Rokkantsági és rehabilitációs ellátások


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Gyakran találkozhatunk a rokkantsági, illetve a rehabilitációs ellátás, valamint a rokkantsági járadék elnevezésekkel. Annak ellenére, hogy ezen ellátások elnevezése első ránézésre hasonlít egymáshoz, tartalmukban és jogosultsági feltételeikben is lényeges különbségeket, különböző ellátásokat takarnak.


A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai, azok feltételei a 2011. évi CXCI. törvényben találhatók.

A megváltozott munkaképességű személyek ellátásaira jogosult az, akinek:

  • egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján legfeljebb 60 %-os és
  • a kérelem benyújtását megelőző:
  • 5 éven belül legalább 1095 napon át,
  • 10 éven belül legalább 2555 napon át, vagy
  • 15 éven belül legalább 3650 napon át a Tbj. 5 § szerint biztosított volt;
  • nem végez keresőtevékenységet és
  • nem részesül rendszeres pénzellátásban.

Az ellátásra az előzetes biztosítási idő tartamára tekintet nélkül jogosult az a megváltozott munkaképességű személy, aki:

  • 1. Iskolai tanulmányai megszűnését követő 180 napon belül biztosítottá vált és a kérelem benyújtását megelőzően 30 napnál hosszabb ideig volt megszakítás nélkül biztosított, vagy
  • 2. 2011. december 31-én rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban, rehabilitációs járadékban vagy az egészségkárosodott személyek szociális járadékaiban részesült.

Az előzetes biztosítási időbe be kell számítani:

  • a biztosítás megszűnését követő táppénz, baleseti táppénz, csed, gyed, álláskeresési támogatás folyósításának idejét,
  • a rokkantsági nyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj, rehabilitációs járadék, egészségkárosodott személyek szociális járadékai és megváltozott munkaképességű személyek ellátása folyósításának idejét,
  • a nyugellátásra 2011. december 31-éig megkötött megállapodás alapján megszerzett szolgálati időt.

A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai:

  • a rokkantsági ellátás
  • a rehabilitációs ellátás

A rehabilitációs hatóság a komplex minősítés során megállapítja, hogy a megváltozott munkaképességű személy rehabilitálható-e és így rehabilitációs ellátásra lesz jogosult, vagy rehabilitációja nem javasolt, ezért részére rokkantsági ellátást állapítanak meg. A jogszabály 3 § (2) bekezdésében foglaltak figyelembe vételével a megváltozott munkaképességű személy:

1. Rehabilitációs ellátásra jogosult, ha rehabilitálható, ezen belül:

  • a. Foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható és egészségi állapota 51-60 % közötti (B1 kategória)
  • b. Tartós foglalkozási rehabilitációt igényel és egészségi állapota 31-50 % közötti (C1 kategória).

2. Rokkantsági ellátásra jogosult, ha rehabilitácója nem javasolt ezen belül:

  • a. Egészségi állapota alapján foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, azonban a komplex minősítés során a rehabilitálhatóság szociális szempontú vizsgálata alapján egyéb körülményei miatt foglalkoztatási rehabilitációja nem javasolt és egészségi állapota 51-60 % közötti (B2 kategória).
  • b. Egészségi állapota alapján tartós foglalkoztatási rehabilitációt igényel, azonban a komplex minősítés során a rehabilitálhatóság szociális szempontú vizsgálata alapján egyéb körülményei miatt foglalkoztatási rehabilitációja nem javasolt és egészségi állapota 31-50 % közötti (C2 kategória).
  • c. Kizárólag folyamatos támagatással foglalkoztatható és egészségi állapota 1-30 % közötti (D kategória).
  • d. Egészségkárosodása jelentős és önellátásra nem, vagy csak segítséggel képes és egészségi állapota 1-30 % közötti (E kategória).

Az itt felsoroltakon túl, rokkantsági ellátást kell megállapítani annak a megváltozott munkaképességű személynek is, aki rehabilitálható (B1 és C1 kategória), azonban a kérelem benyújtásakor az öregségi nyugdíjkorhatr beöltéséig kevesebb, mint 5 év van hátra.

Konferencia ajánló

2016.03.10. A munkaviszony megszűnése és megszüntetése; a jogellenes megszüntetés jogkövetkezményei

Dr. Lőrincz György előadása a Danubius Zrt. Hotel Hungaria City Centerben

Részletek és jelentkezés >>>

Az ellátásban részesülő személy 15 napon belül köteles értesíteni a rehalitációs hatóságot, ha:

– rehabilitációs ellátás esetén:

  • egészségi állapotában tartós javulás vagy rosszabbodás következett be
  • keresőtevékenységet folytat, vagy keresőtevékenysége megszűnt

– rokkantsági ellátás esetén:

  • a jogosultsági feltételeket megalapozó körülményeiben változás következett be
  • egészségi állapotában tartós javulás, vagy romlás következett be
  • keresőtevékenységet folytat és jövedelme 3 egymást követő hónapban meghalaja a minimálbér 150 %-át

A rehabilitációs ellátás rehabilitációs szolgáltatásból és pénzbeli ellátásból áll. Az a személy, aki rehabilitációs ellátásban részesül, köteles együttműködni a rehabilitációs hatósággal és teljesíteni a rehabilitációs tervben foglalt kötelezettségeket.

A rehabilitációs ellátás a jogosultsági feltételek bekövetkezésének napjától, de legkorábban a kérelem benyújtásának napjától állapítható meg. Amennyiben ezen a napon rendszeres pénzellátásban részesül, úgy rehabilitációs ellátásra annak megszűntetését követő naptól jogosult.

A rehabilitációs ellátás a rehabilitációhoz szükséges időtartamra, legfeljebb a folyósítástól számított 3 évre állapítható meg, annak időtartama nem hosszabbítható meg. 2016. január 1-jétől az a személy, aki a rehabilitációs ellátás mellett keresőtevékenységet végez és keresőképtelenségére tekintettel táppénzt, baleseti táppénzt folyósítanak részére, a táppénz, baleseti táppénz idejére a rehabilitációs ellátást nem szüneteltetik. Így azonban a táppénz folyósítás ideje már nem hosszabbítja meg a rehabilitációs ellátás folyósításának időtartamát.

Ugyanakkor a rehabilitációs ellátás ismét megállapítható, ha a korábbi komplex minősítés után következik be olyan egészségkárosodás, melyet a korábbi komplex minősítés során nem vettek figyelembe és egyébként a jogosultsági feltételek fennállnak.

A rehabilitációs pénzbeli ellátás havi összege:

  • B1 kategória: a havi átlagjövedelem 35 %-a, de legalább a 2012. évi minimálbér 30 %-a, legfeljebb annak 40 %-a
  • C1 kategória: a havi átlagjövedelem 45 %-a, de legalább a 2012. évi minimálbér 40 %-a, legfeljebb annak 50 %-a

A rehabilitációs pénzbeli ellátás összegét a nyugdíjemelésre vonatkozók szabályok szerint, azzal megegyező arányban kell emelni.

A rehabilitációs ellátás megszűnik az ellátás időtartamának leteltével, illetve az ellátott halála esetén a halál bekövetkezését követő hónap első napjától.

A rehabilitációs ellátást meg kell szűntetni, ha az ellátott:

  • kérte,
  • más rendszeres pénzellátában részesül (kivéve a tápénz, baleseti táppénz, gyed),
  • egészségi állapotában a rehabilitációt lehetetlenné tevő tartós rosszabbodás következett be,
  • olyan tartós egészségi állapotjavulás következett be, hogy már nem minősül megváltozott munkaképességűnek,
  • együttműködési kötelezettségét neki felróható okból nem teljesíti,
  • a felülvizsgálat során neki felróható okból nem működik együtt,
  • bejelentés nélkül foglalkoztatták (ebben az esetben a megszűntetést megelőző 12 havi ellátást vissza kell fizetni!),

A rehabilitációs ellátás mellett az ellátott személynek lehetősége van arra, hogy keresőtevékenységet folytasson, melyre az alábbi feltételek mellett nyílik lehetősége:

  • A 2011. december 31-ét követően megállapított rehabilitációs pénzbeli ellátás mellett heti 20 órában lehet keresőtevékenységet folytatni, vagy közfoglalkoztatásban részt venni. A keresőtevékenységnek nincs felső jövedelemkorlátja. Amennyiben a heti munkaidő meghaladja a 20 órát, a rehabilitációs pénzbeli ellátás folyósítását szüneteltetni kell.
  • Amennyiben az ellátott 2011. december 31-én még nem töltötte be az 57. életévét és rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban részesült, melyet rehabilitációs ellátássá alakítottak át és még nem történt meg a felülvizsgálata, rehabilitációs ellátását akkor kell megszűntetni, ha a keresőtevékenységében 6 egymást követő hónapra vonatkozó havi átlagjövedelme meghaladja a rehabilitációs ellátás kétszeresét és a mindenkori minimálbér összegét. Ez az átmeneti szabály a felülvizsgálatukról szóló döntést követ 2. hónap utolsó napjáig érvényes.
  • Amennyiben az ellátott 2011. december 31-én még nem töltötte be az 57. életévét, rendszeres szociális segélyben részesült és még nem történt meg a felülvizsgálata, az ellátás folyósítását akkor kell megszűntetni, ha a keresetének 6 egymást követő hónapra vonatkozó átlaga meghaladja a minimálbér 80 %-át.

Rokkantsági ellátás a jogosultsági feltételek bekövetkezésének napjától, de legkorábban a kérelem benyújtásának napját megelőző 6. hónap első napjától állapítható meg. Amennyiben ezen a napon rendszeres pénzellátásban részesül, úgy rokkantsági ellátásra annak megszűntetését követő naptól jogosult.

A rokkantsági ellátás havi összege:

  • B2 kategória: a havi átlagjövedelem 40 %-a, de legalább a 2012. évi minimálbér 30 %-a, legfeljebb annak 45 %-a
  • C2 kategória: a havi átlagjövedelem 60 %-a, de legalább a 2012. évi minimálbér 45 %-a, legfeljebb annak 150 %-a
  • D kategória: a havi átlagjövedelem 65 %-a, de legalább a 2012. évi minimálbér 50 %-a, legfeljebb annak 150 %-a
  • E kategória: a havi átlagjövedelem 70 %-a, de legalább a 2012. évi minimálbér 55 %-a, legfeljebb annak 150 %-a

A rokkantsági ellátás összegét – ugyanúgy, mint a rehabilitációs ellátás esetében – a nyugdíjemelésre vonatkozók szabályok szerint, azzal megegyező arányban kell emelni.

A rokkantsági ellátás megszűnik az ellátott halálálával, a halál bekövetkezését követő hónap első napjától.

A rokkantsági ellátást meg kell szűntetni, ha az ellátott:

  • kérte,
  • más rendszeres pénzellátában részesül (kivéve a tápénz, baleseti táppénz, gyed),
  • olyan tartós egészségi állapotjavulás következett be, hogy a jogosultsági feltételek már nem állnak fenn,
  • értesítési kötelezettségét neki felróható okból nem teljesíti,
  • a felülvizsgálat során neki felróható okból nem működik együtt,
  • keresőtevékenységet folytat és a jövedelme 3 egymást követő hónapon keresztül havonta meghaladja a minimálbér 150 %-át (egyéni és társas vállalkozó esetében a garantált bérminimum összegét, ha a tevékenység legalább középfokú végzettséget igényel),
  • bejelentés nélkül foglalkoztatták (ebben az esetben a megszűntetést megelőző 12 havi ellátást vissza kell fizetni!).

A fentiekből is következően, a rokkantsági ellátás melletti munkavégzés esetén a jövedelemkorlátot kell figyelni, azonban a keresőtevékenységnek nincs időkorlátja.

Ejtsünk néhány szót a rokkantsági járadékról is, melynek jogszabályi hátterét a 83/1987. (XII.27.) MT rendelet adja.

Rokkantsági járadékra az a személy jogosult, akinek:

  • egészségkárosodása 25. életéve betöltése előtt keletkezett és legalább 70 %-os mértékű (2015. december 31-ig 80 % volt ez a mérték. A 2016. január 1-én folyamatban lévő ügyekben már a 70 %-ot kell alkalmazni.),
  • nem részesül nyugellátásban, baleseti nyugellátásban, rehabilitációs ellátásban, vagy rokkantsági ellátásban

Rokkantsági járadékot – a feltételek fennállása esetén – az igénybejelentést megelőző 6. hónap első napjától, de legkorábban annak a hónapnak az első napjától lehet megállapítani, melyben az igénylő betöltötte a 18. életévét.

Munkajogi Klub Online Extra

 

 

+ GARANTÁLT MEGLEPETÉS – Egy könyv, amely választ ad számos munkajogi kérdésre

 

Megrendelés >>

A rokkantsági járadék fix összegű ellátás, melynek összege 2016-ban 34.475,-Ft. Igényléséhez nem szükséges előzetes biztosítási idő.

A rokkantsági járadék megszűnik, ha:

  • a jogosult részére nyugellátást állapítanak meg, vagy
  • ha a járadékos egészségkárosodása már nem éri el a 70 %-ot.

A rokkantsági járadék melletti keresőtevékenységnek nincs sem időbeni, sem kereseti korlátja.

Az EMMI honlapján található előterjesztés arról árulkodik, hogy ismét tervezik a megváltozott munkaképességű személyek ellátásáról szóló törvény módosítását néhány pontban, például az alábbi területeken:

  • a rehabilitációs ellátás melletti keresőtevékenységre vonatkozó időkorlát megszűntetése, helyette jövedelemkorlát meghatározása
  • az ellátások minimum és maxiumum összegének értékállóságát megteremtendő, azok összege évente a nyugdíjemelés mértékének megfelelően emelkedne (jelenleg még a 2012. évi minimálbér a viszonyítási alap)

 

A cikk szerzője Perjési Judit szakmai vezető, az ABRILL-HUMÁN Kft. ügyvezetője.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.