Balog Ádám: kisebb teher lesz a minimálbér-emelés


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Átmenetileg jövőre megmarad a munkabérek nettó értékének megőrzését célzó adókedvezmény, bár mértéke csökkenni fog – nyilatkozta Balog Ádám a HR&Munkajog 2012/10-es számában. A munkahelyvédelmi akcióterv miatt a cégeknek kisebb tehernövekedést jelent majd a minimálbér-emelés, amely földrajzilag nem lesz differenciált – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium adóügyekért felelős helyettes államtitkára.


A kormány sokszor kiemelte, hogy a kis- és középvállalkozásokat nagyban támogatja a munkahelyvédelmi akcióterv; mi van a versenyszféra többi résztvevőjével? (Az interjú az akcióterv parlamenti elfogadása előtt készült – a szerk.)

A jövő esztendő januárjától számos olyan intézkedés is életbe lép, amellyel a kormány nemcsak a kis- és középvállalkozásokat támogatja, hanem egyes ágazatok terheit általánosan csökkenti. A célzott kedvezményeknek köszönhetően nem csupán a kkv-k, hanem a versenyszféra minden résztvevője esetében csökkennek a bérköltségek. A különadók kivezetésével 2013-tól csökkenek a nagy cégek adóterhei is, míg a pénzügyi szervezetek különadóján átvezetett változások hatására a bankok és hitelintézetek különadója a felére csökken.

A kormánynak célja a lánctartozások felhalmozódásától ellehetetlenült építőipari vállalkozások megsegítése is. 2013-tól számos intézkedés lép hatályba a már kialakult – 96 ezer vállalkozás 90 százalékát érintő – tartozásláncok megszűnésének elősegítésére, illetve a lánctartozások kialakulásának megakadályozására. Több, az átláthatóságot és jogi biztonságot elősegítő jogszabályi módosítás mellett az EU áfairányelve adta keretek között vezetjük be a pénzforgalmi áfát is, mely a többi nemzetgazdasági ágnak is kedvez azzal, hogy lehetővé teszi a termék értékesítője vagy a szolgáltatás nyújtója számára, hogy az áfát csak akkor fizesse meg az adóhatóságnak, amikor a termék vagy szolgáltatás ellenértékét már megkapta.

A járulékcsökkentő csomag hatása mikor érezhető meg a munkaerőpiacon, illetve a gazdaságban?

A munkavédelmi akcióterv keretében előterjesztett szociális hozzájárulási adókedvezmények hatása már a jövő esztendőben érzékelhető lesz a béremelésekben és a foglalkoztatás bővülésében.

Nagy kérdés még a bérkompenzáció. Sokféle találgatás, nyilatkozat jelent meg ezzel kapcsolatban. Például, hogy 2013-ban a kedvezmény az ideinél már sokkal kisebb mértékű lehet. Varga Mihály tárca nélküli miniszter nyilatkozata szerint: „jövőre mindenféle kompenzációtól mentes lesz az adórendszer”. Akkor most mire számíthatunk?

Ez igen összetett kérdés, így a kérdéskör vizsgálatakor célszerű több szempontra is odafigyelni. Egyrészt az utóbbi két évben, az adójóváírás megszüntetéséhez kapcsolódóan jelentősen emelkedett a két bérminimum bruttó összege. A minimálbér 26,5%-kal, a garantált bérminimum pedig 20,7%-kal emelkedett 2011–2012-ben, ami lényegesen meghaladta a bérek emelkedésének átlagos mértékét. Ez jelentős többletköltséget okozott az alacsony bérszínvonalon működő ágazatokban, illetve az elmaradott térségekben foglalkoztató munkáltatóknál. A költségnövekedés azonban a bérkompenzációs adókedvezmény miatt 2012-ben nem terhelődött teljes egészében a cégekre. Átmeneti intézkedésként – a munkáltatók költségeit csökkentendő – 2013-ban még megmarad a munkabérek nettó értékének megőrzését célzó adókedvezmény, bár mértéke 2012-hez képest csökkenni fog. Ugyanakkor a munkahelyvédelmi akcióprogram intézkedéseinek célcsoportja jelentős mértékben egybeesik a minimálbéresek körével, ezért a minimálbér végrehajtott emelése miatti tehernövekedés 2013-ban mérsékeltebb lesz a korábban számítottnál.

Másrészt a nettó minimálbér reálértéke hat éve folyamatosan csökken. A kedvezőtlen folyamat megállítása indokolt lenne, aminek esélyeit javítja, hogy az egykulcsos adórendszer kiépülésével összefüggésben a jövőben már nem válik szükségessé olyan minimálbér-emelés, ami a nettó összeg csökkenésének ellensúlyozását szolgálná. Más szóval ez azt jelenti, hogy a minimálbér reálértékének megőrzése az inflációval azonos mértékű béremeléssel biztosítható lesz. Ennek feltételeit reményeink szerint a gazdasági helyzet javulásával biztosítani lehet.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az új Munka törvénykönyve lehetőséget ad a differenciált minimálbér meghatározására, amely így a változó munkaerő-piaci helyzetet jobban képes figyelembe venni. Eddig a minimálbér területi, illetve életkor szerinti eltérő megállapításának lehetőségét vizsgáltuk. Az egyes földrajzi térségekben alkalmazandó alacsonyabb minimálbér gondolatát alapos elemzés után elvetettük, mert az ország méretei azt nem indokolják, és inkább a munkaerő mobilitásának növelésére kellene nagyobb figyelmet fordítani.

dr. Balog Ádám

A Nemzetgazdasági Minisztérium adóügyekért felelős helyettes államtitkára a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Gazdálkodástudományi Karán végzett, majd a Community of European Management Schools International Management mesterszakán diplomázott.

Ezt követően a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karán jogi diplomát szerzett.

Dolgozott a GE Tungsram Lighting-nál, majd a Pricewaterhouse adómenedzsere lett. A Heller Farkas Szakkollégiumban adózási kérdésekkel kapcsolatos kurzusokat tart. Számos szakmai publikációja jelent meg. Kevés szabadidejét családjával, három gyermekével tölti.

A fiatalok munkalehetőségeinek bővítése és elhelyezkedési esélyeik javítása érdekében megfontolás tárgyává tettük a fiatal pályakezdők, különösen a képzettség nélküliek alacsonyabb minimálbérének a bevezetését. A munkahelyvédelmi akciótervnek a 25 év alatti munkavállalókra, illetve a szakképzettséget nem igénylő munkakörökben dolgozókra való kiterjesztése, nevezetesen e munkavállalók munkáltatói bérterheinek csökkentése azonban anélkül is javíthatja az érintettek foglalkoztatási esélyeit, hogy számukra az általános minimálbérnél kevesebbet állapítanánk meg. Ezért a pályakezdők alacsonyabb minimálbérét az akcióterv konkrét megvalósulásával összefüggésben indokolt és szükséges megfontolni, illetve tovább vizsgálni.

A munkahelyvédelmi akcióterv keretében a kormány számos, jellemzően munkaerőpiaci szempontból hátrányos helyzetű munkavállalókat érintő adócsökkentést jelentett be. Emellett 2013-ban is minden munkáltatóra kiterjedően érvényesülni fog a nettó bérek megőrzését célzó adókedvezmény. Ezen felül a kisadózók tételes adójának és különösen a kisvállalati adónak a bevezetésével szintén jelentős mértékben csökkennek a munkáltatói terhek.

A rugalmas foglalkoztatási formák ösztönzése már jó pár esztendővel ezelőtt felmerült, de a részmunkaidős állások azóta sem lettek annyira népszerűek és jellemzőek nálunk. Várható-e változás Ön szerint ezen a téren a program bevezetése után?

A rugalmas foglalkoztatási formák elterjedését alapvetően nem a munkahelyvédelmi akciótervtől, hanem az új Munka törvénykönyve alkalmazásától lehet várni. Itt a hangsúlyt nem önmagában egyes rugalmas foglalkoztatási formákra, hanem a foglalkoztatás feltételeinek rugalmasabbá tételére célszerű helyezni. A részmunkaidő ügyében a jelentős előrehaladás legfőbb akadálya abban fogalmazható meg, hogy hazai bérszinten teljes munkaidős bérből is nehéz megélni. Ha azonban bővül a foglakoztatás, akkor a család második vagy harmadik keresője már szívesebben vállalhat részmunkaidőt. A foglalkoztatás bővítéséhez a rugalmas szabályozás az elengedhetetlen feltétel, és ebben valódi áttörésnek tekinthető a már régóta napirenden lévő új munkajogi kódex megalkotása és hatályba léptetése.

Pár éve a kormány azt ígérte, hogy hazánk Közép-Európa legalacsonyabb adóterhelésű országa lehet egy nagyon egyszerű adórendszerrel, benne az egyszerűsített vállalkozói adóval (illetve annak utódjával) és az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulással (ezt sokan azért tarják feleslegesnek, mert úgy vélik: kivételez egyes szakmákkal), és hogy egy olyan adórendszert szeretnének, amellyel senki nem járhat rosszul. Mennyire tartja eredményesnek az egykulcsos adó bevezetését?

Magyarországon 2010-ig egy rendkívül progresszív adórendszer volt hatályban, 2010-ben az átlagbér 167%-án – ami Magyarországon már a legmagasabb sávot jelentette – a marginális adóék – az egy forint plusz jövedelem után fizetendő pótlólagos adóteher – az OECD országok közül a második legmagasabb volt. Ez nehezítette a nagyobb hozzáadott értékű munkahelyek Magyarországra vonzását, illetve ellenösztönözte az intenzívebb munkavégzést, a másodállások vállalását, illetve a túlórák számának növelését, hiszen így az egységnyi újabb megkeresett jövedelemből többet vont el az állam. Az adórendszer átalakítása során az egykulcsos személyi jövedelemadónál a legfontosabb célok közé tartozott a marginális kulcsok csökkentése, mert a magyar adórendszerben a marginális kulcsok magasak voltak, de nem csak a legmagasabb jövedelmi sávokban.

RODIN őszi adókonferenciák

Az egykulcsos adórendszerben nő a munkavállalók érdekeltsége, hogy magasabb hozzáadott értékű munkahelyet válasszanak, érdemesebb lesz a humántőke növelésébe fektetni, ezen keresztül kifizetődőbbé válik a magas hozzáadott értékű munkahelyeket Magyarországra telepíteni, és könnyebb itthon tartani a képzett munkaerőt is. A családi kedvezmény tovább ösztönzi a munkába állást, hiszen magasabb családi jövedelem mellett az igénybe vehető kedvezmény is nő. A tapasztalatok alapján 2011 után 2012-ben is folytatódik az aktivitási ráta bővülése. Ezen felül csökkent a munka- és tőkejövedelmek adóztatása közötti különbség, és egyszerűsödött az adózás, a kedvezmények rendszerének újragondolásával.

Végezetül nagyon fontos, hogy végre családbaráttá vált az adórendszer. Ugyanis a korábbinál összehasonlíthatatlanul magasabb összegű családi kedvezmény bevezetését a családok helyzetének érdemi javítására irányuló törekvésen kívül nem kis részben az is motiválta, hogy javítsunk az ország demográfiai helyzetén. A családbarát személyijövedelemadó-rendszer a társadalom egészének javát szolgálja.

Az interjú teljes terjedelemben a HR&Munkajog legfrissebb, 2012/10. számában olvasható.

Októbertől megújul a Lex HR!

Bővebb tartalommal, 48 színes oldallal, változatlanul magas szakmai színvonalon!

Lapozzon bele >>>


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.

2024. június 27.

Leleplezték a számlagyárat

Építőipari tevékenységről és munkaerő-kölcsönzésről fiktív számlákat kiállító bűnszervezetet számolt fel a NAV.