyen tulajdonosok lesznek a lakásban, akkor a lakás mindenkinek sajátnak minősül, és nem kizáró ok a támogatás igénybe vételének az, hogy a szülőknek már van lakásuk.

8. a munkáltató által lakáscélú felhasználásra a munkavállalónak hitelintézet vagy a kincstár útján kell utalnia a lakáscélú támogatást.

Válaszadó: Bánházi Erika. További kérdéseket és válaszokat itt talál. 


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.