Előadó-művészeti szervezetek támogatása tao-kedvezmény igénybevétele mellett


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Miért is ajánlaná fel egy cég társasági adója egy részét például egy színháznak? A társasági adó egy részének kulturális célú felajánlásával nem csak egy jó ügyet támogat, hanem egyúttal konkrét adómegtakarítást érhet el, aminek a mértéke 2,5-7,5% között mozog. A támogatás egyik formája (közvetlen támogatás) már 2009 novembere óta létezik. Aztán később, 2015. január 1-jétől került bevezetésre egy új konstrukció, amely alapján a gazdasági társaságoknak (továbbiakban: adózó) már nemcsak közvetlen támogatási szisztéma alapján van lehetőségük előadó-művészeti szervezet támogatására. A módszer…

Miért is ajánlaná fel egy cég társasági adója egy részét például egy színháznak?

A társasági adó egy részének kulturális célú felajánlásával nem csak egy jó ügyet támogat, hanem egyúttal konkrét adómegtakarítást érhet el, aminek a mértéke 2,5-7,5% között mozog.

A támogatás egyik formája (közvetlen támogatás) már 2009 novembere óta létezik.

Aztán később, 2015. január 1-jétől került bevezetésre egy új konstrukció, amely alapján a gazdasági társaságoknak (továbbiakban: adózó) már nemcsak közvetlen támogatási szisztéma alapján van lehetőségük előadó-művészeti szervezet támogatására. A módszer lényege, hogy nem az adózónak kell a támogatást átutalnia a támogatott részére, hanem azt az adóhatóság fogja a társaság döntése szerinti kifizetést teljesíteni. A felajánlást ehhez az adózónak nyilatkozatban, elektronikus úton kell megtennie a NAV-nál (tao-törvény 24/A §-a szerint) az erre a célra rendszeresített nyomtatvány kitöltésével. A nyomtatványhoz csatolni kell a támogatni kívánt előadó-művészeti szervezet számára a Pest Megyei Kormányhivatal által kiállított jegybevétel-igazolást is.

Az adózóknak három ütemben van lehetőségük nyilatkozattételre:

  • az adóelőleg (18RENDNY);
  • az adóelőleg-kiegészítés (1801); illetve az
  • adó (1829)

terhére.

A konstrukció egyik nagy előnye, hogy a NAV részére már megfizetett adóból kerül az összeg kiutalásra a támogatott számára, tehát nem az adózónak kell a támogatást előfinanszíroznia, ezzel a cash-flow-ját rontania.

Adóelőleg terhére történő felajánlás

Az adóelőleg terhére történő felajánlás mértéke az adóelőleg maximum 50%-a lehet. A nyilatkozattételre – főszabály szerint – az esedékes adóelőleg-fizetési kötelezettség teljesítésére nyitva álló határidőt megelőző hónap utolsó napjáig van lehetőség. Adóelőleg terhére történő felajánlásra vonatkozó nyilatkozatot maximum 5 alkalommal lehet módosítani.

Adóelőleg-kiegészítés és adó terhére történő felajánlás

Az adóelőleg-kiegészítés vagy az adó terhére történő felajánlás maximális mértéke az adóelőleg-kiegészítés esetén a várható adó maximum 80%-a, az éves adó esetén az adó maximum 80%-a lehet. Amennyiben az adózó év közben az adóelőlege terhére már tett felajánlást, akkor a már felajánlott és a még felajánlható összeg különbözetét tudja felajánlani ekkor. Az adófelajánlásra az adóelőleg-kiegészítésről szóló bevallás (1801), illetve az éves adóbevallás (1829) benyújtására nyitva álló határidő utolsó napjáig van lehetőség az érintett bevallásban.

A felajánlás átutalása

Fontos, hogy az adózó által befizetett társasági adó támogatott felé történő továbbutalását az adóhatóság akkor teljesíti, ha:

  • az adózó a nyilatkozatot határidőig beküldte;
  • a nyilatkozathoz csatolta a Pest Megyei Kormányhivatal által kiállított jegybevétel-igazolást;
  • az adózónak és a felajánlást fogadó kedvezményezettnek az állami adóhatóságnál nyilvántartott, végrehajtható, nettó módon számított adótartozása az átutalás napján nem haladja meg a 100 ezer forintot;
  • az adózó a vonatkozó bevallását határidőben benyújtotta;
  • az adózó a vonatkozó bevallásában fizetendő adóelőlegként, adóelőleg-kiegészítésként és adóként megjelölt összeget megfizette a NAV felé;
  • a felajánlás figyelemmel van az 50%-os, vagy a 80%-os korlátra.

A különböző időszakban történő felajánlások korlátait és a felajánláshoz kapcsolódó adójóváírást az alábbi táblázat foglalja össze:

Megnevezés Évközi adóelőleg Adóelőleg feltöltés Adó
Felajánlás max. mértéke adóelőleg 50%-a várható adó 80%-a adó 80%-a
Adójóváírás mértéke felajánlás 7,5%-a felajánlás 7,5%-a felajánlás 2,5%-a

A támogatott előadó-művészeti szervezetek a tapasztalatok szerint maximálisan segítik – kiemelten az adminisztráció folyamatában – a támogató társaságok, illetve gazdasági vezetőik, könyvelőik munkáját, hiszen elemi érdekük az éves tao-keretük maximális feltöltése. A kapcsolódó kötelezettségek tehát ne riasszanak el senkit ennek a jótékony adómegtakarítási lehetőségnek az igénybe vételétől.

A támogatás lépései a következők:

  • Közös kérelem benyújtása a Pest Megyei Kormányhivatal részére
  • A kérelem alapján a Pest Megyei Kormányhivatal egy Hatósági Igazolást állít ki határozat formájában.
  • A szükséges nyomtatvány kitöltése és megküldése a NAV részére. Ezzel egyidőben a Hatósági Igazolás eredeti példányának leadása a NAV-nál.
  • Az adóelőleg, adófeltöltés, adó határidőig történő megfizetése a NAV felé
  • A befizetett adóból a NAV a támogatott számára folyósítja a Hatósági Igazolásban meghatározott összeget (a szükséges feltételek teljesülése esetén)
  • Adójóváírás az adózó adófolyószámláján
A kulturális tao-pénzek területén jelentős visszaélések voltak: a jegyeladásból befolyó összeghez kapcsolódó kritérium “nem mindig szolgálta az átláthatóságot” -, ezért új támogatási rendszert vezetnek be – jelentette be október 25-én Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. A jelenlegi kulturális tao-támogatásból 35 milliárd forint jutott a kultúrára, ennek az elosztása azonban egyenlőtlen volt, és visszaélések is történtek. A forrást nem kívánja a kormány csökkenteni, de az lenne a jó, ha pályázati formában vagy világos, előre megismerhető szempontok szerint a kormány, a kulturális kormányzat döntene a források felhasználásáról – mondta a tárcavezető a távirati iroda tudósítása szerint.

A cikk szerzője Pánczél Sándor okleveles adószakértő, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ együttműködő partnere, a Centrál Színház gazdasági igazgatója.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Adók valorizációja: tiltakozik a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete

A mindenszentek alkalmából bejelentett adóemelések mértékének megállapítása nem függhet a Központi Statisztikai Hivataltól – olvasható a közleményben. Korai még lustaságból automatizmusokat alkalmazni, mert az adóemelés az adóemelés, ahol hatástanulmánynak és társadalmi egyeztetésnek lenne helye. Az adóemelést nem generálhatja a KSH! Ezért az MKOE tiltakozik a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján megállapított adómértékek ellen! Mindeközben hiányzik […]

2024. október 31.

Adócsomag 2025: néhány újabb meglepetés

Az EY szakértői összeállították a legfontosabb újításokat az adócsomagból, olyan várható változásokat szemezgettünk belőle, amelyek eddig nem kaptak figyelmet.

2024. október 31.

Adómentesen nyújtható juttatás lesz az állatkerti belépőjegy

Az állatkertek látogatószámának növelése és a potenciális látogatók ösztönzése érdekében indokolt az állatkerti belépőjegy beemelése az adómentesen nyújtható juttatások körébe – olvasható a kormány által benyújtott adócsomag-javaslatban.