Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek


A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.

Nemzeti önbizalomhiányunk

De hogy állnak ezzel a magyar vállalkozók? Egy friss adat szerint a hazai cégvezetők 70%-a semmilyen üzleti, vállalkozói tanulmánnyal nem rendelkezik. A vállalkozókat elemző 2023-as GEM (Global Entrepreneurship Monitor) kutatás szerint Magyarország több témában a lista alján végzett. Rekord alacsony vállalkozói kedv, tudás és önbizalom jellemzi a hazai lakosságot. Az EU-ban az egyik legalacsonyabb a vállalkozói kedvünk (8%), és a kutatásba bevont 46 országból 45. helyen végeztünk abban, hogy a felnőttek úgy érzik, megvan a tudásuk egy vállalkozás indításához, ahogy abban is, hogy jó lehetőségeket érzünk a környezetünkben a vállalkozás indítására. Azaz nincs meg a tudás, az önbizalom és a jövőkép sem, így a vezetői képzésekre nagyobb szükség lenne, mint valaha.

Balogh Petya és csapata, a STRT Holding Nyrt. a magyar vállalkozók szakmai továbbképzésekkel kapcsolatos tapasztalatairól, elvárásairól készített felmérést. Míg az általuk megkérdezett cégvezetők többsége (56%) legalább negyedévente részt vesz valamilyen képzésen, addig 10%-uk egyáltalán nem él ilyen lehetőséggel. A felmérés kitért arra is, hogy ugyanezen vezetők szerint milyen rendszerességgel kellene részt venniük tréningeken: a válaszadók többsége (55%) érzi úgy, hogy legalább havonta egyszer lenne erre szüksége.

Covid után újra személyesen

A vállalkozók leggyakrabban a szakmai szervezetek, a vezetői képzésekre specializálódott cégek és az online platformok kínálatából választanak. „A kutatásból kiderült, hogy az elérhető lehetőségekről legtöbben a közösségi médiából, konferenciákon vagy személyes ajánlásokból tájékozódnak” – ismertette a felmérés eredményeit Balogh-Mázi Mária, a STRT Holding oktatási- és marketingigazgatója. „Tapasztalataink szerint folyamatosan nő az igény a személyes találkozásokra, amit a kutatás is alátámaszt: a Covid után újra a helyszíni, egész napos tréningek a legnépszerűbbek (38,5%), leelőzve az online, saját tempóban elvégezhető kurzusokat (31,1%).”

Kiemelt témák: vezetői készségek és mesterséges intelligencia

A személyes fejlődésben a tanulás az esetek túlnyomó részében (57%) nagyon fontos szerepet játszik, ezért a válaszadók igyekeznek minél több energiát szánni rá, de a vezetők 40%-a nehézségekbe ütközik, amikor a megvalósításra kerülne sor. „A leggyakoribb probléma az időhiány, a vezetők túlnyomó többsége, 76%-a emiatt nem tanul többet, így érthető az is, hogy tízből nyolc vállalkozó életében igen fontos szerepet töltenek be az informális, lazább tanulási módszerek, például a szakmai podcastek és blogok rendszeres követése” – tette hozzá Balogh-Mázi Mária.

A vállalkozók számára jelenleg a legérdekesebb témák a vezetés és menedzsment, a mesterséges intelligencia, a marketing és értékesítés, a pénzügy és a branding.

Hitelesség mindenekelőtt – húzónevektől szeretnek tanulni a cégvezetők

Az eredmények szerint a vállalkozók számára a legfontosabb szempont az oktató hírneve, ezt követi a tananyag minősége és szintén kulcsfontosságú a képzés ára. Éves szinten egyébként a megkérdezettek harmada több mint 250 ezer forintot költ képzésekre, míg egy másik harmada félmillió forintnál is többet.

A közelmúltban elvégzett szakmai továbbképzésekkel kapcsolatban többnyire jó tapasztalataik vannak a válaszadóknak, különösen a felkészült, képzett oktatókat, a tanultak alkalmazhatóságát és a releváns, magas minőségű tananyagot emelték ki. Negatív benyomásuk inkább a kapcsolatépítési lehetőségek mennyiségével és a helyszínválasztással voltak.

„Mi abban hiszünk, hogy a vezetői tanulás a cégek sikerének egyik kulcsa, ezért szeretnénk minél több emberrel megosztani a STRT-nál összpontosuló modern cégépítési tudást. Tavaly 13 tanfolyamon 640 vezetőt képeztünk, idén ezt a számot április végére értük el” – mondta el P. Tóth András, a STRT Akadémia vezetője.

Forrás: STRT Holdin


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 17.

Mi lesz a nyaralásokkal 2024-ben?

Nagyjából két évvel a koronavírus-járvány okozta sokk után úgy tűnik, mostanra újra megjött a magyarok utazási kedve, sőt új dimenzióba lépett. Az Everguest megbízásából készített friss Tárki – kutatás szerint az idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők aránya. Az idén a magyarok több mint háromnegyede tervezi, hogy időt tölt a Balatonnál, a fővárost is évről évre egyre többen választanák. A válaszadók többsége azonban aggodalommal tekint a folyamatosan emelkedő árakra, ami továbbra is komoly kihívást jelent a belföldi turizmus számára.

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.