Közölték a francia munkajogi reform részleteit


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az új munkajogi reform részleteit csütörtökön ismertette Edouard Philippe miniszterelnök és Muriel Pénicaud munkaügyi miniszter.


A munkaerőpiac rugalmasabbá tételét célzó reform – amelynek legfőbb intézkedései a végkielégítések maximalizálása és a vállalatokon belül a szakszervezetek nélküli, közvetlen egyeztetések bevezetése – Emmanuel Macron egyik legfőbb választási ígérete volt a több mint egy évtizede 10 százalékon stagnáló munkanélküliség csökkentésére. 

A nemzetgyűlés augusztus elején szavazta meg azt a törvényt, amely alapján a kormány rendeleti úton, parlamenti vita nélkül módosíthatja a munkatörvénykönyvét. 

A kormány június eleje óta egyeztetett a szakszervezetekkel és a munkáltatói szervezetekkel a reform részleteiről, amelyeket öt rendelet formájában a szeptember 22-i kormányülésen fogad majd el a francia kormány. 

A 160 oldalon négy nagy fejezetben 36 pontot tartalmazó reform elsősorban a vállalatokon belüli szociális párbeszédet és a munkavállalói képviselet szervezettségét illetően módosítja a mintegy 3 ezer oldalas munkatörvénykönyvét.    

A szociális partnerek reakcióján múlhat Emmanuel Macronnak a reformok jegyében meghirdetett ötéves mandátumának társadalmi hangulata, miután a az államfő a munkajog után a munkanélküli segély, a továbbképzések, valamint a nyugdíjak rendszerét is szeretné átalakítani.

A legradikálisabb szakszervezet, a CGT nem is várta meg a rendeletek ismertetését, már nyár elején tüntetést hirdetett szeptember 12-re, a radikális baloldali Lázadó Franciaország és a Kommunista Párt pedig szeptember 23-án tervez tiltakozó nagygyűlést, mert szerintük a tervezet „társadalmi rombolást” idéz elő és jóval messzebb megy, mint az előző államfő, a szocialista Francois Holland munkajogi reformja, amely ellen ezrek tiltakoztak hónapokon át zavargásokba torkolló tüntetéseken. 

Ugyanakkor a CGT-n kívül egyetlen szakszervezet sem tervez egyelőre utcai tiltakozást, jóllehet egyik szervezet sem elégedett teljesen a nyilvánosságra hozott rendeletekkel.  

Edouard Philippe kormányfő „ambiciózusnak, kiegyensúlyozottnak és igazságosnak” nevezte a szakszervezetekkel a legnagyobb titokban letárgyalt kompromisszumot, amelynek elmondása szerint az a célja, hogy „behozza az elvesztegetett éveket”. 

„Most először a munka törvénykönyvének reformja a kis- és középvállalatoknak (kkv) kedvez” – hangsúlyozta Muriel Pénicaud munkaügyi miniszter a reform bemutatásakor. Francois Asselin, a Kis- és középvállalatok konföderációjának elnöke pedig „kifejezetten pragmatikusan” nevezte az intézkedéseket. Philippe Martinez, a CGT szakszervezet vezetője szerint viszont „minden félelem beigazolódott, a munkaszerződés végét” jelenti a módosítás. 

A kormány elsősorban a kisvállalatok esetében szeretné megkönnyítené a szociális párbeszédet. A 20 főnél kevesebbet foglalkoztató cégeknél a munkáltató ezentúl a dolgozókkal közvetlenül is tárgyalhat, nem kizárólag egy szakszervezeti küldöttel, a 20 és 50 főt foglalkoztató cégeknél pedig a dolgozók által kiválasztott küldöttel. 

Jelenleg kizárólag egy szakszervezet által megbízott munkavállalóval jogosultak csak a munkáltatók megállapodni, akkor is ha egy vállalkozáson belül nincsen szakszervezet, a francia munkavállalónak ugyanis alig nyolc százaléka tagja valamelyik szakszervezetnek.  

A kormány a végkielégítések rendszerén is változtat, ez ugyanis a munkáltatók szerint az egyik legfőbb akadálya új munkahelyek teremtésének a kkv-k esetében. Elbocsátás esetén egy évre csökken a fellebbezési lehetőség a jelenlegi két évről. Formai hibákért a munkáltató ezentúl csak egyhavi fizetésnek megfelelő kártérítésre kötelezhető a korábbi három helyett, de nem ítélhető el egyáltalán, ha a munkaügyi bíróság a tartalmi kérdést illetően neki ad igazat. 

A jogosan járó végkielégítések minden vállalat esetében 25 százalékkal növekednek, amennyiben viszont a munkavállaló munkaügyi bíróságon vitatja az elbocsátása körülményeit, a megítélhető kártérítés felső határa 20 hónap lesz harminc év munkaviszony után. Jelenleg nem létezik felső korlátozás. Legalább két év munkaviszony után a jelenlegi hat hónap helyett maximum három havi fizetést követelhet kártérítésként a munkavállaló, két év alatt pedig egyhavi fizetést. 

A szerződésfajták jellegzetességeit eddig törvény szabályozta, mostantól viszont ágazatonként vitathatják meg a munkáltatók és a szakszervezetek, a nagyvállalatokon belüli három-négy dolgozói képviseltet pedig egy testületben, az úgynevezett „szociális és gazdasági bizottságban” vonják össze.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.