Így változik a csecsemőgondozási díj
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló törvény a gyermeket vállalók számára kedvező változásairól írunk cikksorozatunkban, elsőként a csecsemőgondozási díj változásait járjuk körül.
Kedvező változást jelentett az újabb gyermeket vállaló szülőknek a 2015. július 01. napjától életbe lépő jogszabály változás a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvényben.
2016. január 01. napjától életbe lépett változások a már alkalmazott jogszabály finomításával még kedvezőbb feltételeket teremtettek a gyermekvállaláshoz.
Ez év elejétől pontosításra kerültek azon rendelkezések, hogy, ha család a gyermekgondozási díj a gyermekgondozást segítő ellátás ( 2015. december 31. napjáig gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, illetve annak megszűnését követő egy éven belül újabb gyermeket vállal, a megszületett gyermek után járó ellátás összegének (csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási dj) megállapításakor, a szülő melyik előző gyermeke után megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapját kell figyelembe venni a „kedvezményszabály” alkalmazásakor.
Változott a gyermekgondozási díjban részesülök ellátásának év eleji felülvizsgálata, annak érdekében, hogy a jogszabályváltozások miatt ne érje hátrány a már megállapított ellátásban részesülőket.
Nézzük meg részletesen a változásokat.
Csecsemőgondozási díj:
Ha a családban újabb gyermek születik, az előző gyermek jogán folyósított gyermekgondozási díj vagy gyermekgondozást segítő ellátás igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint az újabb gyermek jogán számított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb összegű naptári napi alap alapján kell az ellátást megállapítani.
Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha mindkét gyermek után ugyanazon foglalkoztatónál elért jövedelem alapján került megállapításra a csecsemőgondozási díj.
Gyakorlati alkalmazása a fent leírtaknak:
Táppénz szabályt alkalmazunk a csecsemőgondozási díj naptári napi alapjának meghatározásakor, ha a jogosult biztosítási ideje a jogosultság kezdő napját megelőzően folyamatos, és az ellátás naptári napi alapját a jogosultság kezdőnapját közvetlenül megelőző naptári év első napjától a jogosultság kezdő napját közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjáig terjedő időszakban az időszak utolsó napjához időben legközelebb eső 180 naptári napra jutó jövedelem alapján lehet megállapítani.
Navigátor Adózás modul
|
Az Art. Navigátor és az Áfa Navigátor csomagban, 10% kedvezménnyel.
A navigátorok a jogi eljárásokat a kezdeményezéstől a lezárásig folyamatábrákkal követik végig, a kapcsolódó anyagok (jogszabályok, Nav-állásfoglalások, nyomtatványok) egy kattintással elérhetőek.
Megrendelés >>
|
2006. június 10. napjától 2013. október 31. napjáig „A” munkáltatónál,I. példa:
2013. november 02. napjától „B” munkáltatónál biztosított nőnek első gyermeke 2013. december 24. napján született.
Gyermeke után 2013. 12.24-től 2014.06.09-ig terhességi-gyermekágyi segélyben (naptári napi alap 5.200.-Ft)
2014.06.10-től 2015.12.24-ig gyermekgondozási díjban, majd ezt követően gyermekgondozási segélyben részesült.
Gyermek első életévének betöltését követően a gyermekgondozási díj folyósítása mellett 2014.12.29-től visszament dolgozni, napi 4 órában 70.000.-Ft havi jövedelemért.
Második gyermeke 2015. szeptember 14. napján született, csecsemőgondozási díjat a szülés várható ideje előtt (szülés várható ideje 2015. szeptember 20.) 2015. szeptember 01. napjától igényelte.
Irányadó időszak: 2014.01.01-től 2015.06.30-ig
Számítási időszak: 2015.06.30-tól visszafelé számított 180 jövedelemmel ellátott nap, azaz
2015.01.02-től 2015.06.30-ig
Hónap
|
Kieső idő
(naptári nap)
|
Osztószám
(naptári nap)
|
bevallott jövedelem (Ft)
|
figyelembe vehető jövedelem (Ft)
|
2015.06.
|
0
|
30
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.05.
|
0
|
31
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.04.
|
0
|
30
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.03.
|
0
|
31
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.02.
|
0
|
28
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.01.
|
0
|
30
|
70.000.-
|
67.742.-
|
|
|
180
|
|
417.742.-
|
A fentiek alapján a biztosított csecsemőgondozási díjának naptári nap alapja második gyermeke után 2.320,79 Ft
2015. július 01. napjától bevezetett kedvezmény szabály alapján
Mivel második gyermeke az első gyermek után járó gyermekgondozási díj ideje alatt született a fent leírtak alapján kiszámított csecsemőgondozási díj naptári napi alapját össze kell hasonlítani az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapjával és a kedvezőbbel kell folyósítani az ellátást.
Fenti kedvezmény csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított ellátás alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.
Példánkban az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély alapja 5.200.-Ft, így részére ezen naptári napi alap figyelembe vételével kell megállapítani a második gyermek után járó csecsemőgondozási díjat, ha az első gyermek után megállapított terhességi-gyermekágyi segély kizárólag a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján került folyósításra.
A 2015. január 1-jét megelőzően született gyermekekre tekintettel 2014. december 31-ét követően megállapított csecsemőgondozási díj összege nem lehet alacsonyabb, mint ami a 2013. július 14-én hatályos szabályok alapján járt volna.
A fentiek alapján, a 2013. december 24. született gyermek után járó terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapját meg kellett állapítani a 2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján is, vagyis az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelmek figyelembe vételével is. Ha az így megállapított ellátás naptári napi alapja 5.200.-Ft, a „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem alapján az ellátás naptári napi alapja 4.400.-Ft, akkor a kedvezmény szabály nem alkalmazható mivel az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem figyelembe vételével került megállapításra, így a második gyermek után a csecsemőgondozási díj naptári napi alap 2.320,79 Ft.
2016. január 01. napjától életbe lépett változások alapján a kedvezményszabály a következőképpen változott.
A biztosított első gyermeke után a következők szerint került megállapításra a terhességi-gyermekágyi segély
2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján 5.200.-Ft
2014. december 24. napját hatályos jogszabályok alapján 4.400.-Ft
Tekintettel arra, hogy az első gyermek után megállapításra került a terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján is (nem ezzel folyósították az első gyermek után a terhességi-gyermekágyi segélyt), amely magasabb összegű, mint a második gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj, így ezen megállapított naptári napi alapot kell összehasonlítani a 2015. szeptember 14. napján született gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj alapjával és a kedvezőbbel – azaz 4.400.-Ft – kell folyósítani a jelenlegi gyermek után a csecsemőgondozási díjat.2015. szeptember 14. napján született gyermeke után járó csecsemőgondozási díj naptári napi alapja 2.320,79 Ft, mely alapján folyósításra került az ellátás.
Fontos, hogy visszamenőleges hatállyal 2015. július 01. napjától kell e kedvezményt alkalmazni, így a példában szereplő kismama a csecsemőgondozási díj különbözetére jogosult 2015. szeptember 01. napjától 2015. december 31. napjáig, majd 2016. január 01. napjától naptári napi 4.400.-Ft figyelembe vételével kell az ellátást tovább folyósítani.
Ha a biztosított az irányadó időszak utolsó napjától visszafelé számítva nem rendelkezik 180 naptári napi jövedelemmel, de az irányadó időszak utolsó napjához időben legközelebb eső időszakban rendelkezik legalább 120 naptári napi jövedelemmel, és van legalább a jogosultság kezdő napjától 180 napnyi folyamatos biztosítási jogviszonya, akkor a csecsemőgondozási díj naptári napi alapját a 120 napi tényleges jövedelem alapján kell megállapítani.
II. példa
2006. június 10. napjától 2013. október 31. napjáig „A” munkáltatónál
2013. november 02. napjától „B” munkáltatónál biztosított nőnek első gyermeke 2013. december 24. napján született.
Gyermeke után 2013. 12.24-től 2014.06.09-ig terhességi-gyermekágyi segély (naptári napi alap 5.200.-Ft)
2014.06.10-től 2015.12.24-ig gyermekgondozási díjban, majd ezt követően gyermekgondozási segélyben részesült.
Gyermek első életévének betöltését követően a gyermekgondozási díj folyósítása mellett 2014.12.29-től visszament dolgozni, napi 4 órában 70.000.-Ft havi jövedelemért.
Második gyermeke 2015. szeptember 14. napján született, csecsemőgondozási díjat a szülés várható ideje előtt (szülés várható ideje 2015. szeptember 20.) 2015. szeptember 01. napjától igényelte.
Várandóssága miatt 2015. május 01. napjától 2015. augusztus 31. napjáig táppénzben részesült.
Irányadó időszak: 2014.01.01-től 2015.06.30-ig
Számítási időszak: 2015.01.01-től 2015.06.30-ig
2015.06.30-tól visszafelé számítva nem rendelkezik 180 naptári napi jövedelemmel ellátott nappal, tekintettel arra, hogy munkába állását követően 2014.12.29-től táppénzre való jogosultságának napjáig 2015.04.30-ig 123 naptári napi jövedelemmel rendelkezik, így a csecsemőgondozási díj naptári napi alapját 120 naptári napi tényleges jövedelemmel alapján kell megállapítani.
Hónap
|
Kieső idő
(naptári nap)
|
Osztószám
(naptári nap)
|
bevallott jövedelem (Ft)
|
figyelembe vehető jövedelem (Ft)
|
2015.06.
|
30
|
0
|
0.-
|
0.-
|
2015.05.
|
31
|
0
|
0.-
|
0.-
|
2015.04.
|
0
|
30
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.03.
|
0
|
31
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.02.
|
0
|
28
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.01.
|
0
|
31
|
70.000.-
|
70.000.-
|
|
|
120
|
|
280.000.-
|
A fentiek alapján a biztosított csecsemőgondozási díjának naptári napi alapja második gyermeke után 2.333,33 Ft
2015. július 01. napjától bevezetett kedvezmény szabály alapján
Mivel második gyermeke az első gyermek után járó gyermekgondozási díj ideje alatt született a fent leírtak alapján kiszámított csecsemőgondozási díj naptári napi alapját össze kell hasonlítani az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapjával és a kedvezőbbel kell folyósítani az ellátást.
Fenti kedvezmény csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított ellátás alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.
Példánkban az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély alapja 5.200.-Ft, így részére ezen naptári napi alap figyelembe vételével kell megállapítani a második gyermek után járó csecsemőgondozási díjat, ha az első gyermek után megállapított terhességi-gyermekágyi segély kizárólag a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján került folyósításra.
A 2015. január 1-jét megelőzően született gyermekekre tekintettel 2014. december 31-ét követően megállapított csecsemőgondozási díj összege nem lehet alacsonyabb, mint ami a 2013. július 14-én hatályos szabályok alapján járt volna.
A fentiek alapján, a 2013. december 24. született gyermek után járó terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapját meg kellett állapítani a 2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján is, vagyis az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelmek figyelembe vételével is. Ha az így megállapított ellátás naptári napi alapja 5.200.-Ft, a „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem alapján az ellátás naptári napi alapja 4.400.-Ft, akkor a kedvezmény szabály nem alkalmazható mivel az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem figyelembe vételével került megállapításra, így a második gyermek után a csecsemőgondozási díj naptári napi alap 2.333,33 Ft.
2016. január 01. napjától életbe lépett változások alapján a kedvezményszabály a következőképpen változott.
A biztosított első gyermeke után a következők szerint került megállapításra a terhességi-gyermekágyi segély
2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján 5.200.-Ft
2014. december 24. napján hatályos jogszabályok alapján 4.400.-Ft
2015. szeptember 14. napján született gyermeke után járó csecsemőgondozási díj naptári napi alapja 2.333,33 Ft, mely alapján folyósításra került az ellátás.
Tekintettel arra, hogy az első gyermek után megállapításra került a terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján is (nem ezzel folyósították az első gyermek után a terhességi-gyermekágyi segélyt) amely magasabb összegű, mint a második gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj, így ezen megállapított naptári napi alapot kell összehasonlítani a 2015. szeptember 14. napján született gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj alapjával és a kedvezőbbel – azaz 4.400.-Ft – kell folyósítani a jelenlegi gyermek után a csecsemőgondozási díjat.
Fontos, hogy visszamenőleges hatállyal 2015. július 01. napjától kell e kedvezményt alkalmazni, így a példában szereplő kismama a csecsemőgondozási díj különbözetére jogosult 2015. szeptember 01. napjától 2015. december 31. napjáig, majd 2016. január 01. napjától naptári napi 4.400.-Ft figyelembe vételével kell az ellátást tovább folyósítani.
Ha a biztosított az irányadó időszak utolsó napjától visszafelé számítva nem rendelkezik 180 vagy 120 naptári napi jövedelemmel, akkor a csecsemőgondozási díj naptári napi alapját a minimálbér kétszeresének harmincad része képezi.
Ha a tényleges jövedelme alapján számított naptári napi jövedelem nem éri el minimálbér kétszeresét, akkor a csecsemőgondozási díj összegének megállapításánál a biztosított tényleges jövedelmét kell figyelembe venni. Tényleges jövedelem hiányában a szerződés szerinti jövedelmet kell figyelembe venni azzal, hogy a naptári napi alap a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének harmincad részét nem haladhatja meg
III. példa:
2006. június 10. napjától 2013. október 31. napjáig „A” munkáltatónál
2013. november 02. napjától „B” munkáltatónál biztosított nőnek első gyermeke 2013. december 24. napján született.
Gyermeke után 2013. 12.24-től 2014.06.09-ig terhességi-gyermekágyi segély (naptári napi alap 5.200.-Ft)
2014.06.10-től 2015.12.24-ig gyermekgondozási díjban, majd ezt követően gyermekgondozási segélyben részesült.
Gyermek első életévének betöltését követően a gyermekgondozási díj folyósítása mellett 2014.12.29-től visszament dolgozni, napi 4 órában 70.000.-Ft havi jövedelemért.
Második gyermeke 2015. szeptember 14. napján született, csecsemőgondozási díjat a szülés várható ideje előtt (szülés várható ideje 2015. szeptember 20.) 2015. szeptember 01. napjától igényelte.
Várandóssága miatt 2015. március 01. napjától 2015. augusztus 31. napjáig táppénzben részesült.
Irányadó időszak: 2014.01.01-től 2015.06.30-ig
2015.06.30-tól visszafelé számítva nem rendelkezik 180, valamint 120 jövedelemmel ellátott nappal, tekintettel arra, hogy munkába állását követően 2014. 12.29-től táppénzre való jogosultságának napjáig 2015.02.28-ig 62 naptári napi jövedelemmel rendelkezik a biztosított.
A táppénz szabály alapján – nem lehet megállapítani a csecsemőgondozási díj naptári napi alapját, az ellátás alapja a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének harmincad része.
Hó
|
Jövedelem
|
2015.02
|
70.000.-
|
2015.01
|
70.000.-
|
2014.12
|
10.000.-
|
A biztosított naptári napi jövedelme:
megszerzett –tényleges-jövedelem < a minimálbér kétszeresének
62 naptári nap 30
azaz
a jogosult tényleges jövedelme alapján számított naptári napi jövedelem kisebb mint a minimálbér kétszeresének harmincadrésze, így ellátását 2.419,35 Ft naptári napi alap figyelembe vételével (tényleges jövedelem) kell megállapítani.
A fentiek alapján a biztosított csecsemőgondozási díjának naptári napi alapja második gyermeke után 2.419,35 Ft
2015. július 01. napjától bevezetett kedvezmény szabály alapján
Mivel második gyermeke az első gyermek után járó gyermekgondozási díj ideje alatt született a fent leírtak alapján kiszámított csecsemőgondozási díj naptári napi alapját össze kell hasonlítani az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapjával és a kedvezőbbel kell folyósítani az ellátást.
Fenti kedvezmény csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított ellátás alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.
Példánkban az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély alapja 5.200.-Ft, így részére ezen naptári napi alap figyelembe vételével kell megállapítani a második gyermek után járó csecsemőgondozási díjat, ha az első gyermek után megállapított terhességi-gyermekágyi segély kizárólag a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján került folyósításra.
A 2015. január 1-jét megelőzően született gyermekekre tekintettel 2014. december 31-ét követően megállapított csecsemőgondozási díj összege nem lehet alacsonyabb, mint ami a 2013. július 14-én hatályos szabályok alapján járt volna.
A fentiek alapján, a 2013. december 24. született gyermek után járó terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapját meg kellett állapítani a 2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján is, vagyis az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelmek figyelembe vételével is. Ha az így megállapított ellátás naptári napi alapja 5.200.-Ft, a „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem alapján az ellátás naptári napi alapja 4.400.-Ft, akkor a kedvezmény szabály nem alkalmazható mivel az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem figyelembe vételével került megállapításra, így a második gyermek után a csecsemőgondozási díj naptári napi alapja 2.419,35 Ft.
2016. január 01. napjától életbe lépett változások alapján a kedvezményszabály a következőképpen változott.
A biztosított első gyermeke után a következők szerint került megállapításra a terhességi-gyermekágyi segély
2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján 5.200.-Ft
2014. december 24. napját hatályos jogszabályok alapján 4.400.-Ft
2015. szeptember 14. napján született gyermeke után járó csecsemőgondozási díj naptári napi alapja 2.419,35 Ft, mely alapján folyósításra került az ellátás.
Tekintettel arra, hogy az első gyermek után megállapításra került a terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján is (nem ezzel folyósították az első gyermek után a terhességi-gyermekágyi segélyt) amely magasabb összegű, mint a második gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj, így ezen megállapított naptári napi alapot kell összehasonlítani a 2015. szeptember 14. napján született gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj alapjával és a kedvezőbbel – azaz 4.400.-Ft – kell folyósítani a jelenlegi gyermek után a csecsemőgondozási díjat.
Fontos, hogy visszamenőleges hatállyal 2015. július 01. napjától kell e kedvezményt alkalmazni, így a példában szereplő kismama a csecsemőgondozási díj különbözetére jogosult 2015. szeptember 01. napjától 2015. december 31. napjáig, majd 2016. január 01. napjától naptári napi 4.400.-Ft figyelembe vételével kell az ellátást tovább folyósítani.
Kedvező változást jelentett az újabb gyermeket vállaló szülőknek a 2015. július 01. napjától életbe lépő jogszabály változás a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvényben.
2016. január 01. napjától életbe lépett változások a már alkalmazott jogszabály finomításával még kedvezőbb feltételeket teremtettek a gyermekvállaláshoz.
Ez év elejétől pontosításra kerültek azon rendelkezések, hogy, ha család a gyermekgondozási díj a gyermekgondozást segítő ellátás ( 2015. december 31. napjáig gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, illetve annak megszűnését követő egy éven belül újabb gyermeket vállal, a megszületett gyermek után járó ellátás összegének (csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási dj) megállapításakor, a szülő melyik előző gyermeke után megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapját kell figyelembe venni a „kedvezményszabály” alkalmazásakor.
Változott a gyermekgondozási díjban részesülök ellátásának év eleji felülvizsgálata, annak érdekében, hogy a jogszabályváltozások miatt ne érje hátrány a már megállapított ellátásban részesülőket.
Nézzük meg részletesen a változásokat.
Csecsemőgondozási díj:
Ha a családban újabb gyermek születik, az előző gyermek jogán folyósított gyermekgondozási díj vagy gyermekgondozást segítő ellátás igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint az újabb gyermek jogán számított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb összegű naptári napi alap alapján kell az ellátást megállapítani.
Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha mindkét gyermek után ugyanazon foglalkoztatónál elért jövedelem alapján került megállapításra a csecsemőgondozási díj.
Gyakorlati alkalmazása a fent leírtaknak:
Táppénz szabályt alkalmazunk a csecsemőgondozási díj naptári napi alapjának meghatározásakor, ha a jogosult biztosítási ideje a jogosultság kezdő napját megelőzően folyamatos, és az ellátás naptári napi alapját a jogosultság kezdőnapját közvetlenül megelőző naptári év első napjától a jogosultság kezdő napját közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjáig terjedő időszakban az időszak utolsó napjához időben legközelebb eső 180 naptári napra jutó jövedelem alapján lehet megállapítani.
|
Előjelentkezési akció!
Ha október, akkor Visegrád! Megkezdődött az előjelentkezés a XIII. Magyar Munkajogi Konferenciára. December 31-ig még a 2015-ös áron jelentkezhet a jövő évi rendezvényre.
További információ és jelentkezés >>
|
I. példa:
2006. június 10. napjától 2013. október 31. napjáig „A” munkáltatónál,
2013. november 02. napjától „B” munkáltatónál biztosított nőnek első gyermeke 2013. december 24. napján született.
Gyermeke után 2013. 12.24-től 2014.06.09-ig terhességi-gyermekágyi segélyben (naptári napi alap 5.200.-Ft)
2014.06.10-től 2015.12.24-ig gyermekgondozási díjban, majd ezt követően gyermekgondozási segélyben részesült.
Gyermek első életévének betöltését követően a gyermekgondozási díj folyósítása mellett 2014.12.29-től visszament dolgozni, napi 4 órában 70.000.-Ft havi jövedelemért.
Második gyermeke 2015. szeptember 14. napján született, csecsemőgondozási díjat a szülés várható ideje előtt (szülés várható ideje 2015. szeptember 20.) 2015. szeptember 01. napjától igényelte.
Irányadó időszak: 2014.01.01-től 2015.06.30-ig
Számítási időszak: 2015.06.30-tól visszafelé számított 180 jövedelemmel ellátott nap, azaz
2015.01.02-től 2015.06.30-ig
Hónap
|
Kieső idő
(naptári nap)
|
Osztószám
(naptári nap)
|
bevallott jövedelem (Ft)
|
figyelembe vehető jövedelem (Ft)
|
2015.06.
|
0
|
30
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.05.
|
0
|
31
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.04.
|
0
|
30
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.03.
|
0
|
31
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.02.
|
0
|
28
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.01.
|
0
|
30
|
70.000.-
|
67.742.-
|
|
|
180
|
|
417.742.-
|
A fentiek alapján a biztosított csecsemőgondozási díjának naptári nap alapja második gyermeke után 2.320,79 Ft
2015. július 01. napjától bevezetett kedvezmény szabály alapján
Mivel második gyermeke az első gyermek után járó gyermekgondozási díj ideje alatt született a fent leírtak alapján kiszámított csecsemőgondozási díj naptári napi alapját össze kell hasonlítani az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapjával és a kedvezőbbel kell folyósítani az ellátást.
Fenti kedvezmény csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított ellátás alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.
Példánkban az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély alapja 5.200.-Ft, így részére ezen naptári napi alap figyelembe vételével kell megállapítani a második gyermek után járó csecsemőgondozási díjat, ha az első gyermek után megállapított terhességi-gyermekágyi segély kizárólag a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján került folyósításra.
A 2015. január 1-jét megelőzően született gyermekekre tekintettel 2014. december 31-ét követően megállapított csecsemőgondozási díj összege nem lehet alacsonyabb, mint ami a 2013. július 14-én hatályos szabályok alapján járt volna.
A fentiek alapján, a 2013. december 24. született gyermek után járó terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapját meg kellett állapítani a 2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján is, vagyis az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelmek figyelembe vételével is. Ha az így megállapított ellátás naptári napi alapja 5.200.-Ft, a „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem alapján az ellátás naptári napi alapja 4.400.-Ft, akkor a kedvezmény szabály nem alkalmazható mivel az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem figyelembe vételével került megállapításra, így a második gyermek után a csecsemőgondozási díj naptári napi alap 2.320,79 Ft.
2016. január 01. napjától életbe lépett változások alapján a kedvezményszabály a következőképpen változott.
A biztosított első gyermeke után a következők szerint került megállapításra a terhességi-gyermekágyi segély
2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján 5.200.-Ft
2014. december 24. napját hatályos jogszabályok alapján 4.400.-Ft
A munkaügyi compliance audit
|
A kötet a vállalatok adminisztratív funkcióinak munkajogi, menedzsment, szakmai, és más vonatkozó piaci előírások alapján történő vizsgálatához nyújt segítséget.
Megrendelés >>
|
2015. szeptember 14. napján született gyermeke után járó csecsemőgondozási díj naptári napi alapja 2.320,79 Ft, mely alapján folyósításra került az ellátás.
Tekintettel arra, hogy az első gyermek után megállapításra került a terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján is (nem ezzel folyósították az első gyermek után a terhességi-gyermekágyi segélyt), amely magasabb összegű, mint a második gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj, így ezen megállapított naptári napi alapot kell összehasonlítani a 2015. szeptember 14. napján született gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj alapjával és a kedvezőbbel – azaz 4.400.-Ft – kell folyósítani a jelenlegi gyermek után a csecsemőgondozási díjat.
Fontos, hogy visszamenőleges hatállyal 2015. július 01. napjától kell e kedvezményt alkalmazni, így a példában szereplő kismama a csecsemőgondozási díj különbözetére jogosult 2015. szeptember 01. napjától 2015. december 31. napjáig, majd 2016. január 01. napjától naptári napi 4.400.-Ft figyelembe vételével kell az ellátást tovább folyósítani.
Ha a biztosított az irányadó időszak utolsó napjától visszafelé számítva nem rendelkezik 180 naptári napi jövedelemmel, de az irányadó időszak utolsó napjához időben legközelebb eső időszakban rendelkezik legalább 120 naptári napi jövedelemmel, és van legalább a jogosultság kezdő napjától 180 napnyi folyamatos biztosítási jogviszonya, akkor a csecsemőgondozási díj naptári napi alapját a 120 napi tényleges jövedelem alapján kell megállapítani.
II. példa
2006. június 10. napjától 2013. október 31. napjáig „A” munkáltatónál
2013. november 02. napjától „B” munkáltatónál biztosított nőnek első gyermeke 2013. december 24. napján született.
Gyermeke után 2013. 12.24-től 2014.06.09-ig terhességi-gyermekágyi segély (naptári napi alap 5.200.-Ft)
2014.06.10-től 2015.12.24-ig gyermekgondozási díjban, majd ezt követően gyermekgondozási segélyben részesült.
Gyermek első életévének betöltését követően a gyermekgondozási díj folyósítása mellett 2014.12.29-től visszament dolgozni, napi 4 órában 70.000.-Ft havi jövedelemért.
Második gyermeke 2015. szeptember 14. napján született, csecsemőgondozási díjat a szülés várható ideje előtt (szülés várható ideje 2015. szeptember 20.) 2015. szeptember 01. napjától igényelte.
Várandóssága miatt 2015. május 01. napjától 2015. augusztus 31. napjáig táppénzben részesült.
Irányadó időszak: 2014.01.01-től 2015.06.30-ig
Számítási időszak: 2015.01.01-től 2015.06.30-ig
2015.06.30-tól visszafelé számítva nem rendelkezik 180 naptári napi jövedelemmel ellátott nappal, tekintettel arra, hogy munkába állását követően 2014.12.29-től táppénzre való jogosultságának napjáig 2015.04.30-ig 123 naptári napi jövedelemmel rendelkezik, így a csecsemőgondozási díj naptári napi alapját 120 naptári napi tényleges jövedelemmel alapján kell megállapítani.
Hónap
|
Kieső idő
(naptári nap)
|
Osztószám
(naptári nap)
|
bevallott jövedelem (Ft)
|
figyelembe vehető jövedelem (Ft)
|
2015.06.
|
30
|
0
|
0.-
|
0.-
|
2015.05.
|
31
|
0
|
0.-
|
0.-
|
2015.04.
|
0
|
30
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.03.
|
0
|
31
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.02.
|
0
|
28
|
70.000.-
|
70.000.-
|
2015.01.
|
0
|
31
|
70.000.-
|
70.000.-
|
|
|
120
|
|
280.000.-
|
A fentiek alapján a biztosított csecsemőgondozási díjának naptári napi alapja második gyermeke után 2.333,33 Ft
2015. július 01. napjától bevezetett kedvezmény szabály alapján
Mivel második gyermeke az első gyermek után járó gyermekgondozási díj ideje alatt született a fent leírtak alapján kiszámított csecsemőgondozási díj naptári napi alapját össze kell hasonlítani az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapjával és a kedvezőbbel kell folyósítani az ellátást.
Fenti kedvezmény csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított ellátás alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.
Példánkban az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély alapja 5.200.-Ft, így részére ezen naptári napi alap figyelembe vételével kell megállapítani a második gyermek után járó csecsemőgondozási díjat, ha az első gyermek után megállapított terhességi-gyermekágyi segély kizárólag a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján került folyósításra.
A 2015. január 1-jét megelőzően született gyermekekre tekintettel 2014. december 31-ét követően megállapított csecsemőgondozási díj összege nem lehet alacsonyabb, mint ami a 2013. július 14-én hatályos szabályok alapján járt volna.
A fentiek alapján, a 2013. december 24. született gyermek után járó terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapját meg kellett állapítani a 2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján is, vagyis az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelmek figyelembe vételével is. Ha az így megállapított ellátás naptári napi alapja 5.200.-Ft, a „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem alapján az ellátás naptári napi alapja 4.400.-Ft, akkor a kedvezmény szabály nem alkalmazható mivel az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem figyelembe vételével került megállapításra, így a második gyermek után a csecsemőgondozási díj naptári napi alap 2.333,33 Ft.
2016. január 01. napjától életbe lépett változások alapján a kedvezményszabály a következőképpen változott.
A biztosított első gyermeke után a következők szerint került megállapításra a terhességi-gyermekágyi segély
2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján 5.200.-Ft
2014. december 24. napján hatályos jogszabályok alapján 4.400.-Ft
2015. szeptember 14. napján született gyermeke után járó csecsemőgondozási díj naptári napi alapja 2.333,33 Ft, mely alapján folyósításra került az ellátás.
Tekintettel arra, hogy az első gyermek után megállapításra került a terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján is (nem ezzel folyósították az első gyermek után a terhességi-gyermekágyi segélyt) amely magasabb összegű, mint a második gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj, így ezen megállapított naptári napi alapot kell összehasonlítani a 2015. szeptember 14. napján született gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj alapjával és a kedvezőbbel – azaz 4.400.-Ft – kell folyósítani a jelenlegi gyermek után a csecsemőgondozási díjat.
Fontos, hogy visszamenőleges hatállyal 2015. július 01. napjától kell e kedvezményt alkalmazni, így a példában szereplő kismama a csecsemőgondozási díj különbözetére jogosult 2015. szeptember 01. napjától 2015. december 31. napjáig, majd 2016. január 01. napjától naptári napi 4.400.-Ft figyelembe vételével kell az ellátást tovább folyósítani.
Ha a biztosított az irányadó időszak utolsó napjától visszafelé számítva nem rendelkezik 180 vagy 120 naptári napi jövedelemmel, akkor a csecsemőgondozási díj naptári napi alapját a minimálbér kétszeresének harmincad része képezi.
Ha a tényleges jövedelme alapján számított naptári napi jövedelem nem éri el minimálbér kétszeresét, akkor a csecsemőgondozási díj összegének megállapításánál a biztosított tényleges jövedelmét kell figyelembe venni. Tényleges jövedelem hiányában a szerződés szerinti jövedelmet kell figyelembe venni azzal, hogy a naptári napi alap a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének harmincad részét nem haladhatja meg
III. példa:
2006. június 10. napjától 2013. október 31. napjáig „A” munkáltatónál
2013. november 02. napjától „B” munkáltatónál biztosított nőnek első gyermeke 2013. december 24. napján született.
Gyermeke után 2013. 12.24-től 2014.06.09-ig terhességi-gyermekágyi segély (naptári napi alap 5.200.-Ft)
2014.06.10-től 2015.12.24-ig gyermekgondozási díjban, majd ezt követően gyermekgondozási segélyben részesült.
Gyermek első életévének betöltését követően a gyermekgondozási díj folyósítása mellett 2014.12.29-től visszament dolgozni, napi 4 órában 70.000.-Ft havi jövedelemért.
Második gyermeke 2015. szeptember 14. napján született, csecsemőgondozási díjat a szülés várható ideje előtt (szülés várható ideje 2015. szeptember 20.) 2015. szeptember 01. napjától igényelte.
Várandóssága miatt 2015. március 01. napjától 2015. augusztus 31. napjáig táppénzben részesült.
Irányadó időszak: 2014.01.01-től 2015.06.30-ig
2015.06.30-tól visszafelé számítva nem rendelkezik 180, valamint 120 jövedelemmel ellátott nappal, tekintettel arra, hogy munkába állását követően 2014. 12.29-től táppénzre való jogosultságának napjáig 2015.02.28-ig 62 naptári napi jövedelemmel rendelkezik a biztosított.
A táppénz szabály alapján – nem lehet megállapítani a csecsemőgondozási díj naptári napi alapját, az ellátás alapja a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének harmincad része.
Hó
|
Jövedelem
|
2015.02
|
70.000.-
|
2015.01
|
70.000.-
|
2014.12
|
10.000.-
|
A biztosított naptári napi jövedelme:
megszerzett –tényleges-jövedelem < a minimálbér kétszeresének
62 naptári nap 30
azaz
a jogosult tényleges jövedelme alapján számított naptári napi jövedelem kisebb mint a minimálbér kétszeresének harmincadrésze, így ellátását 2.419,35 Ft naptári napi alap figyelembe vételével (tényleges jövedelem) kell megállapítani.
A fentiek alapján a biztosított csecsemőgondozási díjának naptári napi alapja második gyermeke után 2.419,35 Ft
2015. július 01. napjától bevezetett kedvezmény szabály alapján
Mivel második gyermeke az első gyermek után járó gyermekgondozási díj ideje alatt született a fent leírtak alapján kiszámított csecsemőgondozási díj naptári napi alapját össze kell hasonlítani az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapjával és a kedvezőbbel kell folyósítani az ellátást.
Fenti kedvezmény csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított ellátás alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.
Példánkban az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély alapja 5.200.-Ft, így részére ezen naptári napi alap figyelembe vételével kell megállapítani a második gyermek után járó csecsemőgondozási díjat, ha az első gyermek után megállapított terhességi-gyermekágyi segély kizárólag a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján került folyósításra.
A 2015. január 1-jét megelőzően született gyermekekre tekintettel 2014. december 31-ét követően megállapított csecsemőgondozási díj összege nem lehet alacsonyabb, mint ami a 2013. július 14-én hatályos szabályok alapján járt volna.
A fentiek alapján, a 2013. december 24. született gyermek után járó terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapját meg kellett állapítani a 2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján is, vagyis az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelmek figyelembe vételével is. Ha az így megállapított ellátás naptári napi alapja 5.200.-Ft, a „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem alapján az ellátás naptári napi alapja 4.400.-Ft, akkor a kedvezmény szabály nem alkalmazható mivel az első gyermek után folyósított terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja az „A” és „B” munkáltatónál megszerzett jövedelem figyelembe vételével került megállapításra, így a második gyermek után a csecsemőgondozási díj naptári napi alapja 2.419,35 Ft.
2016. január 01. napjától életbe lépett változások alapján a kedvezményszabály a következőképpen változott.
A biztosított első gyermeke után a következők szerint került megállapításra a terhességi-gyermekágyi segély
2013. július 14-én hatályos jogszabályok alapján 5.200.-Ft
2014. december 24. napját hatályos jogszabályok alapján 4.400.-Ft
2015. szeptember 14. napján született gyermeke után járó csecsemőgondozási díj naptári napi alapja 2.419,35 Ft, mely alapján folyósításra került az ellátás.
Tekintettel arra, hogy az első gyermek után megállapításra került a terhességi-gyermekágyi segély naptári napi alapja a „B” munkáltatónál elért jövedelem alapján is (nem ezzel folyósították az első gyermek után a terhességi-gyermekágyi segélyt) amely magasabb összegű, mint a második gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj, így ezen megállapított naptári napi alapot kell összehasonlítani a 2015. szeptember 14. napján született gyermek után megállapításra kerülő csecsemőgondozási díj alapjával és a kedvezőbbel – azaz 4.400.-Ft – kell folyósítani a jelenlegi gyermek után a csecsemőgondozási díjat.
Fontos, hogy visszamenőleges hatállyal 2015. július 01. napjától kell e kedvezményt alkalmazni, így a példában szereplő kismama a csecsemőgondozási díj különbözetére jogosult 2015. szeptember 01. napjától 2015. december 31. napjáig, majd 2016. január 01. napjától naptári napi 4.400.-Ft figyelembe vételével kell az ellátást tovább folyósítani.