Az online pénztárgépek egy éve


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Cikkünk célja, hogy az elmúlt – valamivel több mint – egy év történéseit áttekintve bemutassa az online pénztárgépek bevezetésének folyamatát, választ adjon azokra a kérdésekre, amelyek aktuálisan érinthetik az adózókat, induló vállalkozásokat, így csak említés szintjén utal azokra a területekre, amelyek már időben túlhaladottak.


Egy éve került kihirdetésre a pénztárgépek és taxaméterek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 3/2013. (II. 15.) NGM rendelet (régi Pénztárgéprendelet), amely technológia-váltással a bevételek regisztrálásának új eszközét hozta létre, eleget téve a Kormány 2012. októberi döntésének, miszerint meg kell valósítani a pénztárgépek és az állami adóhatóság közötti online összeköttetést. Mára elmondható, hogy a megvalósítás a végstádiumába ért, hiszen 2014. március 1-jén már több mint 56 ezer üzembe helyezett online pénztárgép működik az országban.

Rövid áttekintés

A végeredmény előrevetítése mellett az elmondható, hogy az elmúlt egy év mozgalmasnak volt tekinthető mind a jogszabályalkotást, mind pedig a végrehajtást illetően.

I.

Ami a jogszabályokat illeti, a régi Pénztárgéprendeletet a témában további miniszteri rendeletek követték. Csak a teljesség kedvéért érdemes mindegyiket megemlíteni egy-egy gondolat erejéig:

A pénztárgépek és taxaméterek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 3/2013. (II. 15.) NGM rendelet módosításáról szóló 13/2013. (III. 29.) NGM rendelet leglényegesebb újítása az adózók oldaláról a NAV szerveréről távoli hozzáférés útján megvalósított üzembe helyezés és változáskezelés bevezetése. Ennek érdekében a jogszabály előírja, hogy az online pénztárgép megvásárlása előtt (illetve az adóügyi ellenőrző egység cseréje előtt) a pénztárgép üzemeltetőjének az állami adóhatóságtól egy ún. üzembe helyezési kódot kell kérnie, az erre a célra rendszeresített PTGREG adatlapon. A rendelet továbbá módosította az adatszerkezeti struktúrát.

A nyugtaadási kötelezettség pénztárgéppel való teljesítésére kötelezett adóalanyoknak a pénztárgép jogszabályban meghatározott, online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgépre való 2013. évi cseréjéhez nyújtott támogatásról, valamint ezzel és az online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgép bevezetésével összefüggésben egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 16/2013. (VI. 3.) NGM rendelet (a továbbiakban: Támogatási rendelet) egyrészt állami támogatást biztosított az online pénztárgépek 2013. évi beszerzéséhez meghatározott feltételek mellett, 50 ezer forint összegben, maximum 5 pénztárgéphez. Másrészt a régi Pénztárgéprendelet kiegészítésével lehetővé tette, hogy az online pénztárgép beszerzéséig az érintett, pénztárgéphasználatra kötelezett adóalany bizonylatolási kötelezettségének kézi előállítású nyugtával is eleget tehessen.

A pénztárgépek és taxaméterek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 3/2013. (II. 15.) NGM rendelet módosításáról szóló 25/2013. (VI. 28.) NGM rendelet módosította az online pénztárgépek kötelező bevezetésének határidejét, vagyis a hagyományos – nem online – pénztárgép használhatóságának végső határidejét a nem elektronikus naplós pénztárgépet használó, pénztárgéphasználatra kötelezett adóalanyok számára, az eredeti 2013. június 30-i határidőt 2013. augusztus 31-re módosítva.

A hagyományos pénztárgépeknek az online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgépekre történő cseréjéhez kapcsolódó egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 37/2013. (IX. 13.) NGM rendelet a régi Pénztárgéprendelet módosításával meghatározta azokat a feltételeket, amelyek mellett 2013. augusztus 31-ét követően is lehetett a hagyományos pénztárgépeket használni. A Támogatási rendelet kiegészítésével pedig egyértelműen meghatározta az 50 ezer forintos állami támogatáshoz kapcsolódó bizonylatolási és elszámolási szabályokat. 

A pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (a továbbiakban: új Pénztárgéprendelet) a pénztárgépekre vonatkozó szabályozás tekintetében, lényegében tartalmi változtatás nélkül felváltotta a régi Pénztárgéprendeletet, ez utóbbit egyidejűleg hatályon kívül helyezve.

A taxaméterek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről szóló 49/2013. (XI. 15.) NGM rendelet a taxaméterekre vonatkozó szabályozás tekintetében, lényegében tartalmi változtatás nélkül felváltotta a régi Pénztárgéprendeletet.

A nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (a továbbiakban: Átmeneti rendelet) egyrészt gyártói visszaigazolást tett kötelezővé a már leadott megrendelések tekintetében, továbbá 2013. november 15-ét követően az online pénztárgépek megrendelése tekintetében kötelezővé tette – meghatározott körben – az erre a célra kialakított felület igénybe vételét (eBEV felületen történő rendelés), és a forgalmazók részére adatszolgáltatási kötelezettséget írt elő a 2013. november 15-ig felvett megrendelések vonatkozásában. Az intézkedés-sorozat lényege az volt, hogy az online pénztárgépekre leadott megrendelések azonnal eljussanak az érintett forgalmazókhoz, felgyorsítva ezzel a gyártási folyamatokat, hiszen érthetően megrendelés hiányában a forgalmazó nem rendeli meg a pénztárgépek legyártását. 

Az üzemeltető részére nyújtott, az általános forgalmi adóról szóló törvény szerinti, a nyugtaadási kötelezettség gépi kiállítással történő megvalósítása esetén kötelező, közvetlen adatlekérdezéssel megvalósított adatszolgáltatást biztosító valamennyi szolgáltatás hatósági áráról és a hatósági árszabályozás részletes szabályairól és egyéb adózási tárgyú NGM rendelet módosításáról szóló 74/2013. (XII. 30.) NGM rendelet hatósági árassá tette az online pénztárgép adatszolgáltatásához nyújtott szolgáltatást. Ezen túlmenően a Támogatási rendelet módosításával az online pénztárgépek beszerzéséhez nyújtott 50 ezer forintos állami támogatás igénybevételére előírt 2013. december 31-i határidőt – a határidő elhagyásával – meghosszabbította. 

Az egyes pénztárgéphasználattal kapcsolatos miniszteri rendeletek módosításáról szóló 2/2014. (I. 22.) NGM rendelet a Támogatási rendelet módosításával az online pénztárgépek beszerzéséhez nyújtott 50 ezer forintos állami támogatás igénybevételéhez főszabály szerint az online pénztárgép 2014. január 31-ig megvalósuló üzembe helyezését írja elő, meghatározott feltételek teljesítése esetén a 2014. február 28-ig üzembe helyezett pénztárgépek tekintetében is lehetővé teszi a támogatás igénybe vételét. A Támogatási rendelet módosításával pedig bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettséget írt elő azon pénztárgéphasználatra kötelezett adóalanyok számára, akik/amelyek saját elhatározásuk szerint minden értékesítés, szolgáltatásnyújtás esetén kizárólag számla kiállításával tesznek eleget bizonylatkiállítási kötelezettségüknek.

A nyugtaadási kötelezettség pénztárgéppel való teljesítésére kötelezett adóalanyoknak a pénztárgép jogszabályban meghatározott, online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgépre való 2013. évi cseréjéhez nyújtott támogatásról, valamint ezzel és az online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgép bevezetésével összefüggésben egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 16/2013. (VI. 3.) NGM rendelet módosításáról szóló 3/2014. (I. 31.) NGM rendelet a Támogatási rendeletet egy új 13/A. §-sal történt kiegészítésével – az online pénztárgépekre történő átállás meggyorsítása érdekében – állami támogatás igénybevételét teszi lehetővé azon adóalanyok számára akik/amelyek olyan pénztárgépet rendeltek meg és teljesítettek kifizetést ehhez kapcsolódóan, amelynek engedélyét az engedélyező hatóság, vagyis a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal visszavonta.

A nyugtaadási kötelezettség pénztárgéppel való teljesítésére kötelezett adóalanyoknak a pénztárgép jogszabályban meghatározott, online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgépre való 2013. évi cseréjéhez nyújtott támogatásról, valamint ezzel és az online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgép bevezetésével összefüggésben egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 16/2013. (VI. 3.) NGM rendelet módosításáról szóló 7/2014. (II. 14.) NGM rendelet szintén a Támogatási rendelet módosításával (13/B. §-sal történt kiegészítésével) állami támogatás igénybevételét teszi lehetővé azon adóalanyok számára akik/amelyek online pénztárgépet – a befizetett összeggel eltűnő – Patkós Cassa Kft-től rendelték meg, továbbá szabályozást ad arra az esetre is, ha az üzemeltető vagy a pénztárgép eladója tévedésből a pénztárgép üzembe helyezéséhez nem a támogatási tartalommal rendelkező üzembe helyezési kódot használta fel.

A nyugtaadási kötelezettség pénztárgéppel való teljesítésére kötelezett adóalanyoknak a pénztárgép jogszabályban meghatározott, online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgépre való 2013. évi cseréjéhez nyújtott támogatásról, valamint ezzel és az online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgép bevezetésével összefüggésben egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 16/2013. (VI. 3.) NGM rendelet módosításáról szóló 10/2014. (II. 28.) NGM rendelet a Támogatási rendelet módosításával az online pénztárgépek beszerzéséhez nyújtott 50 ezer forintos állami támogatás igénybevételét a 2014. április 30-ig üzembe helyezett gépek tekintetében teszi lehetővé kizárólag a Támogatási rendelet 13/A-13/B. § szerinti támogatással érintett adóalanyok tekintetében.

A nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet módosításáról szóló 11/2014. (II. 28.) NGM rendelet az Átmeneti rendelet módosításával újraszabályozza a pénztárgép használata helyett kizárólag számlaadás mellett döntő adóalanyokat érintő bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettséget.

II.

A jogszabályok végrehajtását illetően elmondható, hogy mindenképpen nagy teljesítménynek tekinthető az, hogy a jogszabály megjelenését követő egy év elteltével egy teljesen új, a korábbitól merőben eltérő műszaki koncepciónak megfelelő berendezések működnek üzemszerűen. 2014. február végéig több mint 40 forgalmazó több mint 90 típusú online pénztárgépe kapott engedélyt a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivataltól. Az összesen 92 pénztárgép típus közül 70 számítógép alapú pénztárgép, és a forgalmazó vagy a típusnév alapján közel 20 típus meghatározott áruházlánc egyedi igényeinek megfelelően került kifejlesztésre. Az első online pénztárgép 2013. szeptemberében került üzembe helyezésre, ezt követően novemberig – vélhetően a próbaüzem időszakában – elenyészően nőtt az üzletekben az online pénztárgépek száma.

Munkaügyi és tb-nyilvántartás, adatszolgáltatás 2014

Bizonytalan az új szabályok alkalmazásában? Értesüljön az újdonságokról, tegye fel kérdéseit szakértő előadóinknak Farkasné Gondos Krisztina OEP osztályvezetőnek, dr. Kártyás Gábor munkajogásznak és dr. Kovács Ferenc adószakértőnek – jöjjön el 2014. március 20-án szakmai konferenciánkra

Ízelítő a tematikából:

  • A bejelentési szabályok módosulásai
  • A bevallások változásai, különös tekintettel a járulékbevallásokra
  • Nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség
  • A munkaidő-nyilvántartás törvényi követelményei
  • A szabadság és egyéb távollétek kezelése a nyilvántartásban

Helyszín: Best Western Hotel Hungária, 1074 Budapest Rákóczi út 90.

Bővebb információk és jelentkezés itt

Novembertől ugyanakkor hónapról hónapra ugrásszerűen megnőtt a beüzemelt új típusú pénztárgépek száma, így novemberben megközelítőleg 1000, decemberben már 14 ezer, januárban újabb 17 ezer, míg februárban több mint 20 ezer online pénztárgépet helyeztek üzembe. Ezzel 2014. február végéig több mint 56 ezer a beüzemelt online pénztárgépek száma, ami azt jelenti, hogy lassan minden harmadik üzletben online pénztárgéppel rögzítik a bevételt és juttatják el ezek a berendezések az üzletek teljes forgalmi adatait a NAV-hoz. Az alábbi diagram az üzembe helyezett pénztárgépek növekedését illusztrálja.

Az online pénztárgép

Azzal együtt, hogy az online pénztárgépek már a mindennapi életünk részévé váltak, érdemes néhány szót ejteni magáról a berendezésről, arról, hogy miben áll ennek az újdonsága, miért vált szükségessé a teljes géppark cseréje.

A pénztárgép – állami oldalról – az adóalany bevételeinek rögzítésére szolgáló berendezés, és mint ilyen berendezéssel szemben jogos elvárás, hogy az pontosan és ellenőrizhetően rögzítse az értékesítések adatait. Az, hogy ez miként valósulhat meg a legbiztonságosabb módon, természetesen mindig az adott kor technológiai színvonalától függ. Magyarországon 1990 óta gyakorlatilag változatlanok voltak a pénztárgépekkel szemben támasztott minimumfeltételek.

Az azóta eltelt időszakban engedélyezett, és az online pénztárgépek bevezetését megelőzően túlnyomórészt használatban lévő pénztárgéptípusok közel 80%-át 1990. és 2003. között, tehát tíz évnél régebben engedélyezték. Ennélfogva egy átlagos – „online pénztárgép előtti” –magyar pénztárgép a két évtizeddel előtti műszaki színvonalon van, ennek „köszönhetően” sok típusnál könnyű volt a visszaélés, a felderítés, az ellenőrzés viszont – a korszerűtlen technológia miatt – annál nehezebb és nehézkesebb. Az adóhatóság ellenőrzési tapasztalatai azt mutatták, hogy számos, manipulációra alkalmas pénztárgép volt megtalálható pénztárgép piacon, amely lehetőséget kihasználva az adózók jelentős bevételt vontak el a költségvetéstől. Ez kárt okozott a költségvetésnek, és veszteséget okozott azoknak a vállalkozóknak is, akiknek a visszaéléseket elkövető vállalkozóval kellett versenyezniük. A hagyományos pénztárgépállomány működése tehát nemzetgazdasági szinten megengedhetetlenül költséges volt.

A szabályozás célja, hogy amellett, hogy a kor igényeinek megfelelő pénztárgépek kerüljenek a magyar piacra, a korábban tapasztalt visszaélések – lehetőség szerint műszaki előírások által biztosított – megakadályozása volt. Ez utóbbi körben a jogszabály megoldandó feladata volt többek között, hogy biztosítsa azt, hogy

  • a rögzített adatok később ne legyenek módosíthatók, illetve törölhetők, az adómemória törlésével és „újraírásával” megvalósuló visszaélések megakadályozására,
  • minden beütött tétel – még ha utóbb törlésre is kerül – rögzítésre kerüljön,
  • a NAV szervere minden pillanatban tudja, hogy milyen eszközzel kommunikál, a pénztárgépek klónozásának megakadályozása érdekében, illetve annak megakadályozására, hogy akár egy tablet-ről generált fiktív forgalmat lehessen adatszolgáltatás keretében átadni.

A fenti követelményeknek az új szabályozás az online pénztárgépek egy elkülönült egységének megteremtésével tett eleget. Ez az elkülönült egység az ún. adóügyi ellenőrző egység, amely nem más, mint a pénztárgép azon önállóan elkülöníthető zárt, elektronikus adattároló és mobil adatkommunikációs egysége, mely az Áfa tv.-ben és a Pénztárgép rendeletben foglalt előírások szerint meghatározott adattartalmú adóügyi bizonylatokat, valamint annak elválaszthatatlan részét képező elektronikus nyilvántartásokat tartalmazza, továbbá biztosítja és ellátja a pénztárgép és a NAV közötti titkosított adatkommunikációt.

Az adóügyi ellenőrző egység tehát egy adattároló és kommunikációs egység. Mint adattároló egység biztosítja a pénztárgéppel előállított bizonylatok adatainak, továbbá a pénztárgépre vonatkozó egyéb, technikai információknak a tárolását, úgy, hogy az adóügyi ellenőrző egység nem törölhető, és az abban tárolt adatok nem módosíthatók. Mint kommunikációs egység, az adóügyi ellenőrző egység a gyártó által beépített SIM segítségével biztosítja a pénztárgép és a NAV közötti adatkapcsolatot, egyfajta mobil adatkapcsolat útján. Mivel a SIM-et a gyártó építi be az adóügyi ellenőrző egységbe, amely SIM-et a távközlési szolgáltatók biztosítanak, így a pénztárgép választásával egyszersmind szolgáltatót is választ az adóalany.

Amellett tehát, hogy az online pénztárgépek bevezetésének elsődleges célja az volt, hogy az adatok online módon eljussanak a NAV-hoz, talán még fontosabb szerep jut az adatok teljességének és manipulálhatatlanságának, és az ezt biztosító előírásoknak. Ennek köszönhető az is, hogy nem okoz az üzemeltetés során gondot, ha ez a kommunikáció átmenetileg szünetel, akadozik, de még az sem, ha az adatszolgáltatás technikai feltételei nem adottak (a szükséges elektronikus hírközlő hálózat nem érhető el), hiszen az adattároló funkció ettől függetlenül működik, és biztosítja azt, hogy ugyan azok az adatok jussanak el az adóhatósághoz egy azonnali lekérdezés alkalmával és például az adatok utólagos, egy hónap elteltével történő megküldésekor.

Pénztárgéphasználat

E körben jelen cikk arról nem szól részletesen, hogy kinek és milyen tevékenységi körében kell pénztárgépet használnia, a kérdést az új pénztárgéprendelet 1. melléklete szabályozza. Amennyiben az adóalany ténylegesen végzett tevékenysége nem szerepel a melléklet szerinti felsorolásban, részére a pénztárgép használata nem kötelező, ami azt jelenti, hogy választhat, hogy nyugtakibocsátási kötelezettségének kézi előállítású nyugtával vagy pénztárgéppel kíván eleget tenni.

Kiskönyvtár az áfáról 3. rész: Áfalevonás és áfa-visszaigénylés

Gyakorlati példákon keresztül bemutatjuk az adólevonási jog természetét, szabályait, az adólevonás általános és különös feltételeit, kitérve a speciális termék- és szolgáltatáskörökre. Ismertetjük az adólevonás tárgyi feltételeit, valamint az áfa-visszaigénylés jelenleg hatályos rendszerét.

Rendelje meg most! Ára mindössze 2990 Ft+ 5% áfa

Sok kérdés merül fel ugyanakkor a tekintetben is, hogy a hagyományos – tehát nem online – pénztárgépek meddig és milyen feltételek mellett használhatóak, milyen lehetősége van egy újonnan alakult vállalkozásnak, elkerülhető-e a pénztárgép használata stb. Jelen pont alatt ezen kérdések tisztázása a cél.

Meglévő, hagyományos pénztárgépek használata

Azzal együtt, hogy folyamatban vannak a már megrendelt online pénztárgépek üzembe helyezése, továbbra is vannak olyan vállalkozások, amelyeknél még a hagyományos pénztárgép működik. Ez teljes mértékben jogszerű lehet, meghatározott, alábbiakban ismertetett feltételek teljesítése esetén.

Az Átmeneti rendelet alapján, amennyiben az adózó pénztárgéphasználatra kötelezett, elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépét abban az esetben használhatja, ha rendelkezik 2013. november 15-ig forgalmazó vagy viszonteladó felé leadott, a forgalmazó által 2013. november 25-ig visszaigazolt, érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező, ténylegesen forgalomba hozható online pénztárgépre leadott megrendeléssel, vagy 2013. november 16-tól az eBEV felületen leadott, érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező pénztárgépre leadott megrendeléssel.

Ki kell emelni, hogy kizárólag az érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező pénztárgépre leadott megrendelés mentesítheti az adózót az esetleges szankciók terhe alól, amennyiben az adott pénztárgépnek még nincs engedélye, illetve az engedély esetleg az engedélyező hatóság visszavonta, úgy az adózó jogsértő állapotban van, amelynek megszüntetésére haladéktalanul meg kell tennie a szükséges intézkedéséket.

Amennyiben az adózó elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépet használ, kifejezett jogszabályi rendelkezés ugyan nincs a hagyományos pénztárgép 2013. december 31-ét követő tovább használatát illetően, de a kérdésben részletes eligazítást ad a NAV honlapján 2013. december 19-én megjelent tájékoztató. Ennek megfelelően az adózó ugyan megsérti az új Pénztárgéprendelet 71. § (1) bekezdésében foglalt előírást, de ezen jogszabályi kötelezettség megsértésének adóhatóság által történő észlelése esetén az adóhatóság minden esetben mérlegeli, hogy az adóalany minden tőle elvárhatót megtett-e a kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében, ami minden adóalany tekintetében más- és más magatartást követel meg. Az adóalanytól elvárható magatartás általánosságban az alábbiak szerint határozható meg:

  • az üzembe helyezési kód igénylése,
  • a beszerezni kívánt online pénztárgép gyártójának/forgalmazójának kiválasztása, kapcsolatfelvétel,
  • forgalmazási engedély megléte esetén megrendelés leadása/szerződés megkötése,
  • egyedi igényekhez igazított rendszer kifejlesztése esetén az erre vonatkozó megrendelés és a gyártói/forgalmazói visszajelzések az engedélyezési folyamatról, a tervezett ütemezésről,
  • más, a fentiekkel egyenértékűnek tekinthető, dokumentált magatartás, amely a kötelezettség határidőben történő teljesítésére irányuló kifejezett és komoly szándékot alátámasztja.
  • az új Pénztárgéprendelet 72. §-a szerinti, az elektronikus naplók, valamint az elektronikus naplók adattartalma tekintetében fennálló adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése a PTGNAPLO adatlap benyújtásával az online pénztárgép üzembe helyezéséig, havonta, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig.

Ki kell emelni, hogy az elektronikus naplós pénztárgépet használó adóalanyok számára a jogszabály nem teszi kötelezővé a megrendelés eBEV felületen történő leadását, így ezen adóalanyok érvényes megrendelést adhatnak le közvetlenül a forgalmazó, esetleg a viszonteladó felé is.

Fontos mindegyik esetben, hogy az adóalany kizárólag a forgalmazói visszaigazolásban szereplő időpontig használhatja hagyományos pénztárgépét, ami azt jelenti, hogy nem akadályozhatja az online pénztárgép bekötését, illetve ezzel nem mentesül az esetleges szankciók alól. Természetesen amennyiben a forgalmazó módosítja a szállítási határidőt, a hagyományos pénztárgép a módosított határidőig tovább használható.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Adók valorizációja: tiltakozik a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete

A mindenszentek alkalmából bejelentett adóemelések mértékének megállapítása nem függhet a Központi Statisztikai Hivataltól – olvasható a közleményben. Korai még lustaságból automatizmusokat alkalmazni, mert az adóemelés az adóemelés, ahol hatástanulmánynak és társadalmi egyeztetésnek lenne helye. Az adóemelést nem generálhatja a KSH! Ezért az MKOE tiltakozik a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján megállapított adómértékek ellen! Mindeközben hiányzik […]

2024. október 31.

Adócsomag 2025: néhány újabb meglepetés

Az EY szakértői összeállították a legfontosabb újításokat az adócsomagból, olyan várható változásokat szemezgettünk belőle, amelyek eddig nem kaptak figyelmet.

2024. október 31.

Adómentesen nyújtható juttatás lesz az állatkerti belépőjegy

Az állatkertek látogatószámának növelése és a potenciális látogatók ösztönzése érdekében indokolt az állatkerti belépőjegy beemelése az adómentesen nyújtható juttatások körébe – olvasható a kormány által benyújtott adócsomag-javaslatban.