Visszaélés-bejelentési rendszer és a személyes adatok védelme a munkahelyen


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az uniós jog megsértését bejelentő személyek védelméről szóló 2019/1937/EU irányelv (a továbbiakban: Irányelv) a korrupció elleni küzdelem jegyében született olyan norma, amely a munkavégzés során tapasztalt visszásságok, erkölcsileg kifogásolható magatartások, jogellenes cselekedetek bejelentésének menetét, valamint a bejelentők védelmét szabályozza. A visszaélések bejelentése számos kérdést vethet fel a személyes adatok kezelése és védelme kapcsán is, hiszen a munkavégzéshez közvetlenül nem kapcsolódó és adott esetben kifejezetten érzékeny adatok juthatnak így a munkáltató tudomására.

A visszaélések bejelentése során a bejelentő számos személyes adatot oszt meg magáról, a jogsértést elkövető vagy egyéb módon érintett személy(ek)ről, kollégáiról. Éppen ezért a visszaélés-bejelentési rendszer kialakítása során a szervezeteknek kiemelt figyelmet kell fordítaniuk az adatvédelmi szabályok betartására, különös tekintettel arra, hogy a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendeletének (a továbbiakban: GDPR) való megfelelés elmulasztása magas bírságot vonhat maga után.

Az Irányelv 17. cikke kifejezetten felhívja a figyelmet arra, hogy ha a visszaélés-bejelentés során személyes adatok kezelésére kerül sor, akkor annak a GDPR szabályaival összhangban kell történnie, így nem gyűjthetők azok a személyes adatok, amelyek nyilvánvalóan nem relevánsak egy adott bejelentés kezelése szempontjából, és ha véletlenül ilyen adatok gyűjtésére kerül sor, azokat haladéktalanul törölni kell.

A GDPR szabályaival összhangban működő visszaélés-bejelentési rendszer az adatvédelmi alapelveket figyelembevéve olyan módon épül fel, hogy az megfelel a GDPR 5. cikkében meghatározott elveknek, így különösen a célhoz kötött adatkezelés és korlátozott tárolhatóság elvének. Ez azt jelenti, hogy csak azon információk kezelésére kerül sor, amelyek a legrelevánsabbak a bejelentett jogsértés kivizsgálása kapcsán és csak addig, amíg arra ténylegesen szüksége van a szervezetnek. Ebben a körben érdemes egy konkrét időtartamot meghatározni és ha ez lejárt, akkor gondoskodni kell az adatok törléséről, megsemmisítéséről. Amennyiben pedig a szervezet külső szolgáltató segítségét veszi igénybe a bejelentési rendszer működtetése során, akkor vele olyan megállapodást kell kötnie, ami garantálja az adatvédelmi szabályoknak való megfelelést, ideértve azokat az alapvető technikai és szervezeti intézkedéseket is, amelyek a beépített és alapértelemezett adatvédelem érvényesülését szavatolják.

A bejelentő személyének védelme kapcsán az Irányelv minimumkövetelményeket fogalmaz meg, így például a megtorlás tilalmát is deklarálja. A megtorlás tilalma alapján a bejelentést tevő személlyel szemben a bejelentésére tekintettel nem lehet olyan intézkedést alkalmazni, amelynek egyértelmű célja a „bosszú”, ilyen például a felmondás, határozatlan idejű munkaviszony határozottá módosítása vagy a negatív teljesítményértékelés adása (Irányelv 19. cikk).

A bejelentő védelmét szolgálja az anonimitás is, vagyis, hogy a bejelentő a személyazonosságának felfedése nélkül tehet bejelentést, azonban az Irányelv alapján a tagállamok a részletszabályok meghatározásakor úgyis dönthetnek, hogy a jogsértések névtelen bejelentését nem fogadják el. Az anonimitás ezen formája természetesen nem vonatkozik a titoktartási kötelezettségre, vagyis, hogy a személyazonosságát felfedő bejelentőt a bejelentési rendszer védje, tehát, hogy kifejezett hozzájárulása nélkül az adott szervezeten belül ne hozzák nyilvánosságra nevét és olyan biztonságos csatorna álljon rendelkezésre, amihez illetéktelen személyek nem férhetnek hozzá [Irányelv 16. cikk (1) bekezdés]. Ez esetben persze konkuráló érdekek is felmerülhetnek, hiszen a bejelentett személynek joga van a bejelentés tartalmát megismerni, mivel az gyakorlatilag rá vonatkozó személyes adatokat tartalmaz és a GDPR-ban foglalt jogait, jelen esetben az adatokhoz való hozzáférési jogát ő is gyakorolhatja. Ez elméletben azt is eredményezheti, hogy a jogsértő megismeri a bejelentő adatait, ez azonban nem előnyös, hiszen visszavetheti a rendszer hatékonyságát. Ha az érintett személy számára a bejelentéshez való hozzáférést biztosítani kell, akkor azt lehetőleg olyan módon kell megoldani, hogy a bejelentő vagy egyéb személy az adatai alapján ne legyen azonosítható.

A visszaélés-bejelentési rendszer kapcsán megvalósuló adatkezelésről, az érintettek jogairól és védelméről a GDPR 13. cikkének megfelelően előzetesen tájékoztatni kell a munkavállalókat.

Magyarországon még nem történt meg az irányelvnek megfelelő részletszabályozás kialakítása, azonban addig is érdemes az érintett szervezeteknek elkezdeniük a visszaélés-bejelentési rendszerek tervezését és kialakítását, ugyanis láthatóan összetett jogi követelményeknek kell megfelelni a bevezetéshez. Ahhoz pedig, hogy a visszaélés-bejelentési rendszer az általa megfogalmazott és kívánt célt elérje, a potenciális bejelentőknek át kell látniuk és ismerniük kell annak működését.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.