Kérdés: szövetkezeti tag személygépkocsi-használata


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hogyan számolható el az utazási költség és mi a szabály bérelt, vagy más tulajdonában lévó autó esetében?


Kérdés:

Egy szövetkezeti tag saját tulajdonú (a tag tulajdonában lévő) személygépkocsit használ szövetkezeti feladatok, tevékenység végzése érdekében. Ennek kapcsán az alábbi kérdések merültek fel:

  • megfelelő-e, ha szabályosan vezetett kiküldetési rendelvény alapján számolja el utazási költségeit, s ez alapján fizetik ki számára az gépkocsi használati díjat, mely alapján a 9 Ft / km költségtérítést is megkapja? Jól értelmezzük, hogy ez nem képez a magánszemély számára adófizetési kötelezettséget (pl.: szja,) illetve nem jelenik meg a szövetkezet részére a cégautó adó költsége?
  • mi van akkor, ha nem a szövetkezeti tag tulajdonában áll a gépjármű, hanem az a tag valamely rokonáé? ( Pl.: szülő, nagyszülő)
  • helyes-e akkor is az eljárás, ha a magánszemély, hivatalosan bérel autót (pl.: autó szalontól)?

Válasz:

Közelítsünk a problémakörhöz a munka törvénykönyvével kezdve. A munka törvénykönyvéről szóló, 2012. évi I. tv. 51. § (2) bek.-e az alábbiak szerint rendelkezik a munkavállaló költségtérítéséről:

  • 51. § (2) A munkáltató köteles a munkavállalónak azt a költségét megtéríteni, amely a munkaviszony teljesítésével indokoltan merült fel.

Fogadjuk el, hogy ebben a kérdésben jelzett jogviszonyban a szövetkezet a kifizető (munkáltató), mely részére a szövetkezeti tag munkát végez. Ehhez a munkavégzéshez a tag esetenként a saját tulajdonú személygépkocsiját használja, miáltal költségei keletkeznek. A szövetkezetnek, mint munkáltató érdekében végzett tevékenység költségeit meg kell fizetni, meg kell téríteni.

 

A költségek felmerülésének bizonyító erejű dokumentuma lehet a kiküldetési rendelvény, melyet a hatályos jogszabályok elfogadnak. A kiküldetési rendelvényen sorolható fel a munkavégzéshez szükséges utazás költségei, melynek jellemző tételei az úti cél paraméterei, az útiköltség (vonatjegy ára, buszjegy ára, üzemanyag ár) és az esetlegesen felmerülő, ún. dologi kiadások (szállás díja, napidíj, stb.). Az üzemanyag költségen felül, a saját tulajdonú gépkocsi hivatali célú használatára tekintettel ún. amortizációs költségtényezőt jelent a kilométerenkénti 9,- Ft térítés. Ezeket a költségeket, mivel a munkaadó érdekében végzett tevékenységről van szó, a munkaadónak (a szövetkezetnek) meg kell térítenie, a munkát végző tagnak. A kifizetés mentes a személyi jövedelemadó hatálya alól, illetőleg a vonatkozó törvény kiveszi a magánszemély bevételei közül. Mivel a költségtérítés nem minősül a magánszemély bevételének, ezért nem része a személyi jövedelemadó alapjának [személyi jövedelemadóról szóló, 1995. évi CXVII. tv. 7. § (1) bek. g) pont.; 25. § (2) bek. b.) pont] sem.

A vonatkozó jogszabályok csak a saját tulajdonú személygépkocsi (legfeljebb a munkavállaló feleségének nevén lévő szgk.) estében engedélyezi a fent részletezett elszámolást, tehát a bérelt személygépkocsi sem vehető figyelembe e vonatkozásban, a költségek elszámolása során.

ATovábbi kérdéseket és válaszokat itt talál. 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.