A közvetett adózás rendszere Mauritiuson (3. rész)


Sorozatunk előző részeit itt találja. Mauritiuson a pénzügyi év megközelítése alapvetően különbözik az európai megközelítéstől, ugyanis amíg nálunk jellemzően december 31-ével ér véget a pénzügyi év, addig Mauritiuson június 30-ára esik ez az időpont. A könyvek éves zárása is ehhez igazodik, annyi engedménnyel, hogy ettől el lehet térni, ha a cég bármilyen más okból más időponttal zárja a könyveit. Ettől függetlenül az új adóév július elsején kezdődik. Az áfa-bevallások gyakorisága havi és negyedéves lehet, havi bevallásra azok az adóalanyok kötelesek,…

Sorozatunk előző részeit itt találja.

Mauritiuson a pénzügyi év megközelítése alapvetően különbözik az európai megközelítéstől, ugyanis amíg nálunk jellemzően december 31-ével ér véget a pénzügyi év, addig Mauritiuson június 30-ára esik ez az időpont. A könyvek éves zárása is ehhez igazodik, annyi engedménnyel, hogy ettől el lehet térni, ha a cég bármilyen más okból más időponttal zárja a könyveit. Ettől függetlenül az új adóév július elsején kezdődik.

Az áfa-bevallások gyakorisága havi és negyedéves lehet, havi bevallásra azok az adóalanyok kötelesek, akiknek éves forgalma meghaladja a 10 millió rúpiát (kb. 77 millió forint).

Az áfa-bevallások adatigénye nem nagy, többek között meg kell adni a fizetendő és levonható adót, az adóköteles forgalmat, az importot, illetve egy bizonyos szolidaritási adót is, amennyiben esedékes. A bevallást a következő hónap (negyedév) 20-áig kell benyújtani, és elektronikusan kell beadni. A havi adóbevallásra kötelezett adóalanyok, a normál bevalláson túl be kell nyújtsanak egy listát az összes adóköteles értékesítésükről adott időszakban, amely tartalmazza a számla sorszámát, illetve az értékesítés összegét.

Amennyiben egy adóalany késve nyújtja be az adóbevallását, akkor havi fix összegű bírságot kell fizessen (minden hónap után 2000 rúpiát), azonban a bírság mértéke maximálva van 20,000 rúpiában, kis adóalanyok esetén a maximum 5,000 rúpia. Abban az esetben, ha az adóalany késve fizeti meg a fizetendő adóját, akkor a büntető kamat 10% lesz, amelynek az alapja természetesen az elmulasztott fizetendő adó lesz, kisvállalkozások büntetőkamata egyébként csak 2%. Ezen felül késedelmi kamatot is kell fizetni, amelynek mértéke 1%, és ami addig esedékes, amíg a befizetés meg nem történik. Jogosulatlan visszaigénylés, vagy adóhiány esetén a bírság mértéke 20%, amelynek alapja a jogosulatlan visszaigénylés, illetve az adóhiány összege.

Mint oly sok más afrikai országban, Mauritiuson is a visszaigényelhető adó görgetése az alapmegközelítés az adóhatóság részéről. Ezzel együtt, ha egy adóalany jellemzően 0%-os körbe tartozó tevékenységet folytat, akkor lehetősége van konkrét visszaigénylési kérelmet is előterjeszteni. A helyi szabályozás akkor tekint egy adóalanyt „jellemzően 0%-os körbe tartozó adóalanynak”, amennyiben az éves forgalmának 80%-a nulla százalékos körbe tartozó tevékenységből ered.

A 0%-os tevékenységű adóalanyokon túl bárki jogosult adó-visszaigénylést kezdeményezni, amennyiben a visszaigényelhető adó összege meghaladja a 100,000 rúpiát (770,000 Ft) és a visszaigényelhetős pozíció bizonyos ügyletek eredményeképpen jött létre. Ilyen elismert ügylet a tárgyi eszköz (ingatlan, gép) beszerzése, de annak felújítása is elismert körbe tartozik. A nem tárgyi eszköz körbe tartozó ügyletek között is találunk elismert beszerzéseket, mint például a szoftverek, szabadalmi jogok vagy franchise jogok megszerzése.

A visszautalás teljesítésére 45 napja van az adóhatóságnak, amennyiben az adóalany a visszaigénylési kérelméhez csatol minden releváns iratot, ami alátámasztja az ügylet(ek) megtörténtét. A legnagyobb jelentősége a számláknak van, de más iratok benyújtása is elősegíti a mielőbbi kiutalás megtörténtét.

A szerző, Molnár Péter független adótanácsadó.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 24.

Illeték-kiszabás: mitől is függ a forgalmi érték?

A forgalmi értéknek vagyonszerzés, öröklés esetén kiemelkedő szerepe van, ugyanis ez lesz az illetékfizetés összegének alapja. Miután a vagyonszerzési illeték alapja a forgalmi érték (illetve a terhekkel csökkentett forgalmi érték, vagyis az ún. tiszta érték), az illetékkiszabási eljárás meghatározó sarokpontja a forgalmi érték-megállapítás. E tekintetben számos kérdés felmerülhet, néhány érdekességre térünk ki cikkünkben.