Munkahelyi zaklatás: mit tehet a munkáltató?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az etikai elvárások intézményesítésének öt lépése a következő: elkötelezés, formalizálás, cselekvés, értékelés, végül a teljes körű integrált etikus kultúra fenntartása.

Fülledt nyári korareggel. Egy utolsó pillantás a tükörbe. Remélem elég hosszú a ruhám…, lehet, mégis a nadrágot kellett volna felvennem… Kissé remegő kézzel bevesz egy nyugtatót, elindul. De történetünk így is kezdődhetne: …add, hogy túléljem a mai napot… Munkahelyet kellene váltanom, de ennyi idősen kinek kellenék… Egy percre elmereng a tegnapon, amikor fiatal kollégája – ahogy oly sokadszor már – lejáratta a főnőknél, és nem volt annyi lélekjelenléte, hogy megvédje magát… Pedig nem is én hibáztam… Morogta magában, és egy nagy gombóccal a torkában elindult a munkahelyére… Kár lenne tagadni, hogy a munkahelyi „terror” mára a hazai munkakultúra részévé vált, bár kétségtelen, hogy gyakorta nem ismerik fel az érintettek, vagy az, aki tehetne a zaklatás megszüntetése ellen, legyint, mondván, hogy a munkahely nem szociális gongozó…

A munkahelyi terror létezésére és elterjedt voltára már az is ráirányította a figyelmet, mikor a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 2008. január 1-től hatályos módosítása bevezette a pszichoszociális kockázat fogalmát. A pszichoszociális kockázat a törvényi megfogalmazás szerint: a munkavállalót a munkahelyén érő azon hatások (konfliktusok, munkaszervezés, munkarend, foglalkoztatási jogviszony bizonytalansága stb.) összessége, amelyek befolyásolják az e hatásokra adott válaszreakcióit, illetőleg ezzel összefüggésben stressz, munkabaleset, lelki eredetű szervi (pszichoszomatikus) megbetegedés következhet be.” Ezen hatások sorába illeszkedik a munkahelyi zaklatás is. A témával kapcsolatban számos cikk olvasható, amelyek fókuszában az áll, hogy munkavállalóként milyen jogi védelmet remélhetünk, ha munkahelyi zaklatás áldozatai vagyunk.

Magam jogász létemre sem hiszek abban, hogy a törvény puszta betűje bárkit is hatékonyan megvédhet a munkahelyi zaklatással szemben. Hiába van tisztába az áldozat azzal, hogy a vele történtek kimerítik a zaklatás tényállását az egyenlő bánásmódról szóló törvény szerint, amennyiben a munkahely vezetősége nem elkötelezett az egymás kölcsönös tiszteletén alapuló munkahelyi légkör fenntartása mellett és nem hoz kézzel fogható intézkedéseket ennek érvényesítése érdekében, úgy a munkavállaló a problémájával egyedül marad, és egyetlen végső megoldásként a munkaviszony megszüntetése jelent eszközt számára a helyzet kezelésére. (Ez sajnos sokszor még azután is így van, ha sikerrel merítette ki az állami intézményrendszer által biztosított jogi lehetőségeket a dolgozó.) Ezzel azonban nem oldja meg a problémát, hiszen az elszenvedett frusztrációt, az őt ért igazságtalanság és méltánytalanság feszültségét viszi magával, új munkahelyén állandó készenlétben állva érzékenyen figyeli a munkahelyi környezet minden rezdülését, sokszor – az elszenvedett előzmények okán – akár túlreagálja az új kollégák kritikai megnyilvánulásait. Ezzel a magatartással persze kiváló céltáblául szolgál, így minden adott ahhoz, hogy a „történelem” megismételje önmagát…

Tiszteletet és elismerést érdemel az a munkáltató (méretétől függetlenül), aki felismerve a munkahelyi zaklatás messzire és sokrétűen ható káros következményeit elköteleződik a munkatársak megbecsülése, egymás iránti tisztelete, az emberi méltóság, a tisztesség, és az egyenlő bánásmód mellett. Ez az elköteleződés ugyanis a kulcsa annak, hogy a munkavállalók úgy érezzék, olyan cégnek dolgoznak, amely sérelem esetén kiáll mellettük akár a vezető beosztású munkavállalók, vagy kimagasló üzleti sikereket elérő kollégák ellenében is. Amikor nem csak üres frázis a munkáltató honlapján közzétett etikai kódex vagy magatartási követelményrendszer, akkor a szavak mögött a szervezetben ott áll a számonkérhetőség intézményrendszere is.

Ezzel elérkeztünk a jelen cikk megírásának eredendő céljához: lássuk, mit tehetünk felelős munkáltatóként, ha belátjuk végre, hogy korrupt, egocentrikus és agresszív világban élünk, de hitet teszünk a hagyományos értékek, etikai normák mellett és úgy döntünk, abban a szűk közegben, amire ráhatásunk van, érvényt is szerzünk azoknak.

A vállalati etika egyik legnagyobb kihívása, hogy hogyan lehet az etika normáit, filozófiai elméletét a gyakorlatra lefordítani, az etikai alapelveket a vállalati élet mindennapjaiba integrálni, és valódi, pozitív hatást elérni. A pozitív változás záloga ugyanis abban van, hogy a szervezet milyen mértékben építette be az etikai szempontokat közvetlenül vagy közvetett módon a döntéshozatali folyamataiba. Közvetlen eszköz lehet például az elvárt etikai normák írott etikai kódexbe foglalása, közvetett eszköz lehet a vezetők értékrendje vagy az etikus viselkedést támogató vállalati kultúra.

Mi jelentheti a legnagyobb kihívást és nehézséget a megvalósítás során? Többek között, hogy ne látszat-intézkedésekről, hanem valódi szándékról legyen szó, a vállalati környezet is értékelje és elvárja a vállalatok etikus viselkedését. Akadályozó körülmény lehet, hogy a bejelentési rendszereknek hazánkban nincs kultúrája, elégtelen a kommunikáció az etikai normákról, és az etikus viselkedés fontosságáról. Mégis mit nyerünk, ha legyőzve az akadályokat integráltuk az etikai normákat, elvárásokat a vállalati működésünkbe? Nő a munkatársak elégedettsége, lojalitása, ezzel együtt teljesítménye és hatékonysága. Amennyiben egy vállalat legnagyobb értéke a rendelkezésére álló humán erőforrás, akkor a vállalat hatékonysága jelentős mértékben a munkavállaló teljesítményén múlik, amire pedig meghatározó befolyása van a munkahelyi légkörnek. További előny, hogy a munkatársak etikai tudatossága erősödik, fejlődik a vállalati kultúra, csökkennek az etikai kockázatok, növekszik a vállalat hitelessége, pozitív hatást vált ki a piaci kapcsolatokban és a tulajdonosi értékben is.

Az etikai elvárások intézményesítésének öt lépése a következő: elkötelezés, formalizálás, cselekvés, értékelés, végül a teljes körű integrált etikus kultúra fenntartása. Az első lépés tehát azon értékek megfogalmazása, amelyeket a vállalat fontosnak tart. Következő lépésként (formalizálás) ezek írásba foglalására kerülhet sor, majd azoknak a szervezeteknek a kialakítására, amelyek elősegítik az értékeknek megfelelő viselkedést, tudatosítják az elvárt etikai normákat, és ellenőrzik ezek betartását. Az etikai kódex azokkal a problémákkal kapcsolatban fogalmaz meg normákat, amelyekkel kapcsolatban súlyos etikai kérdések merülhetnek fel a vállalatok működése során. Cikkünk témájánál maradva kiemeljük a kapcsolatot az alkalmazottakkal, amelynek keretén belül kinyilvánítható etikai norma például, hogy az alkalmazottakkal való kapcsolatnak az emberi méltóság tiszteletben tartásán és a személyiségi jogok maradéktalan betartásán kell alapulnia; a vállalat elítéli a munkahelyi zaklatás minden formáját – ide értve a szexuális zaklatást is – irányuljon az a munkavállalók valamely védett tulajdonsága ellen, vagy fakadjon az bármilyen más indíttatásból; a vállalat foglalkoztatási politikája nem alkalmazhat faji, nemi, vallási, nemzetiségi, életkori, vagy a munkakörrel nem kapcsolatos egészségügyi diszkriminációt; a vállalatnak kötelessége, hogy az iparág adta lehetőségeknek megfelelő szinten, tiszta, biztonságos és egészséges munkahelyi környezetet teremtsen a munkavállalók részére; az alkalmazottak javadalmazásának méltányosnak és igazságosnak kell lennie, azaz összhangban kell állnia az egyéni erőfeszítésekkel és az iparág fizetési színvonalával; a vállalat fejleszti az alkalmazottak széleskörű informálásának és a döntésekben való részvételének rendszerét.

A vállalati Etikai Kódex kiadása mellett a formalizálás további eszköze lehet etikai megbízott kinevezése, Etikai Bizottság létrehozása és etikai eljárásrend kidolgozása, szankciórendszer bevezetése az etikai normák ellen vétő munkatársakkal szemben, visszaélés-bejelentési rendszer (whistleblowing hotline) üzemeltetése. Ezt követően a cselekvési fázisban sor kerülhet a belső és külső kommunikációra, etikai tréningek tartására, illetőleg pl. etikai e-learning keretében történő munkavállalói képzésre.

Végül, de nem utolsó sorban a folyamat lényeges lépése a bevezetett etikai elvárás- és eljárásrend auditálása és monitoringja, amely során jelentések, hatáselemzés, kockázat-elemzés, teljesítmény-értékelés, az érintettekkel folytatott dialógus segítségével követi nyomon a vállalat az etikai elvárások teljesülését.

Mindezen erőfeszítések méltó jutalma, hogy az etikai normák a vállalat mindennapi működésének részévé válnak, amelyek köszönhetően a vállalatnál a munkahelyi zaklatás jelensége hatékonyan visszaszorítható. Az ilyen vállalati közeg „nem tűri meg” a normák ellen vétőt akkor sem, ha egyébként az üzleti teljesítménye kiváló, vagy éppen magas pozíciót tölt be a szervezeti hierarchiában.

A cikk szerzője dr. Lencse Katalin ügyvéd (Dr. Lencse Katalin Ügyvédi Iroda), az adatvédelem és a munkajog szakértője, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ oktatója.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.