Gépjárműátírás csak az új szabályoknak megfelelő szerződés alapján
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
2010. januártól változtak a gépjárművek adásvételének szabályai. A nem megfelelően megkötött adásvételi szerződések alapján július 1-jétől kezdődően nem is írják át az új tulajdonos nevére a gépkocsit az okmányirodák.
A jogszabályok eddig nem tették kötelezővé a szerződés érvényességi feltételeként az írásba foglalást, de az átíratás érdekében eddig is jellemző volt az írásbeli szerződéskötés. A 2009. évi CIX. törvény 48. § (2) pontja módosította a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény 33. §-át, mely szerint a jármű eladójának és a jármű új tulajdonosának, illetve az üzemben tartó személyének változásbejelentését teljes bizonyító erejű magánokirattal kell teljesíteni, amelynek kötelező tartalmi elemeit kormányrendelet állapítja meg. A 304/2009. (XII. 22.) kormányrendelet határozza meg, hogy a gépjármű-adásvételek után milyen dokumentumot kell beterjeszteni a hatóságoknak. Kötelező az írásos szerződés, melyet teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni, azaz vagy két tanúnak kell aláírnia, vagy ügyvédnek kell ellenjegyeznie. A hatóságot az nem érdekli, hogy az autó mennyiért kelt el, vagy a vevő valóban megtekintette és kipróbálta-e. Az okmányirodák arra kíváncsiak, hogy a gépjármű visszterhesen vagy ingyenesen cserélt gazdát, valamint a jármű és a hozzá tartozó okmányok, továbbá a felek adataira és a jogügylet hatálybalépésének napjára.
Kötelező tartalmi elemek
A jogszabály tételesen felsorolja, hogy mit kell tartalmaznia szerződésnek, és azt is előírja, hogy nemcsak a tulajdonosváltozáskor, hanem az üzemben tartó személyének megváltozásakor is kötelező szerződést kötni.
Szankciók július 1-jétől
A rendelet 5. §-a csak 2010. július 1-jén lépett hatályba, ettől az időponttól kezdődően az okmányirodák nem jegyzik be a tulajdonos vagy üzemben tartó változását, ha a benyújtott okiratok nem tartalmazzák a jogszabályban meghatározott tartalmi elemeket. A rendelet értelmében, ha a magánokirat nem felel meg a jogszabályban meghatározott tartalmi követelményeknek, azt a közlekedési igazgatási eljárásban való felhasználás céljából joghatás kiváltására alkalmatlannak kell tekinteni. A változás bejelentésére irányuló közlekedési igazgatási eljárásban az eljáró hatóság a nyilvántartásba történő bejegyzést elutasítja, egyben felszólítja az ügyfelet a rendeletben meghatározott tartalmi követelményeknek megfelelő teljes bizonyító erejű magánokirat benyújtására, valamint felhívja az ügyfél figyelmét a késedelmes bejelentés jogkövetkezményeire, ami duplázódó illeték is lehet. Emellett külön kellemetlenség, ha új szerződést kell kötni, s a feleknek emiatt újra találkozniuk kell.
Az új előírások alapján ráadásul az eddigi 15 helyett az eladónak már csak 5 munkanap áll rendelkezésére a tulajdonosváltozás bejelentésére. Ha nem tisztázott, hogy éppen ki a kocsi tulajdonosa, akkor az autót kivonják a forgalomból. Azok az autóvásárlók, akik a törvényben előirt autóvásárlás bejelentését elmulasztják, akár szabálysértési eljárásra is számíthatnak.
A szerződések letölthetők
A könnyebb ügyintézés érdekében az okmányirodák honlapjaikon elérhetővé és letölthetővé tették az új előírásoknak megfelelő szerződésnyomtatványokat, de az okmányirodáknál személyesen is beszerezhetők a nyomtatványok. A nyomtatványboltokban azokat a szerződéseket érdemes keresni, amelyek 2010. május 1. után készültek. A kormányzati portálról (www.magyarorszag.hu) is letölthetők a szerződésminták, és részletesen tájékozódhatunk az ügyintézésről is.
A cikk teljes terjedelemben az Adó szaklap 2010/9-10. számában olvasható.
Forrás: Adó szaklap 2010/9-10. szám