Online vásárlás: átadópontok térnyerése – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A futárszolgálatok és a személyes átvétel mellett egyre több webshopban jelölhetünk meg az áruátvételre valamilyen átadópontot. Csomagszám alapján még a két klasszikus út vezet, de az átadópontos áttörésre akár már az idén sor kerülhet. Az InfoTandem heti infografikája.


Egyre szűkül azok köre, akik még nem próbálták ki az online vásárlás lehetőségét, másfelől mind nagyobb a kínálat az eladói oldalon. E módszernél a megrendelés roppan gyors és kényelmes, ám a kiszemelt áruhoz valahogy hozzá is kell jutni. Erre jó ideig két alapvető út kínálkozott: a személyes átvétel – amennyiben a webshopnak volt saját üzlete vagy legalább egy erre szolgáló telephelye –, illetve a házhozszállítás. Utóbbin belül a posta és különféle futárszolgálatok jöttek szóba.

Van azonban egy harmadik lehetőség is, amikor a vevő nem az eladó boltjában, s nem is otthon jut hozzá a termékhez, hanem egy köztes helyen: egy átadóponton. Jó fél évtizede erre is van már mód nálunk, ám 2013-ig gyakorlatilag egyetlen komoly szereplő, a Pick Pack Pont hálózat létezett ebben a szegmensben. Tavaly azonban alaposan felpezsdült ez a szféra, amely mára egy négyszereplős versenypiaccá nőtte ki magát.

Időközben ugyanis létrehozta saját hálózatát a GLS is; a Magyar Posta szintén aktivizálta Postapontokból és csomagautomatákból álló logisztikai megoldását; s végül olyan szolgáltatók is színre léptek (például a Webox), amelyek kizárólag automatákat üzemeltetnek. (Utóbbi modell lényege, hogy az átadópont nem egy másféle tevékenységet is folytató egységnél – például újságárusnál, benzinkútnál vagy éppen postahivatalban – található, hanem erre szolgáló, leginkább csomagmegőrzőkre emlékeztető automatákból lehet a megfelelő kódok ismeretében, tetszőleges napszakban hazavinni az árut.)

Az átadópontos terület felpörgését jól szemlélteti, hogy míg 2013-ban csupán a webáruházak egyharmadánál volt mód ezt választani, addig ez az arány 2014-ben 64 százalékra ugrott. Ez pontosan megfelel a személyes átvételi lehetőség elterjedtségének (ahol csupán minimális, 1 százalékpontos emelkedés történt tavaly), s immár csak a futáros megoldás előzi meg, amelyre szinte mindenhol (10-ből 9 online áruház esetén) lehet voksolni – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu által közösen jegyzett Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozat idei második felméréséből. A hagyományos postai küldemény választhatósága eközben beragadt a korábbi egyharmados arány körül.

Egy dolog persze, hogy valamely csatornához az online áruházak mennyire széles körénél lehet hozzáférni, s megint más, hogy ténylegesen miként jutnak el a csomagok a vevőig. Amíg a legnagyobb szereplők egy részénél nem található átadópont a listában, addig a részesedésük csak korlátozott lehet. Ezért van az, hogy csomagszám tekintetében továbbra is a személyes bolti átvétel, valamint a házhozszállítás dominál. Ezek együttesen még mindig csaknem kétharmadot hasítanak ki a piacból, miközben az átadópontok csak 17 százalékot (a webshopok saját megoldásaival együtt 22 százalékot) képviselnek.

Könnyen megjósolható azonban, hogy ez a fajta elzárkózás fokozatosan eltűnik majd. Szakértők szerint az áttörés akár még az idén bekövetkezhet, s az átadópontos hálózatok gyors fejlesztése 2015-ben már csomagszám alapján is érdemben átírhatja az online kiskereskedelem hazai logisztikai térképét.



Kapcsolódó cikkek

2021. október 29.

Terjed az érintésmentes fizetés, népszerű a mobiltárca

Elsősorban banki applikáción keresztül vásárolnak azok a fiatalok, akik érintésmentes fizetésre is használják a mobiljukat. A második helyen a Google Pay áll 42 százalékkal, a harmadikon az Apple Pay 34 százalékkal – derül ki a K&H ifjúsági indexéhez készült reprezentatív kutatásból, amely többek között a 19-29 évesek fizetési szokásait vizsgálta. A budapestiek körében a fintech szolgáltatók megoldásai is népszerűnek számítanak, olvasható az Adó Online-hoz eljuttatott közleményben.