Kevés a gondoskodó vállalat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkahelyükről távozni kényszerülő munkavállalók életében fontos a személyes márkaépítés és a sikeres önmenedzselés.


Soha nem tapasztalt aktualitása van az outplacementnek, illetve a személyes márkaépítésnek napjainkban. Mindenki sokat beszél az évek óta húzódó gazdasági válságról, ahol szinte minden vállalat függetlenül a méretétől szervezeti változásokra kényszerült, mely változás zömmel a szervezetek létszámának a csökkenésével vagy komoly strukturális változással járt.

Ez az érintetteket sokszor hosszabb távú elhelyezkedési nehézségek és személyes vagy családi krízisek felé sodorták, illetve sodorják. Azok, akik maradtak többletfeladatokat vagy más munkakört kaptak. A globális és lokális piaci kihívások az elmúlt években gyors, időnként drasztikus stratégiaváltásra ösztönzik a szervezeteket, ezáltal az ott dolgozókat is.

Ma már egyáltalán nem létezik életfogytig tartó foglalkoztatás, helyette a portfólió karrierek léteznek, tehát életünk során 4-6 munkahely és az önmenedzselés soha nem volt olyan fontos sikerfaktor, mint a 21. században. Számos túlélő stratégia létezik, azonban létezik-e olyan hozzáállás, vagy módszer, mely ezt a helyzetet lehetőségekkel telivé, és végső soron sikeressé teheti egy új állás vagy új karrierút, illetve egy meglévő karrier esetében?

A Jobsgarden- IT Jobs okleveles coach és tréner ügyvezetőjeként úgy gondolom, hogy a válasz határozott igen. Különös nehézségekbe ütközhet azoknak a munkanélkülieknek az elhelyezkedése, akik rég nem voltak kint a munkaerőpiacon és gyakran fogalmuk sincs milyen elvárásokat támasztanak a munkáltatók. Különösen nagy hangsúly van ma a kiválasztás során az úgynevezett „soft skill”-ek mérésén. Akik erre nincsenek felkészülve, az esetek nagy részében nem szerepelnek jól a többkörös interjúkon. Igaz ez persze számos esetben a szervezeten belül lévő munkavállalókra is, akik nincsenek tisztában azzal, hogyan építsék, fejlesszék belső karrierjüket, valamint hogyan lehet hatékonyabban kommunikálni, értékes információhoz jutni, vagy bármilyen ötletüket, találmányukat, szellemi portékájukat előtérbe hozni.

Ha a Google keresőjébe a személyes márkaépítést vagy a selfbranding szavakat beütjük, amit én meg is tettem, alig van rá hazai szakirodalom, hivatkozás. Írjuk csak be a brownie nevű angol süteményt – többszörös eredmény jön ki. Bárhol vagyok – akár üzleti, akár privát beszélgetésen – ezek a kifejezések szinte ismeretlennek hatnak a tisztelt hallgatóság körében. Azt azonban érzi mindenki, hogy változtatni kellene.

Nem reprezentatív felmérésünk szerint azonban még mindig kevés szervezet él azzal a lehetőséggel, hogy outplacementet biztosítson a távozni kényszerülőknek (csak azokra a vállalatokra hivatkozok, akik anyagilag ezt megengedhetnék maguknak), mely nem csupán a munkavállalónak nyújt támogatást a szorongató helyzetben, hanem növeli a cég pozitív imázsát, vonzó, „gondoskodó” munkahely képét mutatja, és a távozó munkatárs utólag biztosan nem fordul volt munkáltatója ellen.

A mintegy 120 megkérdezett vállalat 35%-a hajtott végre kisebb nagyobb leépítést a tavalyi év során (többségében úgy, hogy nem pótolták a távozókat), és csupán 12%-uk vont be külső tanácsadó céget a folyamatba.

Az outplacement nem old ugyan meg minden szervezeti problémát, de az biztos, hogy a munkaerőpiacon eladhatóbbá válnak a programon résztvevők munkavállalók, és olyan eszközöket kapnak, melyek által sokkal versenyképesebbé válnak a többi álláskeresővel szemben. Olyan coaching támogatást kapnak ugyanis, melynek nagy része a személyes márkaépítés, a hatékony önmenedzselés.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

4,3 százalékos a munkanélküliség

Májusban a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 36 ezerrel, 4 millió 749 ezer főre nőtt. A munkanélküliek száma 212 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék volt – jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

2024. június 28.

A jogaikkal nem pusztán élő, hanem visszaélő munkavállalók helyzete

A munkajog egyik alapvető célja, hogy a munkáltatóhoz képest alapvetően sérülékenyebb helyzetben lévő munkavállalók számára megfelelő védelmet biztosítson. A munkajogi garanciák erdejében azonban könnyű letérni a kitaposott ösvényről, így időnként előfordul, hogy a munkavállaló jogait nem rendeltetésüknek megfelelően, azon túlterjeszkedve, visszaélésszerűen gyakorolja.

2024. június 26.

A munkahelyi bizonytalanság tanulásra ösztönöz

Globálisan a munkavállalók csaknem fele (45 százalék) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt; mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi a dolgozókat – derült ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.