Készenléti jellegű munkakörök szabályai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A készenléti jellegű munkakörökben foglalkoztatott munkavállalók munkaidejére és ezen keresztül munkabérére – a felek megállapodása esetén – számos, az általánostól eltérő szabály alkalmazható. Az alábbiakban ezeket ismertetjük röviden, valamint a készenléti jellegű munkakör és a készenlét, mint önálló jogintézmény közötti különbséget mutatjuk be.


Az Mt. szabályai alapján készenléti jellegű a munkakör, ha

a munkavállaló a feladatainak jellege miatt – hosszabb időszak alapulvételével – a rendes munkaidő legalább egyharmadában munkavégzés nélkül áll a munkáltató rendelkezésére, vagy
a munkavégzés – különösen a munkakör sajátosságára, a munkavégzés feltételeire tekintettel – a munkavállaló számára az általánoshoz képest lényegesen alacsonyabb igénybevétellel jár.

Azaz, akár az első, akár a második feltétel teljesülése esetén a munkakör készenléti jellegűnek minősíthető. A munkaköri feladatok jellege alapján történő minősítés során figyelemmel kell lenni arra, hogy az adott munkáltatónál ellátott tényleges feladatokból kell minden esetben kiindulni. Ennek megfelelően kimondhatjuk például, hogy a karbantartó munkakör általában minősíthető készenléti jellegűnek, hiszen a feladat jellegéből adódik, hogy a munkavállaló várja a munkaeszközökben bekövetkező hibát és csak annak bekövetkezésekor végez munkát. Ilyen esetben a munkakör minősülhet készenléti jellegűnek. Ugyanakkor, ha a munkaszervezés és a technológia lehetővé teszi azt, hogy a karbantartás előre tervezhető legyen és a munkavállaló munkaidejét kitölti a tervezett karbantartások folyamatos elvégzése (például a repülőgépek karbantartása esetében), akkor a munkakör sem minősíthető készenléti jellegűnek.

A második feltétel alapján – alacsonyabb igénybevétel – minősíti a munkáltató készenléti jellegűnek például a biztonsági őr munkakörét. Ilyenkor a munkavállaló a munkaidő alatt folyamatosan munkát végez, hiszen a vagyonvédelmi feladatok ellátása érdekében a figyelmét fenn kell tartania, de ez lényegesen kevésbé megterhelő, mint például a fizikai tevékenységgel járó munkavégzés.

A készenléti jellegből adódóan a munkáltató és a munkavállaló megállapodhatnak hosszabb teljes munkaidőben. Ez azt jelenti, hogy a munkavállalónak a munkaszerződésében szereplő alapbéréért (adott esetben a minimálbérért is) nem napi 8, hanem legfeljebb napi 12, heti 60 óra munkavégzést kell teljesítenie.

Ezen túlmenően a munkaidő-beosztás szabályaitól is eltérhetnek a felek megállapodásukban, és a munkavállaló napi beosztás szerinti munkaidejét legfeljebb 24 órára, míg heti beosztás szerinti munkaidejét 72 órára emelhetik fel. Ez utóbbi megállapodást azonban a munkavállaló a munkaidőkeret végére 15 napos felmondási idővel önállóan is felmondhatja, és emiatt a munkáltató nem jogosult a munkavállaló munkaviszonyának megszüntetésére.

Az általános szabályoktól a munkavállaló javára tér el a szabályozás, amikor kimondja, hogy a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállalók esetében a munkaközi szünet a munkaidő részét képezi, és a vasárnapra történő beosztás esetén a munkavállaló a megelőző szombaton rendes munkaidőben nem osztható be.

A készenléti jellegű munkakört meg kell különböztetnünk a készenléttől. Ez utóbbi ugyanis a munkavállaló rendes munkaidőn túli rendelkezésre állását jelenti a munkavállaló által megválasztott helyen. A két intézményben közös, hogy nem feltétlenül jár együtt tényleges munkavégzéssel, azonban míg a készenléti jellegű munkakörben a munkavállaló rendes munkaidőben végez munkát, addig készenlét esetén a munkavégzés minden esetben rendkívüli munkavégzést jelent az annak megfelelő díjazásért.

Az Opus Simplex a munkajog szakértője.

Ha elakadt a mindennapi munkaügyi ügyintézésben, ha szakmai megerősítésre van szüksége, vagy kíváncsi, van-e célszerűbb megoldás, forduljon hozzánk!


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.