Uniós pályázatok ellenőrzés alatt
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Egy európai uniós pályázat tervezése és megvalósítása speciális szakértelmet és gyakorlati tapasztalatot igényel. Érdemes néhány szempontot szem előtt tartanunk, hogy az elnyert pályázat megfeleljen az ellenőrzéseknek.
Jogszabályi háttér
Minden projekt számviteli elszámolását, nyilvántartását a számviteli törvényben foglalt számviteli alapelvek figyelembevételével kell elvégezni. A pályázat számviteli nyilvántartásának elkülönítettségét, a pályázattal érintett dokumentumok megőrzésének határidejét és az uniós támogatások felhasználásának rendjét a 4/2011. (I. 28.) Korm. rendelet szabályozza.
Költségvetés
A pályázatok költségvetése költségvetési oszlopokból és azon belül költségvetési sorokból épül fel. A költségvetési sorok tartalmát részletesen kell megadni a következők szerint:
- főkönyvi számlaszám,
- megnevezés,
- mennyiségi egység,
- mennyiség,
- egységár,
- áfa,
- összesen költségvetési sor.
A pályázat költségvetése számtalan, előre nem látható tényező hatására változtatásra szorulhat. A módosítás bejelentését megtehetjük változás-bejelentéssel vagy támogatási szerződésmódosítási kérelemmel. A költségek átcsoportosításának indoklását alátámaszthatjuk:
- számítással,
- bizonylatokkal,
- árajánlatokkal,
- törvényi hivatkozásokkal,
- közbeszerzési dokumentációval,
a lényeg az, hogy hitelt érdemlő legyen, és a szokásos piaci árat tükrözze.
Pénzügyi elszámolás
Az elfogadott költségvetésben szereplő költségek elszámolási csomagban, úgynevezett kifizetési kérelemben számolhatóak el. Az EMIR (Egységes Monitoring és Információs Rendszer) a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által rendszeresített pályázati e-ügyintézési felület, amely hatékony és gyors ügyintézést biztosít a pályázók, a kedvezményezettek, valamint a közreműködő szervezet részére. Az EMIR-ben történik a számlák, összesítők rögzítése, azaz a felmerült, elszámolni kívánt költségek könyvelése. Ezek után kinyomtatjuk a kifizetési kérelmet, és a szükséges alátámasztó dokumentumokkal együtt elküldjük a közreműködő szervezet részére. Az elszámolási csomagban igényelt támogatási összeg alátámasztására szolgáló dokumentumok összeállítását, az úgynevezett dokumentum-mátrix szerint kell elkészíteni, amely részletesen szabályozza a költségek elszámolhatóságához benyújtandó dokumentumokat. A számviteli nyilvántartásban biztosítani kell a számlák könyvelésének elkülönítettségét. Az eredeti bizonylatokat, melyek a pályázat érdekében felmerült költségeket támasztják alá, szintén elkülönülten kell kezelni a mindennapi bizonylatoktól.
Az uniós pályázatok ellenőrzésen való megfeleléséhez Krár Aranka ad segítséget a Számviteli Tanácsadó 2012/10. számában megjelent cikkében.