A bürokrácia gátolja az online üzletet
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Számos tényező közül leginkább a szabályozási környezet akadályozza a magyarországi cégeket online tevékenységük, kínálatuk és elérhetőségük fejlesztésében – erre világít rá az RSM DTM Hungary Zrt. friss kutatása.
Az elsősorban kis- és középvállalkozásokat felölelő felmérés tanúsága szerint a válaszadók tizedét kifejezetten gátolják az online tevékenységekkel kapcsolatos magyar törvények, rendeletek és szabályok, további 71 százalékuk pedig inkább negatívan, semmint pozitívan ítéli meg a jogszabályi környezetet.
Ez a meglehetősen negatív megítélés annak fényében még inkább szemet szúr, hogy a termékek és szolgáltatások iránti kereslet alakulását a nehéz gazdasági körülmények ellenére is kevésbé érzékelik akadályozó tényezőnek a cégek, mint a jogszabályi környezetet. Arra a kérdésre ugyanis, hogy a kereslet miképpen befolyásolja online üzletfejlesztési tevékenységüket, zömében semleges válaszokat adtak a vállalkozások, és a valamilyen értékítéletet mégiscsak tartalmazó válaszok között szerény többségben voltak a kereslet bővüléséről számot adó vélemények.
A jelek szerint a magyarországi cégek jól veszik a világháló előretörése kapcsán a saját szervezetükön belül felmerülő akadályokat is. A felmérésben részt vevő cégvezetők túlnyomó része úgy látja, hogy cégének szervezeti, ügyviteli felkészültsége hathatósan segíti a kitűzött üzleti célok megvalósítását, a válaszadók mintegy harmada pedig kifejezetten pozitívan vélekedett e kérdésről. Még kedvezőbb a cégek technikai felkészültségének megítélése: a válaszadók 42 százaléka nagyon pozitívan nyilatkozott e részterületről.
Összességében szerény derűlátás jellemzi a magyar cégeket akkor is, ha az internetes kereskedelem, az online szolgáltatások fejlődéséről kérdezzük őket. A válaszadók mintegy háromnegyede már egy éven belül kismértékű növekedésre számít e piacon, igaz, ilyen rövid időtávon a felmérésben részt vevők negyede még csupán stagnálással számol. Öt éven belül azonban már a válaszadók fele jelentős előrelépésre számít a magyar cégek online üzleti tevékenységében.
A válaszadók 92 százalékának egyébként van saját honlapja, harmaduk tíz évnél régebben, harmaduk 5-10 éve, fennmaradó egy harmaduk pedig az utóbbi öt évben kezdte el üzletfejlesztési célokra használni a világhálót. Az internetes közösségi oldalak ugyanakkor csupán 40 százalékuk üzletfejlesztési tárházában szerepelnek, és ugyanekkora azon cégek aránya, akik egyelőre nem alkalmazzák ezeket az új eszközöket.
Az online üzletfejlesztés első számú akadálya a friss felmérés tanúsága szerint a még mindig igen alacsony magyarországi internet-penetrációs arány, amelyet csak tetéz az e-kereskedelemmel és online szolgáltatásokkal szembeni bizalmatlanság. E tényezők mellett az online üzleti életben aktív vállalkozások a komolyabb nehézségek között említették az adóterhet és az adminisztrációs költségek mértékét, valamint azt, hogy a szürkegazdaság kiterjedtsége miatt súlyos versenyhátránnyal küzdenek a tisztességesen, legálisan működő cégek.
A bejegyzés szerzője Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója. Az RSM DTM blog az Adó Online szakmai partnere.